Myntacceptor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Macce, E-tårta då, så alla kan ta del av den. :wink: Lite surt om ni admin ska sitta å käka tårta tillsammans å resten av oss får nöja oss med en bild.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Heh.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

jag tycker den som tar 1000000 inlägget ska få nån present,, typ en Skojjig microprocessor.. EN GAMMAL processor kanske? Intel 8008 eller lik..! :D
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ja visst är det trevligt med jämna nummer =)
men nu tillbaka till topicen.

Har bestämt mig för att helt sonika strunta i orginal-systemet med spolar och grejor, kom fram till att tiden det skulle ta att få till ett sånt system skulle bli för lång.

Har istället börjat bygga ett eget som känner av mynten beroende på deras storlek, till detta använder jag för tillfället 4 fototransistorer, dessa kan senare utökas till 12st för att få bättre precision i mätningen.

en hög bilder på arbete hittils.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

lite bilder på mekverkstan jag jobbar i för tillfället.
Bild
Bild

Hittils har jag fått igång så den känner igen de svenska mynten och väljer om den ska ta emot de eller spotta ut de, ska imorgon impelementera stöd så den kan sortera ner mynten i rätt fack

over and out

/mullemeck
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glöm inte att säga VAR denna kommer att installeras så jag kan åka dit med mina plastmynt ;)

Juste med lösgodis BTW, det är en bra energikälla när man jobbar effektivt!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Om det är någon annan som vill leka har jag ett tiotal som kan sortera 5-kronor. Men du verkar redan vara på god väg...

Ser fint ut iaf, tänk bara på, om du ska börja med mynt från andra länder, att det finns mynt som är nästan exakt lika stora.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

v-g: kom du med dina plastmynt, ska installera en metall-detektor liknande grej i den också så den kan se så det verkligen är metall. Anledningen att jag inte gjort det än är att jag väntar på en beställning från elfa.

Har testat igeom en rad utländska mynt, en del registrerar den som svenska med nästan alla som har liknande storlekar av de jag testade är värda mer än respektive svensk valör de liknar så det gör inte så mycket..
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Du har väl fortfarande det problemet att i princip vilken plåt som helst utklippt till en tiokronas storlek kommer att gå igenom som 10 kronor?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jovisst om man står och filar till en plåtbit så den blir lika stor som en tia så kan man lura den, dock tvivlar jag på att folk kommer orka stå och göra egna mynt, materialet blir väll nästan dyrare, ifall man ser att där börjar komma in några plåtbitar så får det bli att börja mäta tjocklek också..
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

mullemeck skrev:jovisst om man står och filar till en plåtbit så den blir lika stor som en tia så kan man lura den, dock tvivlar jag på att folk kommer orka stå och göra egna mynt, materialet blir väll nästan dyrare, ifall man ser att där börjar komma in några plåtbitar så får det bli att börja mäta tjocklek också..
Tjena, glöm inte att testa med kapade bitar från en rundstång...minns att folk lurade Jackvegas maskinerna här omkring med just kapade bitar från en rundstång av mässing.
Enligt tibnor kostar just nu en rundstång på 10 mm ca 60:- per kilo (Råvarupris + grundpris) . Borde ju bli bra många tycker man ju och det borde betyda att man kan gå med vinst på detta, OM man har utrustningen för att kunna göra dessa i någorlunda snabb hastighet förståss att göra dom med bågfil tror jag inte det finns många som fixar ;)

EDIT: Länk till prislistan där jag tog mitt exempel ifrån. http://prislistor.tibnor.se/Navigate/Do ... ePacToHtml

EDIT2: Kom på att tian har räfflade kanter...kan du läsa av detta på ett smart sätt så kanske det vore en lösning?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vad ska du ha denna myntomojäng till ?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Myntacceptorn är till en cola-automat,

Om någon får för sig att tillverka falsak mynt för att få tag i gratis cola så kommer det märkas inom nån vecka när automaten töms och isåfall stängs den av tills bättre lösning fixas.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Hum vad gör du med myntomaten då ? :? :?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Tekko: myntacceptorn ska sitta i cola-automaten och ta betalt för colan som säljs!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Så du bygger på en bit "skrot" för att det fattas delar för att den sätta den i bruk ?
Skriv svar