Myntacceptor?
Ja visst är det trevligt med jämna nummer =)
men nu tillbaka till topicen.
Har bestämt mig för att helt sonika strunta i orginal-systemet med spolar och grejor, kom fram till att tiden det skulle ta att få till ett sånt system skulle bli för lång.
Har istället börjat bygga ett eget som känner av mynten beroende på deras storlek, till detta använder jag för tillfället 4 fototransistorer, dessa kan senare utökas till 12st för att få bättre precision i mätningen.
en hög bilder på arbete hittils.

lite bilder på mekverkstan jag jobbar i för tillfället.

Hittils har jag fått igång så den känner igen de svenska mynten och väljer om den ska ta emot de eller spotta ut de, ska imorgon impelementera stöd så den kan sortera ner mynten i rätt fack
over and out
/mullemeck
men nu tillbaka till topicen.
Har bestämt mig för att helt sonika strunta i orginal-systemet med spolar och grejor, kom fram till att tiden det skulle ta att få till ett sånt system skulle bli för lång.
Har istället börjat bygga ett eget som känner av mynten beroende på deras storlek, till detta använder jag för tillfället 4 fototransistorer, dessa kan senare utökas till 12st för att få bättre precision i mätningen.
en hög bilder på arbete hittils.

lite bilder på mekverkstan jag jobbar i för tillfället.

Hittils har jag fått igång så den känner igen de svenska mynten och väljer om den ska ta emot de eller spotta ut de, ska imorgon impelementera stöd så den kan sortera ner mynten i rätt fack
over and out
/mullemeck
v-g: kom du med dina plastmynt, ska installera en metall-detektor liknande grej i den också så den kan se så det verkligen är metall. Anledningen att jag inte gjort det än är att jag väntar på en beställning från elfa.
Har testat igeom en rad utländska mynt, en del registrerar den som svenska med nästan alla som har liknande storlekar av de jag testade är värda mer än respektive svensk valör de liknar så det gör inte så mycket..
Har testat igeom en rad utländska mynt, en del registrerar den som svenska med nästan alla som har liknande storlekar av de jag testade är värda mer än respektive svensk valör de liknar så det gör inte så mycket..
jovisst om man står och filar till en plåtbit så den blir lika stor som en tia så kan man lura den, dock tvivlar jag på att folk kommer orka stå och göra egna mynt, materialet blir väll nästan dyrare, ifall man ser att där börjar komma in några plåtbitar så får det bli att börja mäta tjocklek också..
Tjena, glöm inte att testa med kapade bitar från en rundstång...minns att folk lurade Jackvegas maskinerna här omkring med just kapade bitar från en rundstång av mässing.mullemeck skrev:jovisst om man står och filar till en plåtbit så den blir lika stor som en tia så kan man lura den, dock tvivlar jag på att folk kommer orka stå och göra egna mynt, materialet blir väll nästan dyrare, ifall man ser att där börjar komma in några plåtbitar så får det bli att börja mäta tjocklek också..
Enligt tibnor kostar just nu en rundstång på 10 mm ca 60:- per kilo (Råvarupris + grundpris) . Borde ju bli bra många tycker man ju och det borde betyda att man kan gå med vinst på detta, OM man har utrustningen för att kunna göra dessa i någorlunda snabb hastighet förståss att göra dom med bågfil tror jag inte det finns många som fixar

EDIT: Länk till prislistan där jag tog mitt exempel ifrån. http://prislistor.tibnor.se/Navigate/Do ... ePacToHtml
EDIT2: Kom på att tian har räfflade kanter...kan du läsa av detta på ett smart sätt så kanske det vore en lösning?