Vinylspelare brummar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mav

Re: Vinylspelare brummar?

Inlägg av mav »

Okej, jag tackar för alla svaren, jag hittade detta på nätet om jordloopar. Skulle kunna vara det som jag har fått när jag bytte vinylspelaren,,,

Jordloopar
Många brumproblem uppstår på grund av att svaga strömmar får möjlighet att flyta i elkablarnas jordledare och signalkablarnas skärm/jord. Jorden ska normalt vara helt spänningsfri men om en så kallad jordloop uppstår kan en svag ström börja flyta, som stör den önskade ljudsignalen. En jordloop kan till exempel bildas genom att en nätansluten och jordad basförstärkare lajnas till ett nätanslutet och jordat mixerbord (se bild). Ström kan då börja flyta via signaljorden mellan de olika apparaterna. Lösningen är att bryta jordloopen. Men bryt aldrig nätjorden, det är både farligt och olagligt. Bryt signaljorden istället. Finns det en jordlyftknapp, använd den. Annars kan du knipsa av skärmen inuti en av ljudkontakterna, vanligen vid ingången. Observera att du måste märka upp dessa kablar väl. De får inte användas till mikrofoner, som i sådana fall blir ojordade. Ett enklare alternativ kan vara att använda en isolationstransformator i form av en adapter eller ”burk” som bryter den galvaniska kontakten mellan apparaterna. Det är dessutom det enda alternativet om du får problem med obalanserad utrustning.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Behåll jordskruven med sladd ansluten till förstärkarens jord.
Använd din multimeter i läge resistansmätning x1 och kolla alla skärmade kablar i förhållande till spelarens chassi.
Tonarmen bör normalt ha jordpotential så det skall inte gå att injicera något brum via fingrarna.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Pickupen har svagaste signalnivåerna och därmed också mest känslig om det börja kuta en massa 50 Hz strömmar i ledare och dess skärm mellan skivspelaren och resten av utrustningen (som tex. när man tar i spelaren och helt plötsligt ger spelaren 1.2 m^2 hud-yta mot rummet som kapacitiv antenn utåt...). man bör bunta signalkabeln och jordledaren tillsammans - ej dragna i olika vägar så att det blir slinga/ögla - öglor plockar upp magnetfält från omgivningen, kablar och trafo istället.... och kom ihåg det handlar inte om att strömmen tar jordledaren eller signalledaren - utan det fördelar sig efter hur resistanserna fördelar sig - dvs. om jordledaren har 9 ggr arean eller 1/9-del i resistans av vad signalledarnas jordar är på - så kommer 9/10-delar av strömmen gå i jordledaren och 1/10-del i signalledarna - inte att det slutar helt att gå någon ström i signalledaren...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Bra! :tumupp:
Då var alltså tonarmen inte jordad som den egentligen bör vara.
Senast redigerad av SM7CZR 16 februari 2017, 18:10:56, redigerad totalt 4 gånger.
mav

Inlägg av mav »

Hej, jag hittade en lösning (tror jag) jag fixade till en jordkabel som går från "jordplanet" där tonarmen m.m. till vänster sitter till jordskurven tillröda pilen. Därifrån går ju jordkabeln sen till jordskruven på höljet på utsidan. Så de röda pilarna visar min extra jordkabel. Brummet m.m. försvann direkt efter denna extra jordkabel.

Bild
mav

Inlägg av mav »

SM7CZR skrev:Bra! :tumupp:
Då var alltså tonarmen inte jordad som den egentligen bör vara.
Jo jag kollade lite och provade med en kabel från tonarmen på ytterhöljet till jordskruven bak på vinylen.

mvh Mathias
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Då löste du ju problemet, grattis! :bravo:
Skriv svar