Vinylspelare brummar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mav

Vinylspelare brummar?

Inlägg av mav »

Hej. Jag tänkte fråga om någon har bra ideer på varför en vinylspelare (Pioneer PL-51A, direktdriven DC motor) som jag köpte nyligen låter "nätbrum" när man tar på tonarmen, spak eller på funktionsknappar. Alltså på de delar som är metall. Brummet kan liknas vid när man tar på änden på en gitarrsladd när den är kopplad till förstärkare så ni förstår vad jag menar. Men det låter inget när jag inte berör vinylspelaren. Sen upptäckte jag att om jag tar på jordskruven bak på vinylspelaren och rör exempelvis tonarmen samtidigt så försvinner brummet direkt.
Jag har kopplat en tråd mellan jordskruvarna på reciver och skivspelare. Vägguttaget är ojordat men skivspelearen har en jordad kontakt bytt till Supra LoRad.

mvh
Mathias
Gbg
Användarvisningsbild
matsadona

Re: Vinylspelare brummar?

Inlägg av matsadona »

Kanske kan vara idé att öppna och kolla att tråden på insidan av jordskruven fortfarande sitter fast?
mav

Inlägg av mav »

Jag öppnar vinysplearen ikväll och kollar hur kablarna sitter så inget är löst etc. Kan vara bra smörja samtidigt med elektronik spray samtidigt.
svanted

Inlägg av svanted »

hemmaljudanläggningar har oftast ojordade signalkablar och det ställer till med jordbrum som kan vara svårt att bli av med.
det blir rena spekulationer utan att se anläggningen framför sig.
om du itne ids beskriva hur ALLT är kopplat, vilka burkar du har och hur de är ihopkopplade.

inget elektronikspray!!!!
det hjälper inte, geggar bara ner.

edit:
jag vill minnas att min vinylspelare hemma på 80 talet hade samma finess,
det brummade då man pillade på pickuppen,
som jag struntade i...
man satt ju inte och höll i den hela tiden :)
Senast redigerad av svanted 15 februari 2017, 10:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Nej, spruta inte på någonting!

Nu börjar jag bli lite tveksam om jag missuppfattat vad du menar med brum. :humm:
1-Brummar det i högtalaren när du använder skivspelaren?
eller...
2-Känns det som brum i fingrarna när du tar på skivspelaren?
mav

Inlägg av mav »

Okej, jag rör inte elektroniksprayet :) jo brummet kommer från högtalarna. Jag har en liknande mindre modell av samm vinylspelare men den brummar inte. Om jag tar på jordskruven bak på spelaren och samtidigt på exempelvis tonarmen så slutar brummet tvärt. Här är ett klipp på vad jag menar med "brummet" skruva upp så hör ni.

Film, ljudklipp https://goo.gl/photos/N4omAic85zfXncNp9
hsd

Inlägg av hsd »

Har Du jordtråden ansluten så kan det uppstå en jordslinga som skapar brum ,prova koppla loss jordtråden
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

testat att vända på kontakten till skivspelaren och/eller förstärkaren ?

I min ungdom, så var det en kompis som först körde sina föräldrars gamla vinylspelare, den hade både signalkabel och en lös jordfläta man satte i jordskruven på förstärkaren, glömde man jordflätan så brummade det.

Sen fick han en sprillans ny skivspelare - utan separat jordfläta, och kopplade in, varvid det brummade.. han tänkte "Hmm, jag behöver jord!" och mot min avrådan så körde han fast en kabel med hjälp av självborrande plåtskruv i den nya skivspelaren, och anslöt till förstärkaren, varvid allt brum upphörde.. och jag stod och såg dum ut :)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Ok. Jag har lyssnat. Mycket bra filmning/inspelning.
Brummar det trots att du har en sladd mellan jordskruven och förstärkaren?

Har du en multimeter så underlättar det felsökningen.
Du får kolla pickupledningen så ingen tråd lossnat. Vad är det för sorts kontakter på ledningen? Har du någon adapter på den?

Det skall vara en jordkabel mellan spelaren och förstärkaren!
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Det är inte så att du laggt på en såndärna skiva med ljudeffekter ? :shock:
mav

Inlägg av mav »

Jag har provat att ta loss jordkabeln mellan reciver och vinylspelare och det låter lite mer tycker jag.
Om jag tar på metallen där det inte är målat på radiatorn (vattenburet element) och berör exempelvis tonarmen så låter det ännu värre, såkallade brummet dubbleras i ljudstyrka. Det är som vinylspelaren är "statisk elektrisk". Jag mätte med voltmeter på metallen tonarmen och på metallen på radiatorn (elementet) och voltmetern visar 50V AC,, :?
Borde det inte vara nåt med hur vinylspelaren är inuti är jordad. Läste här lite om jordloopar (http://studio.idg.se/2.1078/1.553864/sa ... ande-oljud), kan det möjligen vara nåt med det? eftersom det finns en skyddsjord i den jordade kontakten så blir det kryp/läckströmmar,, kontakten och nätsladden på vinylen är ju bytt till jordad kontakt.

Jag öpnnar vinylen ikväll och kollar hur det är kopplat.

Bild
Senast redigerad av mav 15 februari 2017, 12:01:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

har du testat att vända kontakterna som jag föreslog ?
mav

Inlägg av mav »

Är på tillbaka på jobbet nu, jag testar med att vända på kablar m.m. ikväll,,,
svanted

Inlägg av svanted »

du har en förstärkare kopplad till den som ger den jord via ringen på audiokontakten,
och hur är förstärkaren kopplad till omvärlden?
tuner?
antenn?
som jag försökte antyda så har HELA anläggningen betydelse då den delar jordpotential....
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det räcker med en 'miss' på ett ställe och det brummar i hela anläggningen....

Att det hjälper att vända stickpropp beror på att kapacitiva kopplingen mellan primär och sekundärsidan i nättrafo inte är helt symmetriskt - ena sidan kopplas in mer mot sekundärsidan än andra sidan och skillnadsströmmen försöker hitta väg till annan utlopp - vilket kan vara via obalans på någon annan nättrafo i anläggningen, via avstörningskondingar i EMI-filter etc. - och är det mycket ström mellan enheternas skärmjordar så får du spänningsfall i signalledningarna och det uppfattas då som signal - i det här fallet då som brum. Den externa jordledaren som kopplas mellan enheterna är till för att erbjuda en mycket 'lättare' väg för strömmen än genom signalkabeln och är jordledarens area 10 ggr signalkabelsn area i sina ledare så kanske strömmen minskar till 1/10-del i signalkabeln och brumnivån 20 dB i och med att spänningen blir 1/10-del och förhoppningsvis då når under rumsljudnivån.

Att det kan brumma när du berör pickupen beror på att du som person är en enda stor uppfångare av kapacitiva fält från rummets alla ledningar och det stör balansen och injicerar signal i systemet.

Att få det brumfritt även när du berör skivspelarens metalldelar/pickup kan vara 'jobbigt' att få till och i de flesta fall brukar man inte bry sig om detta då det kan ta dagar till veckor provande med olika kablar, kopplingar, inkopplingstopologier, isolertrafo etc. innan man får till det.

Mycket av dessa problem hade inte existerat om man även inom HiFi i konsumentversion hade använt balanserade in och utgångar då störningsnivåerna hade undertrycks med minst 40 dB i alla lägen i jämförelse med obalanserade in och utgångar som idag..
Skriv svar