Trasig labbaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Trasig labbaggregat

Inlägg av SM7CZR »

Håller med!
Byt båda!
okhan

Inlägg av okhan »

Bytte båda då jag hitta samma transistorer. Blev ingen skillnad. Fortfarande full utspänning 30V.

Märkte att det kraftiga motståndet som sitter i serie med voltmätaren blir väldigt varm - kortslutning?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det är svårt att ge tips när man inte har något kopplingsschema att gå efter.
ghu

Inlägg av ghu »

labaggregat.JPG
Bifogar schema på hur det förmodligen är kopplat.
Som TS nu borde ha insett så är det ganska lönlöst att bara chansa på vad som är fel.
Mät potentialer på alla transistorben med voltmeterns -anslutning ansluten till -UT och skicka hit.
För övrigt så är kylflänsen till transistorn BD677 alldeles för liten så tar man ut större ström än ca 0.1-0.2 A vid låga utspänningar så går den sönder!!

Q1:
Vbas=
Vemitter=
Vkollektor=

Q2:
Vbas=
Vemitter=
Vkollektor=

Q3:
Vbas=
Vemitter=
Vkollektor=
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
okhan

Inlägg av okhan »

Här kommer resultatet på mätning.

Q1:
Vbas= 1.3v
Vemitter= -31v
Vkollektor=-31v

Q2:
Vbas= 1.3v
Vemitter= 0v
Vkollektor=1.3v

Q3:
Vbas= 1.3v
Vemitter= -30.6v
Vkollektor=-30.6v
ghu

Inlägg av ghu »

Eftersom du bytt transistorerna kontrollera så det inte är överledning mellan deras ben p g a lödtenn.

Kan du göra om mätningarna. Jag ser 2 fel med dem.

1. Du har förmodligen anslutit voltmeterns -anslutning (COM) till +UT. Anslut den till -UT.

2. Du har förmodligen förväxlat bas, kollektor och emitter på Q1 och Q3.

Det som är extra skumt är potentialerna runt Q3, var extra noga då du mäter dem.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

eller så är det avbrott på R2 då kommet UT- att ligga i närheten av +30 V och du får dom negativa värdena

edit: om det är rätt mätt är R2, D1, Q1 och Q3 trasiga :)
peo007

Inlägg av peo007 »

Hur är det med ena anslutningen på voltmätaren på fronten , den ser olödd ut?
okhan

Inlägg av okhan »

Mina mätningar var nog korrekta.
Jag valde att bygga kretsen från början enligt schemat du la upp på ett nytt experimentkort med friska komponenter istället för den gamla som hade ihopsittande längor. Då funkar allt som det ska. Reagerar dock på att BD-transistorn och den keramiska blir varm utan last. Spänningarna ut stämmer och går reglera hyffsat om än hackigt med potentiometern....kan ju vara potten som behöver rengöring också misstänker jag.

Tack för all hjälp!
ghu

Inlägg av ghu »

Om du ändå tänkt att bygga nytt så rekommenderar jag att du använder en LM317.
Då blir utspänningen mycket mer välreglerad och du får övertemperaturskydd samt att utspänningen kan regleras mellan 1,2V - 30V.

Om du vill att din nuvarande konstruktion ska klara långvariga kortslutningar eller låga utspänningar utan att gå sönder så bör du byta R2 till 1,5 ohm samt montera Q2 på en kylfläns med termiska resistansen ca 4 [grader celsius/W].
okhan

Inlägg av okhan »

ghu skrev:Om du ändå tänkt att bygga nytt så rekommenderar jag att du använder en LM317.
Då blir utspänningen mycket mer välreglerad och du får övertemperaturskydd samt att utspänningen kan regleras mellan 1,2V - 30V.

Om du vill att din nuvarande konstruktion ska klara långvariga kortslutningar eller låga utspänningar utan att gå sönder så bör du byta R2 till 1,5 ohm samt montera Q2 på en kylfläns med termiska resistansen ca 4 [grader celsius/W].
LM317 istället för BD677? Är det samma koppling som gäller eller är det en helt annan konstruktion då? Är det därför jag inte fick ner spänningen under typ 4-5V?
Bytte faktiskt R2 till 1ohm 5W då jag ville använda nya komponenter och inte hade längre värde än så hemma.
Hängde inte riktigt med på "kylflänsk med termiska resistansen ca 4 grader celsius"?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Om du är intresserad så finns det en färdig byggsats med kretsen LM317 och du kan använda transformatorn, likriktardioder och elektrolyterna från ditt gamla sp. aggregat.
Med en större kylfläns till kretsen (än den som syns) kan den leverera ström upp till 1,5 Amp.
Inga transistorer behövs. Kopplingsschema finns också i PDF-format, klicka på "manual".
https://www.electrokit.com/variabel-str ... 317t.52912
ghu

Inlägg av ghu »

Termiska resistansen för en kylfläns multiplicerat med effekt till den talar om hur mycket högre temperaturen är på kylflänsens varmaste punkt i förhållande till omgivningstemperaturen.

Antag att din transistor BD677 har 30V mellan kollektor och emitter och att det går 0,5 A genom den.
Effektförlusten blir då 30V*0,5A = 15 W.
Om man sätter denna transistor på en kylfläns med termiska resistansen 4 grader celcius/W så blir kylflänsens högsta temperatur 15*4= 60 grader varmare än omgivningen.

På länken nedan kan du se ungefär hur stor en sådan kylfläns är (Jämför med din minimala kylfläns så förstår du hur underdimensionerad den är)

https://www.electrokit.com/kylflans-100x37-5x15mm.51970
okhan

Inlägg av okhan »

Den där byggsatsen från electrokit är inte dum. Vad ska jag ha för kylfläns till den om den ska orka 1.5 ampere?

Kan man bygga in någon form av strömbegränsare till den byggsatsen tror ni? Så.man slipper förstöra grejen om man råkar spänningsätta något kortslutet eller något som drar för mycket ström?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Kylflänsen som ghu länkade till skulle funka till LM317T.
Termisk resistans 3,4 grader C/W
Kretsen har inbyggd strömbegränsning så den går inte sönder om man råkar kortsluta utgången en liten stund, men värmeutvecklingen ökar och därför krävs bra kylning.
Tänk på att kretsen skall isoleras elektriskt från jord. Det finns monteringsdetaljer avsedda för detta.
https://www.electrokit.com/kylflans-100x37-5x15mm.51970

EDIT
Jag ser inga monteringshål i kylelementet så det får du själv borra.
Eller hitta en modell med färdigborrade hål.
Senast redigerad av SM7CZR 3 februari 2017, 09:12:33, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar