Är kvarstående felet nu att två av rören inte fungerar?
Du skall ställa lödstationen på 270 kanske 280 grader.
Vad är det för lödstation, länk till den hos butiken efterfrågas?
Det finns dessvärre "lödstationer" som består av ett ställ med inbyggd dimmer som är graderad i temperatur, Dessa är fakeprodukter som inte levererar förväntad funktionalitet.
Hjälp med nixieklocka
Re: Hjälp med nixieklocka
Vilken sida av R14 mätte Du på? Där skall inte finnas några negativa spänningar.
Är Q7 hel, av rätt typ och rättvänd?
Finns där kontinuitet i ledningbanorna? Det är hyfsat lätt att förstöra en tunn bana intill ett genomplätterat hål utan att det är helt uppenbart att detta skett.
Om Du ansluter Q7 kollektor till GND skall båda de slåckta rören lysa troligen synbart kraftigare än de övriga och med sannolikt flera siffror tända samtidigt. Fungerar detta är MPSA 92 hel och felet är kring MPSA 42 och fram till processorn.
Är Q7 hel, av rätt typ och rättvänd?
Finns där kontinuitet i ledningbanorna? Det är hyfsat lätt att förstöra en tunn bana intill ett genomplätterat hål utan att det är helt uppenbart att detta skett.
Om Du ansluter Q7 kollektor till GND skall båda de slåckta rören lysa troligen synbart kraftigare än de övriga och med sannolikt flera siffror tända samtidigt. Fungerar detta är MPSA 92 hel och felet är kring MPSA 42 och fram till processorn.
Hej igen!
Nu har jag äntligen hittat en lösning till problemet. Felet visade sig vara där jag som minst anade det.
Jag började med att följa de olika ledningarna på kretskortet, jag upptäckte efter ett tag att de ofta slutade vid små hål.
Efter lite funderande så förstod jag att dess hål inte var mätpunkter utan en väg för ledningen att komma till andra sidan kretsen.
Då förstod jag att kretsens två lager låg nära ytan på båda sidorna av kretsen. Med hjälp av en ficklampa så kunde jag enkelt
se alla ledningar och det tog inte lång tid för mig att hitta två skadade ledningar nära kanterna av kretskortet precis.
Jag hade tidigare upptäckt att koret var skadat på ett ställe men jag antog att det inte spelade någon roll eftersom ledningarna var djupare in i pcbn.
Jag skulle gissa att kretskortet skadades när jag höll det med hjälp av ett par klor. Med hjälp av ett par kablar så kunde jag fixa de trasiga ledningarna.
Det ser dock ganska "hackigt" ut.
Tack till alla som hjälpt till med förslag, jag har lärt mig mycket om hur elektronik fungerar i praktiken. Det här är ett mycket vänligt forum och jag kommer säkerligen
tillbaka hit igen.
Nu har jag äntligen hittat en lösning till problemet. Felet visade sig vara där jag som minst anade det.
Jag började med att följa de olika ledningarna på kretskortet, jag upptäckte efter ett tag att de ofta slutade vid små hål.
Efter lite funderande så förstod jag att dess hål inte var mätpunkter utan en väg för ledningen att komma till andra sidan kretsen.
Då förstod jag att kretsens två lager låg nära ytan på båda sidorna av kretsen. Med hjälp av en ficklampa så kunde jag enkelt
se alla ledningar och det tog inte lång tid för mig att hitta två skadade ledningar nära kanterna av kretskortet precis.
Jag hade tidigare upptäckt att koret var skadat på ett ställe men jag antog att det inte spelade någon roll eftersom ledningarna var djupare in i pcbn.
Jag skulle gissa att kretskortet skadades när jag höll det med hjälp av ett par klor. Med hjälp av ett par kablar så kunde jag fixa de trasiga ledningarna.
Det ser dock ganska "hackigt" ut.
Tack till alla som hjälpt till med förslag, jag har lärt mig mycket om hur elektronik fungerar i praktiken. Det här är ett mycket vänligt forum och jag kommer säkerligen
tillbaka hit igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Marta skrev: Vad är det för lödstation, länk till den hos butiken efterfrågas?
Det finns dessvärre "lödstationer" som består av ett ställ med inbyggd dimmer som är graderad i temperatur, Dessa är fakeprodukter som inte levererar förväntad funktionalitet.
Det är en Weller WHS40 Clas Ohlson: 40-9376. Jag vet att Weller är ett bra märken men denna instegsmodell tror jag de har snålat för mycket på, det saknas kvalité.
Mitt under arbetet med att löda klart klockan så ville inte längre lödstationen starta. Efter en del jobb med att få upp den konstiga skruven som höll ihop stationen så lyckades
jag öppna den. Efter lite detektivarbete så lyckades jag med en multimeter upptäcka att huvudströmbrytaren hade oändlig stor både i på och av läget. Jag öppnade brytaren och böjde till metallstycket som var i och så fungerade stationen igen. Jag vågar dock inte slå av den på brytaren längre då jag är rädd att den ska gå sönder igen.
Jag fick lödstationen i julklapp för några år sedan och den har trotts allt fungerat förhållandevis bra. Jag skulle dock
vilja få tag på en finare begagnad station.
Senast redigerad av xobust 28 januari 2017, 00:45:30, redigerad totalt 1 gång.
Grattis till att ha hittat felet!
Är det bara en liten skada på ett par ställen så ta en enskild tunn koppartråd ur en flertrådig sladd och löda över stället där skadan finns. Efter att ha kontrollerat att det fungerar kan Du eventuellt lägga en liiiiten aning epoxilim över om det är så lång sträcka att det inte blir stadigt av sig själv.
Weller är normalt hög kvalitet. Vill inte måla f*n på väggen, men den trepoliga kontakten till pennan känns inte bra. En tråd till jordning och två till elementet, hur kopplas då givaren? Samma sak med pennans utforming. Skall leta vidare. Kanske någon annan här redan vet om det är en dimmer eller riktig termostat?
Är det bara en liten skada på ett par ställen så ta en enskild tunn koppartråd ur en flertrådig sladd och löda över stället där skadan finns. Efter att ha kontrollerat att det fungerar kan Du eventuellt lägga en liiiiten aning epoxilim över om det är så lång sträcka att det inte blir stadigt av sig själv.
Weller är normalt hög kvalitet. Vill inte måla f*n på väggen, men den trepoliga kontakten till pennan känns inte bra. En tråd till jordning och två till elementet, hur kopplas då givaren? Samma sak med pennans utforming. Skall leta vidare. Kanske någon annan här redan vet om det är en dimmer eller riktig termostat?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nähä du, unge man. Nu har du sålt din själ till dävulen (Geek-Joan) och hans onda anhang. Fråm Elektronikforumet smiter man inte hur som helst. Nu är du bara tvungen att köpa ett Arduinokit och starta en frågetråd i den "inbäddade forumdelen".xobust skrev:Tack till alla som hjälpt till med förslag, jag har lärt mig mycket om hur elektronik fungerar i praktiken. Det här är ett mycket vänligt forum och jag kommer säkerligen tillbaka hit igen.
Först efter ditt 10.000e inlägg kan du fundera på att få lämna forumet ...

Det var ingen lätt första elektronikbyggsats du skaffade dig, men definitivt

Jag har två byggsatser från samma firma, båda fungerar men ena klockan drar sig (radiomodul nästa?) och den andra kräver en låda.

- Magnus_K
- EF Sponsor
Tack för bilden Marta. Ja här ser man ju tydligt att den är rätt orienterad.Marta skrev:Här syns det bättre hur trådskaparen har vänt sin krets.
Felvänds denna är jag hyfsat helsäker på att rören inte alls skulle reagera på signaler från prosessorn.
@xobust:
Bra jobbat! I regel är det väldigt lärorikt när det går lite fel.
Dom där "hålen" du nämner kallas för vior (via) och används, som du märkt, för att sammanbinda koppar mellan lagren.
Ibland är det för kylning, ibland för att byta lager på ledare, ibland för att koppla ihop en ledare/komponent till ett kopparplan. Ja, anledningarna är många med vad som är viktigast att veta är att kopparen just här kopplas ihop med ett annat lager.
Vissa tillverkare är duktiga på att täppa igen dessa med lödmask (den röda färgen på ditt kort) och andra mindre bra. Oavsett så kan det vara bra att veta att fastän dom ser "rena" ut så blir det inte alltid bra kontakt med spetsen på mätutrustningen. Följ nästan hellre vian till ett komponentben eller annat där du få bra kontakt.
Ska bli kul att kika på nästa projekt. Var inte blyg att ställa frågor, här finns gott om människor som gärna hjälper dig igång. Som du kanske märkt.