Proffs-jobb

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danwi

Re: Proffs-jobb

Inlägg av danwi »

TomasL skrev:Har för mig att jag läst någonstans att det skall bli behörighetskrav på alla, typ.
Det var ett förslag att det skulle bli så (vilket jag helt klart hade föredragit) men i stället blev det ungefär som idag fast med hårdare knytning till företaget och dess behöriga elinstallatör, samt att företaget ska ha ett dokumenterat egenkontrollprogram.
BjörnO

Inlägg av BjörnO »

Ska ut i morgon och träffa byggfirmans chef. All kommunikation måste gå via honom eftersom jag inte talar samma språk som "elektrikern". Jag ska fråga från vilket land han har behörighet.
Som tillägg kan jag säga att den skalade ledningen som går in genom hålet i plåten är en vanlig anslutningssladd och den skalade änden är riktad mot centralen. Jag hittar inte var den är ansluten, den kanske är skarvad ovanpå takpanelen. Bredvid denna sladd kommer en separat jordledning ut. Båda är anslutna till fläkten till höger på bilden.
Jag skulle kunna göra jobbet bättre själv, har ju teoretiska kunskaper sedan 40 år, även om jag inte brydde mig om praktiken för att ta behörighet (fick ett annat jobb så det blev aldrig av).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Skrämmande! Det där blir nog hemligstämplat helt och hållet.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag skulle hota med att anmäla till Elsäkerhetsverket och till konsumentverket.
Hela den installationen skall göras om.Våtutrymmen skall man inte leka med
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, och få dit en besiktningsman, det är nog det i särklass viktigaste.
Jag skulle INTE ta kontakt och träffa entreprenören/byggaren innan det är besiktat.

Det är uppenbart att Elektrikern helt saknar kompetens, och då måste man ifrågasätta allt arbete de gjort.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag skulle hota med att..

Det hade man gjort oavsett för att slippa all förhalning som de kommer att försöka sig på.

Förtydligande: menade mer det som stod efter detta, om att anmäla som visst inte kom med ser jag nu, inte direkt det om att hota.
Senast redigerad av Henry 27 januari 2017, 19:35:33, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man kan hota, gapa skrika hur mycket man vill, utan besiktningsman så kommer man ingenstans.
KoV tar inte ens i det om det inte är besiktat.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kostnaden för besiktningen kan du ju troligen lämpa över på företaget i slutändan dessutom.
BjörnO

Inlägg av BjörnO »

Mötet med byggföretagets chef och enterprenörens vd i lördags:
Elektrikern har redan fått sparken och en "riktig" elektriker ska anlitas för att kolla hela installationen. Vi tittade också på en del detaljer och hittade slatv från både målare och snickare.
Tyvärr kan man inte hålla inne pengar eftersom byggfirman är skyldig pengar, alltså tvärt pm.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Då gick det som det skulle för den sparkade även om det skulle blivit mer och hoppas/utgår ifrån att det följs upp av någon där så han aldrig kan sätta sin fot på dylikt ställe igen så länge han inte innehar varken behörighet eller grundläggande kunskaper vilket ju så inte verkat varit fallet.

Sedan anmäls du oavsett givetvis till elsäkerhetsverket då de har yttersta ansvar och uppenbarligen inte var så noga med vilka som anställdes vilket ju får anses vara rätt chockerande. Är vd:n som var ansvarig svensk?
Skriv svar