Tack för alla svar! Låter som det billigaste alternativet kanske är att köpa en lång 3fas kabel. Elektiker jobbar ju inte heller gratis har jag hört:)
Elskåpet a
Har 16A säkringar men sen hur det är kopplat i själva skåpet vet jag ej. Det verkar ju inte direkt vara några enkla kopplingar man vill riskera sitt liv på.
Är 3-fas kablarna alltid 2.5mm2? Brukar ju bli billigare att köpa kabel på metervara och montera in uttag själv. I allafall när jag gjort det med 1-fas kablar.
Koppla in 1-fas till 3- fas hona?
Re: Koppla in 1-fas till 3- fas hona?
Jag läste slarvig. Det var många uttag i luften. Förhoppningsvis var ett av dem i själva verket ett intag. Här hemma har vi ett fint avskräckande exempel när det gäller elsäkerhet och uttag. Någon tidigare brukare har ordnat belysning genom att ansluta gatljusarmatur inne i en byggnad till en gummikabel med en trestifts 25 A "metallhandske". Lampan var ansluten mellan ett av fasstiften och jord, dvs handskens metallhölje. Till- och frånslag skedde genom att sätta i eller tar ur handsken. Det vill till att det blev hygglig kontakt mellan metallen i handsken och uttaget innan kontaktstiftet nådde in...Den fina kabeln hänger kvar till varnagel, men gården är rensad på gamla uttag så det är riskfritt.mrfrenzy skrev:Nej det går ju inte utan ombyggnad av vagnen till norskt elsystem.tradman skrev:Att byta till ett runt blått 16A uttag antar jag är helt i sin ordning (efter ev nödvändig omkoppling av barackens elsystem).
Det jag rekommenderade på förstasidan var att byta UTTAGET på huset till ett blått och göra en skarvsladd med blå stickpropp och rött uttag, det kan ju fortfarande bli dumt dock om någon får för sig att använda en sådan adapter från schuko...