ADSL-modem - Router - Störningar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Testa att ta av skalet på modemet och routern och kör så en tid. Vad jag vet så lider många Zyxel och Dlinkmodeller av värmeproblem, speciellt om man staplar dem. Jag hade förut en varm switch ovanpå mitt zyxelmodem, och jag var tvungen att reboota det lite nu som då. Fixade sig dock med att jag lade två pennor emellan som distans, för bättre airflow. I dagsläget har jag dem i ett litet mdf-rack med en liten 40mmfläkt som kyler...
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Telestationen

Inlägg av SvenPon »

Det mest troliga är att du råkat ut för störningar från din telestation

Det händer mig då och då ,om det blir överbelastat eller om dom
kanske jobbar med modifieringar på din närmaste telestation.

En vecka nyligen blev jag nedkopplad varje förmiddag.
Du märker det inte på den vanliga samtalstelefonen.

Sitt still i båten och kolla utvecklingen några veckor.
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Tur att man köpte en 804 istället för en 604 då ;-) Men som SvenPon skriver, dom kan ju hålla på med något jobb på din telestation. Ring Felia och kolla (det händer att dom "glömmer" tala om för andra operatörer att dom ska göra något), 90 200.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag har samma konfiguration som du. Jag hade också problem med adsl anslutningen till och från. Standardsvaret från supporten är fel på kablar, fel på ac-adapter och annat sk*t.

Om adsl modemet kopplar ner (dvs. DSL/PPP lampan blinkar eller är släckt) så beror detta på att signalnivåerna är för dåliga från (eller till) din DSLAM. Det går att kolla det om man ansluter direkt till modemet och tittar på statussidorna, dock står det inget i manualen om vad som är bra eller dåligt. Om du har telia så kan som se hur ofta ditt modem kopplar ner och hur länge som du varit bortkopplad.

Se till att dom åker ut och mäter upp din anslutning. Jag fick tjata på dom för att det skulle bli gjort. Första gången hittade dom inget. Andra gången så gjorde dom något (jag fick dock inte veta vad) sedan dess har det fungerat.

Stå på er!
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Av en supportkille på bbb har jag hört att de kan ställa in vilken hastighet som modemet skall försöka förhandla sig till. Ju snabbare desto instabilare. Har du nyligen ringt och klagat på långsam lina?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nä det var precis i början då jag skaffade adsl. I början fungerade det perfekt men efter några veckor så kunde det vara omöjligt att ansluta under några timmar, sen kunde det vara bra i flera dagar.

Edit: Det är dock jäkligt viktigt att det är rätt kopplat i första jacket. Det kom jag fram till efter en hel del experimenterande. Om det hänger telefoner på den sidan som adslmodemet är anslutet till fungerar det dåligt.
Senast redigerad av rehnmaak 23 december 2005, 15:02:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu har jag kört utan routern inkopplad. Det uppstår samma fel i allafall. Så det går inte att skylla på DI-604 i detta fallet. :)

Har även provat att köra utan skal på både routern och modemet. Kretsarna i modemet var inte alls varma. Däremot var kretsarna på routern varma så där har jag nu en fläkt.

rehnmaak: Men på status-sidorna ser man bara username, password och status. Status kan vara Idle, Disconnect, Connected. Ingen detaljerad status alltså. Hur ofta det kopplar ner vet jag redan.

>Om adsl modemet kopplar ner (dvs. DSL/PPP lampan blinkar eller är
>släckt) så beror detta på att signalnivåerna är för dåliga

Det kan ju även bero på andra saker, så det går nog inte att avgöra att det beror på signalnivåerna genom att bara titta på lampan.

Jag har inte ringt och klagat på hastigheten.
Ska ringa Felia och se vad de säger.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Skälvfallet så kan ju modemet koppla ner av andra orsaker (strömavbrott i telestationen tex.) Men om modemet upplever en dålig förbindelse så gör den en ny mätning av ledningen (det är vad som pågår då lampan blinkar).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha. Jo, då hänger jag med. :)
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Om det är DSL lampan som fladdrar så får du ingen kontakt med stationen. Jag håller med SvenPon att det antagligen är stationen eller kopparn som det är något knas med. Du kan ju kontrollera kabeln mellan modemet och jacket om du inte gjort det, eller eventuellt testa att byta den.

Annars får du tala med supporten, de kanske kan fixa en tekniker sóm kan kolla på det. Har hört att vid väderomslag kan kopparn vidga/draihop-sig och orsaka glapp. Speciellt om det finns skarvar nånstans.

Tror iaf att ditt problem ligger någonstans mellan ADSL-modemet och stationen, inte mellan modemet och datorn, även om jag håller med om att D-Link är kasst (har själv mycket dåliga erfarenheter av det).

mvh Mats
Skriv svar