Köpa från Kina?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Köpa från Kina?

Inlägg av AndLi »

De 30 kr ska ju täcka dina kinaförsändelser med...
Kineserna betalar inget för frakten i Sverige! På samma sätt som vi inte betalar något till Kina post dit! Men volymerna är nog lite snedvridna...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

2500+ köp från Ebay under 10år. Alltid från den absolut billigaste.

Köper man från dom stora säljarna går det jättebra.
Leveranstiden är slumpmässigt mellan 5 dagar och 6 veckor.

Det är ibland fel eller problem (2% av fallen kanske) ... svårt att säga om det är avsiktligt eller otur. Nästan alltid får man pengarna tillbaka och annars vill dom betala hälften.

Vissa saker ska man ta med en nypa salt, tex hur många amper som kan gå igenom vissa saker. Men det är samma problem på ELFA och man ska i alla fall inte använda 100% av max i en konstruktion.

Undantaget är batterier ... dom är nästan alltid överdrivna.

Där rekommenderar jag DX, där köparna ofta skriver in vad dom har mätt batteriet till. DX skriver också en egen ärligare beskrivning "Kapacitet enligt fabrik: 5000mAh. På riktigt: 1200mAh."

Vad som har lurat mig är privatpersoner. Tex tjejen i London som sålde en kamera med "vissa repor" väldigt billigt. Kameran var nästan mos. Hon påstod att det var postens fel. Fick hälften tillbaka.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Komponenter kan även vara riktiga men återvunna från kort.. Så länge det funkar så gör det inte så mycket tycker jag.

Har väl fått 1 order som har försvunnit och 1-2 av tveksam kvalité av ca 150 ordrar...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Man skall absolut testa men ibland kommer det inte fram som denna order från Wish. En hel del kommer fram men idag skrev jag så här

Jag vill inte ha Återbetalning!
Jag vill ha de grejor som jag beställer.
Hur kan detta hända hända?

1 dec. 2016
I Transit - Arrive at Sweden airport.
Plats: Sweden
28 nov. 2016
I Transit - Handled by airline,flight No..
28 nov. 2016
I Transit - Prepare to dispatch.
Plats: Internationg Mail Center
27 nov. 2016
I Transit - Received.
Plats: Internationg Mail Center

Är hela Wish någon sorts fejk?

Måste också skriva att allt från Banggood (från 2013) och Chinavisaion (från 2010) har kommit fram.
https://www.chinavasion.com/ Har rekordet för mig! Beställde en del grejor för ett fyrsiffrigt belopp sent en fredagkväll, på måndag förmiddag var grejorna här. Rätt, riktigt och väl förpackat!
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

Angående frakten som oftast är gratis så är det postnord och övriga aktörer som subventionerar frakten och det har att göra med nått internationellt gammalt postsystem ifrån 1874 som skulle hjälpa uländer att få igång postgången.

Läs mer på
http://www.svenskhandel.se/aktuellt-och ... fran-kina/

Dock finns det även information om att kinesiska staten subventionerar frakten också, osäkert om det är så... Jag trodde det förut innan
jag läste på svens handels gråt... Sen är det ju bara myntets ena sida vi ser såklart...
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Många bra råd här. Om man summerar era erfarenheter så är det ganska riskfritt att handla från Kina. Kommer nog att handla en del från AliExpress. Det är ju väldigt stora prisskillnader på vissa saker jämfört med Sverige. Kanske konkurrensen är för dålig här? Visserligen har vi ju Swechtrading och Electrokit som har bra priser på många saker. Även Autema, men där är sortimentet lite begränsat. Det kanske finns en marknad för en till spelare?
robertr81

Inlägg av robertr81 »

I gbg handlar jag ibland över disk hos Tema elektronik i masthugget. Han har en hel del
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

BallInPlay: UPU finns fortfarande och är en organisation man troligen kan gå ur om man inte gillar läget:
https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Postal_Union

Ungefär som FN, WTO och EU. Förmodligen har vi rätt stora fördelar av att vara med. Men alla fattar inte sånt.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor

Inlägg av mankan »

Jag har handlat massor via ebay de senaste åren och lite från aliexpress och nån enstaka order från dealextreme. På hundratals ordrar går
några procent går fel och man får enkelt pengarna tillbaka.

Endast en gång har jag (vad jag märkt hittills) fått fel grejer som kostade mig en massa tid och huvudbry. Man får helt enkelt lära sig den hårda vägen med lång leveranstid vilka säljare som inte är att lita på. Mitt stalltips är att alltid kräva pengar sedan lägga ny order (oftast hos annan säljare) annars kan klagotiden gå ut hos ebay.

Men, jag har nyligen upptäckt att vissa komponenter inte är mycket dyrare på Elfa, Farnell osv via Micro-kit.se och bra mycket kortare leveranstider. Jag menar om du saknar 1206-motstånd av ett visst värde så kanske det är värt 50 kr istf 15 om de kommer inom en vecka istf 4 veckor och kanske är 4.7kOhm istf 4.7Ohm som du beställt. Men oavsett vilket så kommer jag fortfarande ha ebay som mitt förstahandsval.
Skriv svar