Söker tips på småbyggen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du avslöjar din okunskap mer än du inser. Ingen av de texter du citerar är fel eller motsäger vad jag sa.

"Man kan ju mäta både magnetfält och elektriska fält på samma sätt: med en spole (galvanometer)."

FEL du kan bara mäta magnetfält med en spole.

" Så i detta fall med att mäta var det finns ström finns ingen anledning att krångla till det."

Du ville mäta var det finns spänning. För någon ström lär det inte finnas.

Jag kronglar inte till det. Men om man ska mäta så gäller det ju att veta vad man mäter. Efter som det är olika metoder för att mäta stöm och späning eller elektiskafält och magnetfält.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

>Du avslöjar din okunskap mer än du inser.

Jag har ändå inget att dölja. Jag skulle inte lära mig något på det.



>Du ville mäta var det finns spänning. För någon ström lär det inte finnas.

Då kanske inte du skulle ha skrivit:

"Magnetfält kräver att det flyter en ström i ledaren."


Du skriver att man bara kan mäta magnetfält med en spole. Men om jag leder *spänning* genom en sladd och håller den nära en galvanometer så reagerar ju den. Det är inget som jag fått för mig, jag sitter och testar det just nu! Dessutom finns det mikrofoner som fungerar på detta sätt.

Har du lust att förenkla hur du menar? Det är ju lätt hänt med missförstånd...
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

JimmyAndersson skrev:Tips:

En lysdiodstapel som VU-mätare. Ju högre man spelar desto högre blir stapeln. Inget "fusk" med en färdig IC-krets, utan en transistor (eller OP-förstärkare) per lysdiod. Detta ska kopplas till valfri utgång (hörlur/högtalare/line) eller kanske till en mikrofon?

Bild

kan du berätta mer om det här? har du nåt kopplingsschema?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

JimmyAndersson och danei: Pratar ni inte om olika saker? Jag är verkligen inte rätt person att definera sånt här, men här är vad jag fått för mig:

Leds en ström genom en ledare bildas ett magnetfält runt den enligt: B = k*(I/A). Men detta är alltså enbart om det finns en ström i ledaren. Och den lär man ju kunna känna av med en spole?

Finns det däremot bara en potential mellan(?) två ledare och utan förbrukare, dvs ingen ström. Så kan den elektriska fältstyrkan beräknas enligt IE = U/d. Vilket väl var vad pippi menade? Men hur mäter man då denna?


(Tillrättavisningar uppskattas där (inte om) jag förståt fel)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

henketobbe:

Tyvärr har jag inget kopplingschema.
Men om vi "skissar" lite:

Om man tänker sig en stapel med t.ex 10 lysdioder. Låt säga att hela bygget ska kopplas till en hörlursutgång eller line-utgång.
Det man i princip behöver är en förstärkare (ungefär) till varje lysdiod. Den kan man bygga av transistorer eller operationsförstärkare (OP). Man justerar varje förstärkare med en potentiometer så att de nedersta lysdioderna i stapeln reagear på svaga ljud. Ju längre upp i stapeln man kommer så ska det krävas mer och mer ljud innan förstärkaren ger tillräckligt med ström för att driva lysdioden.

Något förenklat, men ungefär så.
På nätet finns det säkert scheman på såna här förstärkare. Ett namn på dessa är förresten "Schmitt-trigger".
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

jag hittade inget schema. :(
kanske finns det nån annan som byggt en VU-mätare med transistorer?
skulle du kunna rita bara något enkelt, behöver inte ha med värden om du inte vill. bara så att det blir lättare att förstå.
en bild säger mer än tusen ord!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Alternativt att man likriktar högtalarsignalen med en diod & en liten kondensator så man får en varierande likspänning propotionelt till ljudnivån.
Sedan kopplar man en helt vanlig transistorswitsh som ska tända lysdioden & basen till transistorn sätter man en resistor & sedan en Zenerdiod som kopplas till den likriktade signalen.
Så när du skruvar upp tillräckligt högt att den likriktade spänningen överstiger zenerdiodens spänning så tänds lysdioden. Sen när du har en klar så är det bara att bygga på med oändligt anta flera sånna kopplingar fast med andra zenervärden!.
Användarvisningsbild
pippi
Inlägg: 88
Blev medlem: 6 december 2005, 11:00:46
Ort: Umeå

Inlägg av pippi »

Ärlig talat så viste inte jag att det var skillnad på elektriska fält och magnetiska....trodde att det var samma :oops: .

danei: Jag är bara så förbluffad över att du kan så mycket :D samtidigt som jag har svårt att förstå din upprördhet när nån har fel :eh:
Användarvisningsbild
sMkr
Inlägg: 67
Blev medlem: 30 maj 2005, 17:11:59
Ort: Göteborg

Inlägg av sMkr »

Bygg en liten robbot som kan vara under vatten och den skall kunna justera djupet.
Sedan kan man ju tryck i en uP i den, hadde varit coolt :D
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

jack: Din beskrivning stämmer bra.

Elektriska och magnetiska fält lär man sig vad det är på grundskolan. Iafa gjorde jag det. Så det är inget att vara imponerad av.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

>Elektriska och magnetiska fält lär man sig vad det är på grundskolan. Iafa gjorde jag det.

danei: Jo, men då är du rätt person att förklara skillnaderna lite närmare. :)


Fagge: Enkel och bra lösning!

henketobbe: Ska försöka fixa lite exempel-scheman i morgon.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Men hur mäter man då ett elektriskt fält? Om det var vad pippi menade med beröringfrimätare?

Förresten så tvivlar jag på att skillnaden mellan elektriska och magnetiska fält lärs ut på grundskolenivå. Allafall inget jag kommer ihåg. Första gången jag kom i kontakt med de båda var på gymnasiet i Fysik B.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har vid flera tillfällen bett Danei att förklara skillnaderna lite närmare, men än så länge har han mest kritiserat vad jag skriver. :roll:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har vi någon som nyligen gått i grundskolan som kanske kommer ihåg om det nämns där.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag trodde att jag har förklart men jag kan göra ett nytt försök.

Magnetfält bildas runt en ledaren när det går en ström genom den. Späningen är ointresant. Detta fält utnytjas i tranformatorer för att överföra energin till den andra lindningen.

Klart så långt? Det vet jag att ingår i grundskole fysiken.

Elektriska fält beror av späningen. Om det är ett överskott på elektoner försöker det att utjämna läget. Då drar det till sig föremål som är laddad mer negativt. Ex. balonger som fastnar i taket. På samma sätt kan en laddnig påverkas i en ledare som befinner sig i närheten. Om du laddar något med en negativ spänning kommer det att tycka bort elektronerna i närliggande prylar. Det är det som händer i kondensatorer. Accelerationen av elektoner i ett bildrör eller andra elektronrör är samma fenomen.

Lite mer abstrakt kanske Men det fanns med i grundskolans fysik när jag läste den iafa.

Någon som kan bekräfta motsatsen
Skriv svar