5 volt på VCC och 3.3 volt på CS, MOSI CLK ?
Re: 5 volt på VCC och 3.3 volt på CS, MOSI CLK ?
Det inverterar inte, eftersom reläet drar när insignalen bir hög, och kretsen består av NPN-transistorer.
OC betyder Open Collector, dvs transistorns kollektor är inte ansluten till nått i kretsen utan direkt till benet.
OC betyder Open Collector, dvs transistorns kollektor är inte ansluten till nått i kretsen utan direkt till benet.
Ja. Reläet drar när insignalen blir hög och då blir utsignalen låg?
Det beror på hur man ser det, eftersom det är en OC utgång, så finns det ingen utsignal/spänning.
Men vad är problemet med att använda denna krets?
Men vad är problemet med att använda denna krets?
Jag måste förstå kretsen först och jag tittar väldigt mycket på inverteringen i kretsen. Om det inte finns någon utsignal...varför ska man ens använda denna då?
Jag vill förstärka upp 3.3 volt till 5 volt kan man enkelt säga igenom en NPN trissa.
Jag vill förstärka upp 3.3 volt till 5 volt kan man enkelt säga igenom en NPN trissa.
Senast redigerad av Al_Bundy 21 augusti 2016, 16:17:05, redigerad totalt 1 gång.
- lillahuset
- Gått bort
Jag får köra på 4066B switchar istället. Dessa fungerar nog lika bra.
Annars tack för hjälpen. Det blev visst inge popcorn igen, little house
Annars tack för hjälpen. Det blev visst inge popcorn igen, little house

- lillahuset
- Gått bort
Kretsen i fråga är en drivkrets för just drivning av reläer och liknande.Al_Bundy skrev:Jag måste förstå kretsen först och jag tittar väldigt mycket på inverteringen i kretsen. Om det inte finns någon utsignal...varför ska man ens använda denna då?
Eftersom den är OC dvs drivtransistorns kollektor är direkt ansluten till den fysiska pinnen och inget annat så kan den inte producera någon spänning (dvs signal) ut.
Transistorn kan bara leda mot Vss (dvs jord enligt många).
Eftersom du ansluter reläet mellan matningen och kollektorn på drivtransistorn så blir den totala funktionen att reläet drar när insignalen är hög (rent elektriskt så inverterar transistorn insignalen, då den leder när insignalen är hög) Men logikmässigt sett så inverterar den inte.
Om du ser reläet som din utsignal, aktiverat relä är en Etta och oaktiverat relä en nolla, så blir utsignalen en Etta när insignalen är en Etta, följaktligen så har du ingen invertering.
Rent fysiskt sett så består varje driver i ULNen av två transistorer och några motstånd, transistorerna är i kopplade som en Darlington.
Som du ser på bilden finns det inget internt kopplat till transistorns kollektor (förutom skyddsdioderna) följaktligen kan den som du ser inte mata ut någon spänning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Så om jag har t.ex. en servo som har pinnarna, VCC, GND och S+. Jag kopplar GND mot utgången på ULN2003A och VCC och S+ mot servon. När ULN2003A får en hög signal så börjar servon "dra", dvs starta?
Är det så du menar?
Edit: Hittade två stycken ULN2003A kretsar. Testade att lägga hög signal på IN1 och sedan koppla en LED-diod vars katoden var på OUT1 och anoden var på VCC. Då lyste lampan. Men när jag tog bort spänningen på IN1 så slocknade lampan. Självklart jordade jag också ULN2003A.
Jag gjorde en voltdividerade där jag körde in ca 2.5 volt i ingången, men jag hade 5 volt som matningsspänning för LED-dioden.
Är det så du menar?
Edit: Hittade två stycken ULN2003A kretsar. Testade att lägga hög signal på IN1 och sedan koppla en LED-diod vars katoden var på OUT1 och anoden var på VCC. Då lyste lampan. Men när jag tog bort spänningen på IN1 så slocknade lampan. Självklart jordade jag också ULN2003A.
Jag gjorde en voltdividerade där jag körde in ca 2.5 volt i ingången, men jag hade 5 volt som matningsspänning för LED-dioden.
Fråga 1: Ja, det menar han.
Övrigt: Bra att du kopplat upp och testat, då ser du ju nu hur det fungerar.
Jag hoppas du har ett motstånd i serie med lysdioden när du kopplar, annars kommer den inte att hålla länge.
Övrigt: Bra att du kopplat upp och testat, då ser du ju nu hur det fungerar.

Jag hoppas du har ett motstånd i serie med lysdioden när du kopplar, annars kommer den inte att hålla länge.
Open Collector brukar man ju använda när man vill driva något som har en annan (oftast högre) spänning, och just dessa ULN-kretsar är ju avsedda för detta.
Invertering eller ej, vad spelar det för roll när du matar den med en microkontroller ?
Invertering eller ej, vad spelar det för roll när du matar den med en microkontroller ?
- Synesthesia
På tal om inverterare eller inte från microkontroller....på ett ställe jag jobbade på blev jag tvungen att kapa, skära och bygla om ledare på ett kort för att invertera en portpinne, för det "såg inte snyggt ut i programmet annars" sa programmeraren.