Hur mycket ström i ett elstängsel? Råkade testa!
- Synesthesia
Re: Hur mycket ström i ett elstängsel? Råkade testa!
Kommer ihåg när jag var liten och vi var hos några släktingar som bodde på en gård: en gång när jag var med kände bonden/släktingen på ett elstängsel med hela handen för att han undrade om det var ström i tråden, nej det var dåligt med ström i den tyckte han (och mycket riktigt så när vi gick runt och tittade så hade en del av elstängslet vält omkull på marken).
Många elstängsel "lider" av problemet att det ligger gräs etc mot trådarna vilket gör att mycket av energin dämpas.
När det gäller att fastna i stängsel så är tanken att själva tråden ska vara monterad så att det är minimal risk att man fastnar i den.
Dock har gränserna för vad ett stängsel får ge för energi stramats åt på senare år. Jag minns inga årtal nu men när jag jobbade lite med provning av elstängsel så pågick ett utredningsprojekt eftersom det inträffar lite "för många" dödsfall. Ett exempel var en äldre kvinna som hittades död invid ett stängsel med sin cykel.
Det man då kom fram till var att om man fick strömmen genom ryggraden (t.ex. försökte krypa under ett stängsel) så var risken väldigt hög för andningsstillestånd. Den äldre kvinnan hade alltså cyklat omkull, och när hon skulle försöka resa sig hade hon kommit åt tråden med nacken.
Det infördes då nya gränser för peak-strömmen för att minska den risken.
Men elstängsel är farliga, därför finns det inte bara konstruktionskrav på elstängselapparaterna utan även väldigt strikta regler för hur elstängsel får sättas upp och hur de ska vara skyltade. Det SKA t.ex. sitta varningsskylt var tredje meter eller nåt sånt och jag har för mig att det även är regler på hur marken får se ut (typ att man får inte sätta stängsel i ett dike eftersom nån som då slås medvetslös av stängslet riskerar att rulla ner och ligga emot stängslet). (Det är över 10 år sen jag läste standarden sist så jag minns inte exakt.)
Problemet är väl att bönderna som sätter upp stängsel inte bryr sig lika mycket om reglerna som tillverkarna av elstängselapparater.
När det gäller att fastna i stängsel så är tanken att själva tråden ska vara monterad så att det är minimal risk att man fastnar i den.
Dock har gränserna för vad ett stängsel får ge för energi stramats åt på senare år. Jag minns inga årtal nu men när jag jobbade lite med provning av elstängsel så pågick ett utredningsprojekt eftersom det inträffar lite "för många" dödsfall. Ett exempel var en äldre kvinna som hittades död invid ett stängsel med sin cykel.
Det man då kom fram till var att om man fick strömmen genom ryggraden (t.ex. försökte krypa under ett stängsel) så var risken väldigt hög för andningsstillestånd. Den äldre kvinnan hade alltså cyklat omkull, och när hon skulle försöka resa sig hade hon kommit åt tråden med nacken.
Det infördes då nya gränser för peak-strömmen för att minska den risken.
Men elstängsel är farliga, därför finns det inte bara konstruktionskrav på elstängselapparaterna utan även väldigt strikta regler för hur elstängsel får sättas upp och hur de ska vara skyltade. Det SKA t.ex. sitta varningsskylt var tredje meter eller nåt sånt och jag har för mig att det även är regler på hur marken får se ut (typ att man får inte sätta stängsel i ett dike eftersom nån som då slås medvetslös av stängslet riskerar att rulla ner och ligga emot stängslet). (Det är över 10 år sen jag läste standarden sist så jag minns inte exakt.)
Problemet är väl att bönderna som sätter upp stängsel inte bryr sig lika mycket om reglerna som tillverkarna av elstängselapparater.
Tror ytters få ens är medvetna om att det finns regler. Och skyltar tillhör undantaget.
Synesthesia skrev:Kommer ihåg när jag var liten och vi var hos några släktingar som bodde på en gård: en gång när jag var med kände bonden/släktingen på ett elstängsel med hela handen för att han undrade om det var ström i tråden, nej det var dåligt med ström i den tyckte han (och mycket riktigt så när vi gick runt och tittade så hade en del av elstängslet vält omkull på marken).
de gamla batteridrivna (som var svarta i färgen) var nog inte så kraftiga för att batterierna skulle hålla ett tag i all fall - batterierna var retangulära block med 5S5P kopplade torrbatteriet i R20-storlek ihopplödda i en pappkartong - har ingen aning vad de kallades på Hellesens eller tudor-språk.
i dessa var det en järnankare som pendlade fram och tillbaka ungefär som en elektrisk urverk och i ena ändläget duttade en kontakt som gav ström till transformatorn (av mer eller mindre tändspolemodell) och också drog till sig ankaret en aning så att pendlingen fortsatte. Det fans också en glimlampa för att se om tillräcklig spänning samt en spak eller manöver för att starta igång pendlingen igen efter tex batteribyte.
misstänker att effektkriget satte igång på allvar när elstängselapparaterna blev nätanslutna och man inte behövde bygga energisnålt längre...
Kravet i standarden är ju att manualen ska informera om reglerna, och läsa manualer är ju tyvärr nåt som många anser är onödigt.orvar-e skrev:Tror ytters få ens är medvetna om att det finns regler. Och skyltar tillhör undantaget.
Och inte finns det några som åker runt och kollar att reglerna efterlevs utan det är först när det sker en olycka som nån åker dit för vållande av annans död eller liknande.
Men om dom som sätter upp livsfarliga strömförande trådar efter sitt eget tycke
Då tycker jag att lagen skall ändras och att ålägga tillverkarna av sådan
Apparatur att bygga in någon slags skyddsanordning som liknar jordfelsbrytare
Och att bättre ha koll på skyltningen. Jag har knappt sätt några skyltar själv.
Att sätta upp varningsskylt för varje fartkamera går ju bra men inte när det
Kommer till en dödsfälla som strömstängsel
Då tycker jag att lagen skall ändras och att ålägga tillverkarna av sådan
Apparatur att bygga in någon slags skyddsanordning som liknar jordfelsbrytare
Och att bättre ha koll på skyltningen. Jag har knappt sätt några skyltar själv.
Att sätta upp varningsskylt för varje fartkamera går ju bra men inte när det
Kommer till en dödsfälla som strömstängsel

-
Men att säga att stängslen som sådant är en dödsfälla tycker jag är att ta i. Man kan dö av mycket här i livet och mycket är totalt livsfarligt när det "brukas" på fel sätt.
Ja, det ska markeras ut där andra kan komma nära staketet. Men att sätta upp skyltar inne i skogen eller på ens egna mark där det inte finns en stig ser jag inte som ett måste. Jag har dock inte personligen koll på vad det finns för "lagar" om just detta utan jag har gått efter common sense. Går eltrådarna utmed en vandringsled ja då är det viktigt att man markerar ut samt även t ex som nämts inte lägger det i diken där man ofrivilligt skulle kunna hamna.
Om man ser till antalet gånger någon rör ett stängsel om dagen eller för den delen året och sedan jämför med hur många som nu faktiskt dör om året så är det nog större chans att bli träffad av blixten... (Bara ett antagande utan någon som helst fakta)
Skydsanordning i just elaggregaten kan vara knepigt. Räcker ju att ett grässtrå kommer emot så kommer det lösa ut (Om det nu realistiskt ska kunna slå ifrån) Och det blir knepigt att ha på större ställen där vi snacka om kilometervis med tråd. Sedan för att inte tala om att ha det på lite torrare marker och mot nötkreatur. Där krävs det ganska kraftiga anordningar.
Ja, det ska markeras ut där andra kan komma nära staketet. Men att sätta upp skyltar inne i skogen eller på ens egna mark där det inte finns en stig ser jag inte som ett måste. Jag har dock inte personligen koll på vad det finns för "lagar" om just detta utan jag har gått efter common sense. Går eltrådarna utmed en vandringsled ja då är det viktigt att man markerar ut samt även t ex som nämts inte lägger det i diken där man ofrivilligt skulle kunna hamna.
Om man ser till antalet gånger någon rör ett stängsel om dagen eller för den delen året och sedan jämför med hur många som nu faktiskt dör om året så är det nog större chans att bli träffad av blixten... (Bara ett antagande utan någon som helst fakta)
Skydsanordning i just elaggregaten kan vara knepigt. Räcker ju att ett grässtrå kommer emot så kommer det lösa ut (Om det nu realistiskt ska kunna slå ifrån) Och det blir knepigt att ha på större ställen där vi snacka om kilometervis med tråd. Sedan för att inte tala om att ha det på lite torrare marker och mot nötkreatur. Där krävs det ganska kraftiga anordningar.
xxargs skrev:
misstänker att effektkriget satte igång på allvar när elstängselapparaterna blev nätanslutna och man inte behövde bygga energisnålt längre...
och när man kom upp i sådanna effekter att elstängslen blev självrensande då det dödade växterna som växte upp mot trådarna
De som säljer elstängselmaterial skriver att varningsskyltar SKA vara utplacerade med ett mellanrum av 25 - 100m efter allmän väg beroende på försäljare.Nerre skrev:Det SKA t.ex. sitta varningsskylt var tredje meter eller nåt sånt
Hemma hos föräldrarna har vi satt skyltar på den sida som går efter den allmänna vägen, sedan sedan sitter det en skylt vid en grind som man kan komma in på tomten. På dom andra sidorna som vänder sig mot en gammal fårhage och skog sitter det inga skyltar.
/// Marcus
Är inte elstängsel som är det farligaste i en hage.....
Så kallade tamdjur dödar flera mänskor varje år.
Hur många mänskor dödas varje år av elstängsel ???
Så kallade tamdjur dödar flera mänskor varje år.
Hur många mänskor dödas varje år av elstängsel ???
Man kan inte titta på de absoluta sifforna, man måste titta på andelen.
Hur många människor dödas t.ex. av noshörningar varje år i Sverige?
Hur många människor dödas t.ex. av noshörningar varje år i Sverige?
Jag tycker den här tråden behöver lite källhänvisningar...
Kan referera till IEC/EN 60335-2-76. Men precis som alla standarder är ju den inte gratis.
Elsäkerhetsverkets föreskrifter är dock offentlig handling
http://www.elsakerhetsverket.se/globala ... 2011-2.pdf
De hänvisar dock mest till standarden tyvärr.
Här är en av olyckorna som föranledde de nya strängare kraven (jag är mest insatt i kraven i den gamla EN 61011-serien).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10471100.ab
Elsäkerhetsverkets föreskrifter är dock offentlig handling
http://www.elsakerhetsverket.se/globala ... 2011-2.pdf
De hänvisar dock mest till standarden tyvärr.
Här är en av olyckorna som föranledde de nya strängare kraven (jag är mest insatt i kraven i den gamla EN 61011-serien).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10471100.ab
Ja men så kan man inte resonera heller.en död är en för mycket.AndLi skrev:Jag tycker den här tråden behöver lite källhänvisningar...
Hur många noshörningar finns i Sverige som går i det fria??????
Kossor dödar definitivt fler människor än el-stängsel!
Räknar vi på världsbasis dödar flodhästar många fler människor än el-stängsel gör!
Då jag bodde hemma hade morsan getter. De var bakom ett PODA-stängsel och hon fann ett antal igelkottar som hade gått under understa tråden och skrapat mot - och då stannade de snabbt och blev kvar.
Getterna respekterade stängslet.
Räknar vi på världsbasis dödar flodhästar många fler människor än el-stängsel gör!
Då jag bodde hemma hade morsan getter. De var bakom ett PODA-stängsel och hon fann ett antal igelkottar som hade gått under understa tråden och skrapat mot - och då stannade de snabbt och blev kvar.
Getterna respekterade stängslet.