Vilken komponent är trasig på detta kort?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
lond

Re: Vilken komponent är trasig på detta kort?

Inlägg av lond »

Det du behöver är en passande programmerare, i detta fallet en ST-LINK V2 och ansluta dig på U2 och se om du kan läsa STM32:an. Du får hoppas att inte har lässkyddat µP, är den inte lässkyddad är det bara att tanka ur den fungerande µP och ladda in i den som inte fungerar.

Annars så har du två alternativ: 1. Fråga tillverkaren om en passande HEX- eller BIN-fil till STM32:an eller 2. Läsa datablad och sedan skriva en förbättrad FW till kortet.

/// Marcus
Nerre

Inlägg av Nerre »

Davieboiii skrev: Jag ska i så fall skriva till tillverkaren idag och se vad dem säger. Men som jag skrev till den förra. Kan man inte skicka över peogrammet från ett fungerade gyro till denna som programmet hängt upp sig i?
Eftersom det inte går att läsa ut det från kretsen går det såklart inte att skicka över det till en annan krets heller.

Observera sen att det är tillverkaren av hoverboarden du ska prata med, tillverkaren av kretsen har inte den blekaste om hur kretsen används i just den här applikationen.

När du har fel på bilen så ringer du väl inte till tillverkaren av tändstiften och frågar vad det är för fel?
Davieboiii

Inlägg av Davieboiii »

lond skrev:Det du behöver är en passande programmerare, i detta fallet en ST-LINK V2 och ansluta dig på U2 och se om du kan läsa STM32:an. Du får hoppas att inte har lässkyddat µP, är den inte lässkyddad är det bara att tanka ur den fungerande µP och ladda in i den som inte fungerar.

Annars så har du två alternativ: 1. Fråga tillverkaren om en passande HEX- eller BIN-fil till STM32:an eller 2. Läsa datablad och sedan skriva en förbättrad FW till kortet.

/// Marcus
Tack så mycket Marcus för ditt utförliga svar. Mer korrekt hade jag inte kunnat få det beskrivet. Vet du om man kan köpa en sådan programmerare någonstans i Malmö? Annars har jag hittat på ebay en massa st-link v2 programmerare för 30 kronor. Kan man ta vilken som helst?

Tråkigt att det är så svårt att få tag på udda saker i Sverige :( Allt måste beställas!
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Om du inte är en fena på att knacka kod till uC så börja med att kolla med tillverkaren av hoverboarden om de ens släpper sina program. Vilket tyvärr är föga troligt..
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Bla RS-online har STlink V2 i sitt sortiment. Tillverkaren kan skicka en färdig komplierad HEX- eller BIN-fil, då det är jobbigt att dekompliera den än att skriva ett eget program till kortet.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Finns nog ingen tillverkare som släpper sin kod sådär bara.....
Swech
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nä, jag tror projektet är döfött. Utan schema och info om mjukvaran kommer man ingen vart. Det är ett försök att laga en "svart låda".
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nerre skrev:Eftersom det inte går att läsa ut det från kretsen går det såklart inte att skicka över det till en annan krets heller.
Är det konstaterat att kretsen är lässkyddad?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nä, det är det iofs inte, jag borde ha skrivit "om" istället för "eftersom". Men det är väl i princip standardförfarande idag att skydda sin mjukvara från utläsning? Så man ska ha bra tur om det går att läsa ut den.

Eftersom TS inte har en programmerar går det ju inte att ta reda på det. Och att lägga pengar på en programmerare bara för att få veta att man inte har nån användning av den är ju inte så kul.

Hade TS varit lite mer kunnig och haft resurser så hade det kanske gått att lista ut vad som är problemet, men med tanke på hur frågan är ställd så känns det liksom inte som om det finns riktigt rätt förutsättningar där....
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur går det till när programmet i kretsen förstörs?
Man tycker att allt skulle återställas vid en riktig reset?

Jag kan inget om detta, jag är bara lite nyfiken.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag känner mig ganska säker på att ingen komponent är skadat men att kalibreringen är blivit fel - men sparat som sådan.
Det borde vara möjligt att återaktivera en ny kalibrering på något vis.
Davieboiii

Inlägg av Davieboiii »

Jag har sökt på rs-online efter en ST-Link V2 och funnit den. Men den är ganska dyr för detta projektet. 600 kr.

Fungerar inte dessa enklare modellerna från ebay? Kostar bara runt 30 kronor.

http://www.ebay.com/itm/ST-Link-V2-Prog ... Swv-NWamwC

http://www.ebay.com/itm/Mini-ST-Link-V2 ... Sw0vBUhHLX

Jag vet inte om programmeringen är kodad då jag tyvärr inte har en ST-Link tillhands.

Men jag kan ju beställa en om det är möjligt att kopiera över programvaran. Programmera ny programvara är lite mer av en utmaning då jag aldrig gjort det. Men är det inte för svårt kan jag försöka mig på det med. Är trött på att behöva beställa nya kort stup i kvarten pga. den känsliga kalibreringen.

Tack så jävla mycket för all er hjälp. Sjukt skönt att se hur många hjälpsamma människor det finns! Stort tack till er alla! :tumupp:
Davieboiii

Inlägg av Davieboiii »

Icecap skrev:Jag känner mig ganska säker på att ingen komponent är skadat men att kalibreringen är blivit fel - men sparat som sådan.
Det borde vara möjligt att återaktivera en ny kalibrering på något vis.
Alltså kalibreringen går till så här. Det finns ett huvudkretskort till de kortet finns 2 gyrokort kopplade där den ena styr höger sida och den andra vänster sida på hoverboarden.

Man kalibrerar den genom att hålla in startknappen och då aktiveras kalibreringen. Man håller in knappen i ca 15 sekunder. Därefter stänger man av den och startar den igen och då är den kalibrerad.

Men råkar man akrivera IR gafflarna medans kalibreringen sker så brickas kortet. Men jag har varit försiktig med att inte aktivera dem, men det har ändån hänt. är osäker om jag råkat komma åt och aktiverat dem eller ifall det har hänt ändån.

Normalt sett så ska blå indikator lampa tändas när IR gafflarna aktiveras och slockna när dem inte är aktiverade. Nu när den är igång så lyser lampan oavsett va jag gör. Den är tänd konstant
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Vi behöver nog läsa texten där det står vad som "steks", för det kan inte vara processorn eller någon av de vanliga komponenterna.
Processorn kan, som fler påpekat, lagra fel information, men då BORDE det var möjligt att helt enkelt kalibrera om den. Jag förstår att du har försökt men det borde vara möjligt.
Om det är läsgafflarna som skadats - på ett för mig obegripligt sätt - så är det de som sitter på undersidan kortet och de kostar inte många kronor.

Men som alltid med felsökning, börja inte med att gissa utan att istället försöka ta reda på vad felet egentligen är. Sen kan man laga felet.

Står det t.ex. nåt bra i manualen om kalibrering och vad man får och inte får göra?
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Här fanns korten att köpa:
http://maxfind.en.alibaba.com/product/6 ... board.html

Det går kanske att luska via den länka på nåt sätt
Skriv svar