Net1 Riktantenn & Kopplingar ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Net1 Riktantenn & Kopplingar ?

Inlägg av Perkla »

Jag tänkte också på att jag kanske ska se lite hur hastigheten blir framåt natten.. när kanske dom flesta ligger i snark lådan o sover, alltså när nätet inte är så belastat... om jag får snabbare hastighet, just nu kör jag med kabel från modem till dator..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Rotade runt lite.. o hittade en gammal 450Mhz extern mobil antenn med magnet fäste och en 25cm spröt till den, hittade en nappel som funkar till modemet också, satte fast skiten i modemet och satte ut antennen på fönsterbläcket i samma riktning som masten är.. hade inga förväntningar, men ligger minst lika stabil som riktantennen måste jag säga.. hmm, undra om man kan koppla in sig på den befintliga tv antennen som är bra nog mycket kraftigare än riktantennen.. o se om signalen blir bättre ?

TV:n används ändå inte här mer än från den 23:e Dec till två dagar efter nyår.. står stilla alla andra dagar.

Mätningen är gjort med den lilla mobilantennen...

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Bättre resultat med både den lilla 450mhz mobil antennen och tv antennen än riktantennen som Net1 skickade till mig, så borde det inte vara.. den här mätningen är med tv antennen inkopplad till modemet..

Signalkvalitén blev bättre också i kontrollpanelen till modemet med tv antenn inkopplad.

Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Är du säker på att den mast du ser är för net1?
Hur ser kontrollpanelens siffror ut med standardantennen?
Har du möjlighet att prova riktantennen med kortare kabel?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja masten jag ser ligger på 226 grader enligt Net1:s instruktioner, jag har en annan tråd där jag la upp screenshots på siffrorna med standard antenn, ska se om jag hittar igen den tråden..

Jag har inte möjlighet att testa riktantennen med kortare kabel just nu, det är 10 meter som sitter där nu, den kabeln jag fick med alltså.

Nu har jag flyttat modem och den lilla mobila antennen för mobiltelefon till ett fönster som ligger bättre till, nu fick jag lite bättre siffror faktiskt.. verkar som skrotantennen till gammal mobil funkar bättra än 700:- riktantenn.. mysko.

Bilderna nedan är just i denna sekund där grejerna sitter nu med den lilla antennen enligt bilden längst ner..

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det verkar ostabilt, mätningen direkt efter visade bra nog sämre siffror, men det är full storm ute, kanske beror på det.. ?

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

O vips så kan det se ut så här, antenn och allt på samma ställe sin föregående inlägg, fast lite mindre vindar ute kanske..

Bild
hsd

Inlägg av hsd »

det måste vara nåt fel på riktantennen, sitter den ihop rätt
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har pratat med två vänner till mig, som har Net1 riktantenn liggandes också.. som inte gjorde nån större skillnad, jag tror dom här jävla antennerna dom skickar ut är rent jävla skit helt enkelt..

Den sitter nog ihop som den ska, jag ville inte pilla med den eftersom då lär jag åka på att måsta köpa den fast jag inte vill.. Den lilla sprötantennen funkar ju faktiskt väldigt mycket bättre.. kanske finns andra liknande magnetfotsantenner som funkar ännu bättre, det måste jag kolla upp..
hsd

Inlägg av hsd »

Jag körde wlan på 300m för 15 år sen, det var hopplöst tills min ISP levererade en riktantenn för ändamålet och vips så låg jag på 11mbs stabilt, både upp å ner.
det skulle vara intressant att prova med en vanlig yagi -tvantenn
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Vad man gjorde för 15år sen är nog ganska ointressant då teknik och utveckling gått bra nog mycket framåt både när det gäller modem och datorer, nätverkskort, antenner, osv osv..

Jag testade köra min tv antenn genom detta modem, blev lite bättre än original spröten på modemet, har dock ingen riktig koppling så jag kanske borde skaffa en FME till vad det nu sitter på modemet, en stor runt skruv kontakt är det... så får man en riktig koppling däremellan och då först kan man avgöra om min TV antenn funkar bättre än nått annat.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Så här ser siffrorna ut just nu men samma lilla antenn på fönsterbläcket.. ser inte allt för dåligt ut ändå tror jag.. eller ?

Bild
Fossingarna

Inlägg av Fossingarna »

Det ser ut som en TNC-kontakt, Net1 har kört med den ganska länge.
Kan du se på antennkabeln vad det är för modell/kvalitet?, ibland står det på den.

RG58 är den vanligaste, och den har för hög dämpning på Net1:s frekvens, och 10m lång gör det ännu värre. Har du otur äts hela vinsten med riktantenn upp av förlusterna i antennkabeln.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har ingen aning om vad det är för kabel man får med från Net1, det står inget alls på den, antar att dom lär tänkt till och förhoppningsvis valt att skicka med rätt kabel till sina antenner.. !?

Ja alltså 10 meter lär man behöva annars blir ju direkt vitsen med att köra riktantenn ganska meningslös, så vida man inte gör som jag gjorde idag.. nämligen ta med sig Macbooken upp på taket och surfa där.. jag tog med mig nätverkskabeln från modemet också förstås..

Bild
hsd

Inlägg av hsd »

Perkla skrev:Vad man gjorde för 15år sen är nog ganska ointressant då teknik och utveckling gått bra nog mycket framåt både när det gäller modem och datorer, nätverkskort, antenner, osv osv.. .
den antennen som finns hos net1 är ingen nyutveckling, dessa fanns för 40 år sen .
Skriv svar