ETA vem var där?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Åh, massa ETA-nissar här! Trevligt!

Jag var där och handlade lite småsaker...
Mest nöjd är jag över ett Data Check 1200B 7-kanals oscilloskop!
Och nu snackar vi inte sju streck i fönstret utan sju små fönster! :shock:
Bild
Skåpet visade mycket skumma bilder från början men det visade sig snabbt att glättningskondingen på 120V
spänningen i nätdelen var kass. Efter att ha bytt den funkar allt perfekt om än med lite mörka bilder.

Sedan blev det några Gameboy, en fin bakelitvoltmeter att ha i vintrinskåpet, en A520 RF-modulator till Amigasamlingen samt några småsaker...

//B1n4ry tidigare känd som konto "HB" på ETA-auktionerna...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

B1n4ry:

Så det va du som köpte den... din jäkel :wink: Jag va med i budgivningen ett bra tag, men det blev för dyrt till slut :) Det där oscilloskopet va en av grejjerna jag verkligen ville ha på auktionen, hade spanat in det två veckor innan:P

Jaja mest nöjd är jag nog med min Beckman EPUT Meter http://www.messmuseum.de/beckman7360a.htm

Hade lite probs med en selenlikriktare som plötsligt gav upp med en massa fyrverkerier men efter att jag bytt kondingar och likriktare så funka den perfekt, fick löda om en kass lödning till glöden som hade lossnat på ett ställe dock:)
Den kan räkna upp till 2,2Mhz utan probs, man kan verkligen se hur den arbetar... helt rörbaserad:)

Sen så fynda jag en massa nätagg, LC-mätare(0-300pF 0-300µH) referenskondingar, SWR-mätare, µvågsgeneratorer, reostater, oscilloskop, rör, trafos, vridtrafo plus mängder av komponenter i komponentbaren:) fyndade två liter skärmade rj45 kontakter för 40kr med:)
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

ADMJ skrev:Var där en stund, var tvungen att gå strax efter pausen. Köpte lite saker i komponentbaren. Och två korvar. Var det någon som köpte monster-koaxkabeln till slut?
Jag tror inte det, den hade inte gått när jag gick...

Btw, upptäckte ett annat klipp jag gjorde av en slump:
Köpte lite mysteriekondingar i komponentbaren, stora blåa plastkondensatorer med ganska anonym märkning. Tänkte att dom såg ju rejäla ut, kanske kan vara polypropylen som brukar vara halvdyrt annars? Mycket riktigt, det var Roederstien (numera Vishay) MKP 1837 100 nF 1%! Förmodligen inte gratis och om man är audiofilt lagd verkar dom vara upskattade i dom kretsarna. Köpte 60 st för en spottstyver, ångrar mig nu att jag inte köpte fler, det fanns ju massor! Sen fick jag med mig ett gäng 47pF BC polyprop, också 1%. Tänk vad man kan bli barnsligt glad över en handfull kondingar :D

PS. Nån som vet var man kan få tag på "apparatsladd" av äldre typ? Skopet jag köpte har ett ovalt jack med två piggar, antar att det är antingen gammal eller amerikansk standard. Skulle lagt upp en bild, men jag har ingenstans att länka till. DS
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kontakten påminner om de som brukar finnas på gamla tv-apparater och dammsugare (typ Nilfisk). Brukar finnas i second-hand-affärer. :)

Om det inte är en sådan, så lutar det nog åt att det är en amerikansk kontakt. Det brukar finnas adapters och sådana sladdar på t.ex ClasOhlson. Kika där om det finns någon som passar.
Skriv svar