Trasig CTEK-laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Malawi

Re: Trasig CTEK-laddare

Inlägg av Malawi »

Intressant, jag hann inte fram till styrkretsen idag. Men jag undrar om kretsen får matningsspänning från sekundärsidan? Då måste väl primärsidan starta upp först i något slags grundläge innan reglering kan börja, annars blir det ju "moment 22".
xxargs

Inlägg av xxargs »

sådant brukar vara skitsvårt att hitta...

Det går inte att få in en riktig säkringhållare där säkringen sitter nu ?

är det en riktig glassäkring eller är det en 'motstånds-säkring' som man allt för ofta ser i kinasaker?

annars kanske littefuse har axiella säkringar av liknande men rätt typ
Malawi

Inlägg av Malawi »

Det är en riktig keramiksäkring, 5x20 (skymtar i hörnet på min bild). Säkringshållare får inte plats men Littelfuse och Bussman har typen så jag får hitta någon annan firma (Farnell).
Malawi

Inlägg av Malawi »

Sådär, nu kom paketet från Farnell med säkringar och lite annat. Jag lödde in den nya säkringen (T4A) och startade med en glödlampa i serie med 230 V. Lampan lyste några sekunder men slocknade sedan, helt normalt tyckte jag så jag tog bort lampan och körde 230 V in direkt. Det fungerar! Kan det ha varit en överbelastning eller annat som blåst säkringen?

Nu går ett vanligt bilbatteri på laddning och det verkar gå bra, jag ska sätta laddning på ett större traktorbatteri lite senare innan jag vågar korka upp champagnen.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Ganska ovanligt men GRATTIS och håll tummarna :bravo:
Malawi

Inlägg av Malawi »

xxargs tips om glödlampa i serie kände jag till, men hade förträngt denna enkla kortslutningssäkra testmetod. Nu gjorde jag en permanent serielampa enligt foto nedan som kan vara bra att ha till hands nästa gång.
Serielampa-0223.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Malawi

Inlägg av Malawi »

Jag funderade på hur hög startströmmen är när man sätter i kontakten så jag kopplade en 4 milliohms shunt i serie med nätkabeln och mätte med oscilloskopet. Stötströmmen är ca 50 A i 2-3 ms. Det behövs verkligen en trög säkring!
ctek2.png
samlat

Inlägg av samlat »

Googlade mig in i den här tråden så det var bara att registrera sig och haka på.

Jag sitter alltså också med en död XS25000, normalt fast monterad i min båt. När jag kom ner till bryggan häromdagen hade personskyddsautomaten i landströmsstolpen (C10) löst. Återställde och laddaren var död. Öppnade och kunde snabbt konstatera att 1) den interna, lödda säkringen brunnit samt 2) att min laddare gått varm runt samma motstånd ungefär mitt på kortet som trådskaparens (tydligt på dennes bild av lödsidan och min ser exakt likadan ut). Skillnaden är att i min laddare har röken också läckt ut ur minst två av nämnda motstånd, se bilderna. Det sitter f ö ett andra, dolt 27k-motstånd i serie med det synliga (R1) men det verkar inte ha farit lika illa.

Det märkliga är att motstånden ändå mäter ok. Vidare ser det ut att ha gått varmt också mot den mindre av drosslarna strax intill det grövre (22 ohm) motståndet.

Tänkte väl ordna en provisorisk säkringslösning så jag kan testa men frågorna till forumet gäller om någon har teorier kring vad som orsakat skadorna runt motstånden samt var man hittar dessa eländiga lödsäkringar. Någon nämnde att de finns på Ebay men jag har inte lyckats hitta. Är hur som helst tacksam för alla infallsvinklar runt detta, dessa större Ctekmodeller är inte vad man vill lägga till reservdelshögen i första taget.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

breflabb skrev:Ganska ovanligt men GRATTIS och håll tummarna :bravo:
Inte helt ovanligt faktiskt. Jag gjorde samma reparation åt min båtgranne. En blåst säkring på kretskortet. Her gått bra sedan förra året.
ConnyK

Inlägg av ConnyK »

Ett tips när man öppnar dom är att kolla de stora elektrolytkondensator.
Mina var svällda så jag han byta dom innan laddaren gick sönder
samlat

Inlägg av samlat »

Ja, större ellytar är väl standard att kolla när man öppnar så jag gick på dem först men inga hade svullnat i min. De jag tagit ur (de två största samt en av de sex parallellkopplade) mäter dock styvt 10% ner (och ESR runt 0,2-0,3 ohm) så de är i slutet av livscykeln och lika bra att byta även om jag inte riktigt misstänker dem i det här sammanhanget.

Däremot visade sig att två av tre switchdioder runt drosslarna i närheten av mina eldfängda motstånd (kan skymtas nere till höger på ena bilden och fullt synliga på trådskaparens fina översiktsbild) kortade. Vanliga 4007:or. Dessa ligger direkt i pluslinjen efter likriktaren men jag har (tyvärr) inte lyckats mäta något fel på den. Det vore väl för enkelt. Jag undrar dock fortfarande varför dioderna gått, sådana brukar ju inte ge sig i första taget.

När det gäller lödsäkringen beställde jag till slut en miniatyrvariant. Hittade inga 5x20 mm keramiska/tröga/4A annat än från USA med hopplös fraktkostnad men laddaren lär inte lida av att säkringen är 3,6x10 mm eller vad det nu var.

Mäter jag inte fram fler felaktiga komponenter får det bli nya dioder samt en lös säkringshållare kablad mot kortet och ett test innan jag beställer kondingarna.

Med tanke på hur många som verkar sitta med trasiga XS25000 är jag också lite förvånad över att inte den här felbilden återkommer. För det verkar inte vara någon som haft visuella skador i området där jag rotar, eller..?
sjobas

Inlägg av sjobas »

Vill någon sälja sin trasiga xs25000? Skulle verkligen behöva underdelen då jag råkade spräcka min som är en gåva av min bortgångna far och jag vill så gärna få den hel. 😔
sjobas

Inlägg av sjobas »

Nån? Det verkade ju som att många hade trasiga liggandes.
Jag har smått panik då jag råkade tappa min så att undersidan sprack, och just den här har ett sånt värde för mig då jag fick den av min far strax före han gick bort.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ett jobb som kanske passar nu efter flera år med CTEK-felsökning:
https://arbetsformedlingen.se/platsbank ... r/24353235
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Off Off topic: till vad behöver man egen bil för de arbetsuppgifterna??? (Eller läste jag dåligt?)
Skriv svar