Detta projekt har uppstått ur ett annat projekt där jag helt kategoriskt tycker att 7-segments LED är det finaste som finns

STATUS: SKISS
Hej MiaM!MiaM skrev:Angående blandaren KOA15 så kan du ju åtminstone kaliberera vissa frekvenser genom att använda en bra rundradio som referens. Om du t.ex. ställer in oscillatorn du ska mäta på så att den går in "mitt i" på en radio ställd på 108MHz så kan du ratta in LO:n i din blandare så att du ser signalen ut, och sedan vet du att utsignalen ändras ju lika många MHz som insignalen så om du rattar på oscillatorn du ska mäta på och får 10MHz högre frekvens ut än du hade före du rattade så har du rattat till 118MHz (eller 98MHz beroende på vilken sida du är på så att säga).
En annan variant för att kalibrera den här typen av grejer är att bygga en oscillator som svänger på någon känd frekvens med kristall, och sedan generera fyrkantvåg från den. Då får du övertoner över ett stort frekvensspektrum och med lämpligt filter på signalen så kan du få en aning om var i frekvens du ligger.
Tack för dina grunneriersoundbrigade skrev:Jag vill egentligen inte sabba för dig IGEN, men det här är också en Williamsonvariant.
Grunnerier - du vet att triodhalvorna är lite olika, som en halv ECC82 och en halv ECC83. ECC82 ska driva utgångsrören.
En annan sak som ser besynnerligt ut är anodmotstånden på 44k och katodmotstånden på 22K. Det stämmer inte riktigt men titta på Dynac0. Där har du visserligen ett annat drivrör men anod/katodmotstånd är dels mindre. OCH istället för det 22K-motstånd du använder har man bara 6K8 från spänningsmatningen. Det måste ju innebära att spänningssvinget från din fasdelare till utgångsrören kanske är för litet.
1. Ställ in en känd god FM-mottagare med syntes/digitalvisning på 108MHzrogerk8 skrev:Hej MiaM!MiaM skrev:Angående blandaren KOA15 så kan du ju åtminstone kaliberera vissa frekvenser genom att använda en bra rundradio som referens. Om du t.ex. ställer in oscillatorn du ska mäta på så att den går in "mitt i" på en radio ställd på 108MHz så kan du ratta in LO:n i din blandare så att du ser signalen ut, och sedan vet du att utsignalen ändras ju lika många MHz som insignalen så om du rattar på oscillatorn du ska mäta på och får 10MHz högre frekvens ut än du hade före du rattade så har du rattat till 118MHz (eller 98MHz beroende på vilken sida du är på så att säga).
En annan variant för att kalibrera den här typen av grejer är att bygga en oscillator som svänger på någon känd frekvens med kristall, och sedan generera fyrkantvåg från den. Då får du övertoner över ett stort frekvensspektrum och med lämpligt filter på signalen så kan du få en aning om var i frekvens du ligger.
Det här var mycket intressant att läsa men jag förstår så lite att jag ber dig ta första stycket en gång till
Jag är inte säker på vad som är standard, men 113/4=28,25MHz kanske finns?rogerk8 skrev:Den andra ide'n förstog jag dock, spanade på kristaller runt 110MHz igår men fann inga i ELFA utom nån svindyr sak men jag tänkte aldrig så långt som fyrkantvåg, tack!
Vilken kass ingenjör jag är
MVH/Roger
PS
Och udda är det också va? Dvs om jag vill ha 113MHz så kanske en kristall på 113/5=22,6MHz nånstans?