Hesabon & X-IL: Vad har ni för storlek på era Stegmotorer? Det enda jag vet om mina är vad bilden i ett av de första inläggen i denna tråd visar. Och att monteringshålen är 47mm mellan varandra vilket verkar vara NEMA23 motsvarighet i fysisk storlek.
Jag är väldigt tacksam för svaren, försöker samla så mycket info som möjligt för att känna mig trygg i att det blir rätt.
Blir det ett helt nytt KIT så blir juh alla "smarta" delar i CNC fräsen nya vilket känns kul.
CNC 3040 låter "grovt", "trimma in" stegmotorer? FILM
-
Re: CNC 3040 låter "grovt", "trimma in" stegmotorer? FILM
Jag har kinamotorer och är inte alls säker på specen. Inga beteckningar på, inga datablad kom med.
Konstaterat: NEMA 23, höljet 76 mm långt (vissa tillverkare kallar det "Triple length").
Antaget/uppskattat: Stegmotordrivaren är inställd på Peak 2,7 Amp, så motorn kan vara specad för 2,4 A eller 3 A.
Hållmomentet kunde då vara ca 169 N-cm.
Det är dock bara uppskattningar via jämförelser med andra tillverkares datablad. Inget garanterat.
På bilderna ser dina ut att vara "Dual Length", d.v.s. ca. 54 mm. Stämmer det?
Hållmomentet kan i så fall vara ca 102 N-cm
Konstaterat: NEMA 23, höljet 76 mm långt (vissa tillverkare kallar det "Triple length").
Antaget/uppskattat: Stegmotordrivaren är inställd på Peak 2,7 Amp, så motorn kan vara specad för 2,4 A eller 3 A.
Hållmomentet kunde då vara ca 169 N-cm.
Det är dock bara uppskattningar via jämförelser med andra tillverkares datablad. Inget garanterat.
På bilderna ser dina ut att vara "Dual Length", d.v.s. ca. 54 mm. Stämmer det?
Hållmomentet kan i så fall vara ca 102 N-cm
Jag har NEMA23:or, specade till 6A, jag kör med 2st 2M982-drivare samt en mindre i samma serie. 7,8A lär du knappast behöva så nåt mindre men "likadant" lär duga fint. JBCNC säljer motsvarande drivare.
Ett tips, titta på PoLabs drivsteg PoStep25-32 (https://www.poscope.com/PoStep25-32). Jag kör dem själv sedan 1 år tillbaka på min hemmabyggda variant av 3040 och är nöjd så här långt.
Givetvis är det inte samma som Geckos grejer. Själv funderar jag på Gecko G203V till min större maskin, just för att de är så robusta prylar.
Men då pratar vi också om en helt annan prisklass än PoLabs (47 Euro för 3 drivsteg).
Givetvis är det inte samma som Geckos grejer. Själv funderar jag på Gecko G203V till min större maskin, just för att de är så robusta prylar.
Men då pratar vi också om en helt annan prisklass än PoLabs (47 Euro för 3 drivsteg).
-
Nu sitter jag och surfar runt lite efter efter lite drivare.
Helst skulle jag vilja hitta i Europa i hopp om att hinna få grejerna innan Jul.
De drivarna i JBCNCs sortiment som är aktuella hade han tyvärr inte inne och skulle inte få in dem förrän efter jul.
Jag har tittat på denna "kompletta" lösning.
3-axis, 3.0A, SMS-303 stepper motor driver, step motor CNC controller.
Från http://cnc-plus.de/
Har någon testat denna eller vet något om den?
Har ni några andra tips på bra återförsäljare?
Helst skulle jag vilja hitta i Europa i hopp om att hinna få grejerna innan Jul.
De drivarna i JBCNCs sortiment som är aktuella hade han tyvärr inte inne och skulle inte få in dem förrän efter jul.
Jag har tittat på denna "kompletta" lösning.
3-axis, 3.0A, SMS-303 stepper motor driver, step motor CNC controller.
Från http://cnc-plus.de/
Har någon testat denna eller vet något om den?
Har ni några andra tips på bra återförsäljare?
-
Hittade detta: HOMSECUR CNC Kit 4 Axis CNC Breakout Board + 4 * TB6600HG Stepper Driver Controller 5A EU/UK/DE/US/AU Domestic Delivery Shipping
Där man kan välja att det ska skickas från UK, jag har aldrig gjort det, brukar det funka? Jag vet tidigare att det stått att saker ska skickas från Någon hamnstad i UK men att det i alla fall har skickats från Kina. Men här när man kan göra ett val. Skickas det från Kina i alla fall?
Där man kan välja att det ska skickas från UK, jag har aldrig gjort det, brukar det funka? Jag vet tidigare att det stått att saker ska skickas från Någon hamnstad i UK men att det i alla fall har skickats från Kina. Men här när man kan göra ett val. Skickas det från Kina i alla fall?