Hjälp med strömförsörjning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
VresiBerba

Re: Hjälp med strömförsörjning

Inlägg av VresiBerba »

Diffen på några procent beror på toleranser i regulatorerna, se datablad för exakta värden.
Tack! Det var precis det jag frågade och precis det jag ville veta. Jag antar därför att denna strömförsörjning är helt kurant och att det är helt okej att använda den för det syftet den är tänkt för, oavsett vilken trafo jag tänker använda, så länge den kan leverera ström till tre OP-stärkare, vilket i detta fallet är 85mA belastat, per chip.

Är det ett korrekt antagande?
Senast redigerad av VresiBerba 2 november 2015, 00:50:45, redigerad totalt 3 gånger.
VresiBerba

Inlägg av VresiBerba »

Förresten, är det någon som har en åsikt generellt om denna strömförsörjning angående dess beskrivna "low noise" i audio-sammanhang och om batteridrift skulle kunna vara ett ännu bättre alternativ?
superx

Inlägg av superx »

Även om allt tyder på att kortet fungerar så är det ju lite svårt att uttala sig om det när du matat med en så låg AC-spänning att regulatorerna antagligen inte fungerar som de ska. Prova med en högra inspänning om du vill vara säker.

Ang. kortet som sådant så är konstruktion och komponenter ungefär så basic som det kan bli. "Low noise" jämfört med en halvdålig switchregulator, men idag finns det regulator-chip som har 20ggr lägre brus och mycket bättre bandbredd på regleringen. Hursomhelst, så funkar den där typen av matningar för många konstruktioner, så det är nog bara att bygga och testa!
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Byt ut 7812 mot 7809 och 7912 mot 7909 så kommer du inte
få den oönskade effekten som du retar dig på
Skriv svar