På många är inte batteriet utbytbart (utan kunskaper i lödning).
Därav "10 års brandvarnare". Vi bytte samtliga alla varnare
i föreningen för någon månad sedan...
Halveringstid för joniserande brandvarnare?
Re: Halveringstid för joniserande brandvarnare?
Det finns ju dock Li-FeS (Järn disulfid), och Li-SOCl (Thionyl) i motsats till Li-ion, Li-poly och lithium-järn. Så vad som är "lithium" batteri kan vara rätt mycket.Biker skrev:3,6V batterier är en lithiumkemi garanterat
sodjan, Den på Clas ohlson hade löstagbart batteri. Man behöver inte ens verktyg. Så det verkar ologiskt att det är batteriet som begränsar.
i och för sig så kan det vara den enklaste anledningen av dom alla, ren gnidenhet
märker man dom med bäst före och säger att maninte kan garantera funktionen så byter folk dom och man tjänar mer pengar på att ersätta
jag är både för och emot det, för man ska ha fungerande brandvarnare, men snålheten sätter käppar i hjulet
brukar ha två upp på varje ställe, en ny och sedan förra generationen, ökar sannoliheten för funktion
märker man dom med bäst före och säger att maninte kan garantera funktionen så byter folk dom och man tjänar mer pengar på att ersätta
jag är både för och emot det, för man ska ha fungerande brandvarnare, men snålheten sätter käppar i hjulet
brukar ha två upp på varje ställe, en ny och sedan förra generationen, ökar sannoliheten för funktion
-
- Kontakt:
Dock kan jag tänka mig att 98% "detektionsgrad" är rätt kritiskt ändå. Skulle en gång testa en sådan där trådlös brandvarnare (koppla ihop flera typ). Vi satt i en hel halvtimme och försökte få pli på grejerna, men fortfarande satte inte de andra brandvarnarna igång när man tryckte på testknappen, utan bara den man testade, så jag tänkte att det var för långt mellan brandvarnarna.
Efter en stund så fick jag idén: Tog ner brandvarnaren, tog ur brandvarnarn utomhus på den asfalterade uppfarten (långt från allt som kan tänkas vara brännbart) och tog fram en tändare och lite blött hushållspapper för att skapa lite rök. Då JÄVLAR satte varenda brandvarnare i huset igång. Men man fick elda på rätt bra innan den reagerade.
Så det kan mycket väl vara så att brandvarnarna är väldigt "precist" kalibrerade för att de inte ska falsklarma, men ändå larma vid brand. Och då räcker det med 2% för att den kanske ska larma "försent" vid en brand.
Efter en stund så fick jag idén: Tog ner brandvarnaren, tog ur brandvarnarn utomhus på den asfalterade uppfarten (långt från allt som kan tänkas vara brännbart) och tog fram en tändare och lite blött hushållspapper för att skapa lite rök. Då JÄVLAR satte varenda brandvarnare i huset igång. Men man fick elda på rätt bra innan den reagerade.
Så det kan mycket väl vara så att brandvarnarna är väldigt "precist" kalibrerade för att de inte ska falsklarma, men ändå larma vid brand. Och då räcker det med 2% för att den kanske ska larma "försent" vid en brand.