Hmm.. ritade upp kretsen i LTSpice och kom fram till att 300VAC blir ca -33 likriktat över spolen till visaren.
Bra tänkte jag.. Då testar jag med ett batteri direkt för att få ett litet utslag och få bevisat att jag tänker rätt. Boing! sa det när visaren bottnade (hoppas inte den gick sönder)...
Det enda jag kommit på är att nu strömbegränsar väl typ motståndet vilket jag gick förbi när jag matade direkt med batteriet. Är det strömmen genom terminalerna jag ska fokusera på?
EDIT: Oj. Gjorde schemat nedan mer komplett med en spole mellan utgångarna och helt plötsligt ger 2µV fullt utslag.. Aj då, det kanske är mer rimligt...
EDIT2: Tjohoo. Den gick aldrig sönder och efter att ändrat R1 till ~9k så är skalan ungefär 0-20V. Ska göra fintrimmningen senare ihop med min vridtrafo. Över till konverteringen från volt-meter till ampere-meter. Det borde ju bli att riva ur likriktningen och sätta en shunt mellan terminalerna. Tänka, tänka, tänka.
Söker grund analog panelmonterad voltmeter för AC
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: Söker grund analog panelmonterad voltmeter för AC
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Söker grund analog panelmonterad voltmeter för AC
Det är strömena genom vridspole mätverket som ger upphov till utslag.
Vilken spänning som behövs bestäms av mätverket inre resistans.
Den vanlig Ohm lag ger storlek på serie resistans för olika max likspänning utslag.
U = (inre resistans + serie resistans ) *I
Har man ett instrument med känd max utslag och serie resistans är det enkelt att räkan ut storleken på erforderligt serie resistans för andra max utslag.
Befintligt 300 = (inre resistans + 180k ) *I
Enligt bild finns det ett motstånd, diod och kondensator.
Kondensator med - markerad säkert en lågvolts elektrolytkondensator.
Ingenting för 300V växelström.......
Därför kopplad efter diod (halvvågslikriktare) serie resistans (största delen av spänningen över denna).
Elektrolytkondensator fungerar som glättnings för strömmen genom vridspole mätverket.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning
Vilken spänning som behövs bestäms av mätverket inre resistans.
Den vanlig Ohm lag ger storlek på serie resistans för olika max likspänning utslag.
U = (inre resistans + serie resistans ) *I
Har man ett instrument med känd max utslag och serie resistans är det enkelt att räkan ut storleken på erforderligt serie resistans för andra max utslag.
Befintligt 300 = (inre resistans + 180k ) *I
Enligt bild finns det ett motstånd, diod och kondensator.
Kondensator med - markerad säkert en lågvolts elektrolytkondensator.
Ingenting för 300V växelström.......
Därför kopplad efter diod (halvvågslikriktare) serie resistans (största delen av spänningen över denna).
Elektrolytkondensator fungerar som glättnings för strömmen genom vridspole mätverket.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning