Hjälp med ett diagram
Re: Hjälp med ett diagram
En annen ting: Hvis nu "shield" innebär att kortet är tänkt att användas av obetänkliga utomstående så kan ju exempelvis optokopplare på sensor-ingångarna (via lämpliga seriemotstånd) få ta det utymme som transistorerna nyss frigjort.
Tja, det finns många fria EDA-system, andra kan nog säkert fylla i, eller kommentera
Eagle
KiCad
Är några jag kan minnas läst om.
Eagle
KiCad
Är några jag kan minnas läst om.
-
ja det är värd att tänka på !
Tack
jag ger de program ett försög
Tack
Tack
jag ger de program ett försög
Tack

Det vore nog inte fel med ett motstånd mellan basen på transistorn (till reläet) och logikkretsen.
-
Nu har jag testat i Eagle
var det ett sådan schema här du menade ?
Mvh
Thomas
var det ett sådan schema här du menade ?
Mvh
Thomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Då så:
1: Pulldown på D2-D5 annars kommer du få konstigheter (dvs ett motsånd mellan ingången och GND, 100k eller så är ok.
2: Samma gäller D10 och D11
Antar att du skall ha någonting anslutet på J2 - J5, men vad?
Om det är någon for av "strömbrytare" som skall kopplas in på dessa, så har du missat att lägga ut 5V på plintarna, vilket behövs för att kunna driva optokopplarna.
Varför använda AND-Kretsen för att driva reläet, finns ingen anledning till det, räcker med att använda en av utgångarna på processorn för att driva reläet.
Processorerna är bättre på att sänka än att driva, så om du vänder på LED1-LED4 och kopplar dessa mot 5V i stället (med motstånden), blir det bättre.
Huruvida transistorn orkar driva relät, det får du räkna ut själv, IC = hfe*IB, där IB är ungefär 0,43 mA, hfe hittar du i transistorns datablad.
Transistorn måste bottna ordentligt.
Samma gäller optokopplarna, du får titta på nånting som kallas CTR, vilket ger dig en uppfattning om hur mycket ström du måste köra genom LEDarna
1: Pulldown på D2-D5 annars kommer du få konstigheter (dvs ett motsånd mellan ingången och GND, 100k eller så är ok.
2: Samma gäller D10 och D11
Antar att du skall ha någonting anslutet på J2 - J5, men vad?
Om det är någon for av "strömbrytare" som skall kopplas in på dessa, så har du missat att lägga ut 5V på plintarna, vilket behövs för att kunna driva optokopplarna.
Varför använda AND-Kretsen för att driva reläet, finns ingen anledning till det, räcker med att använda en av utgångarna på processorn för att driva reläet.
Processorerna är bättre på att sänka än att driva, så om du vänder på LED1-LED4 och kopplar dessa mot 5V i stället (med motstånden), blir det bättre.
Huruvida transistorn orkar driva relät, det får du räkna ut själv, IC = hfe*IB, där IB är ungefär 0,43 mA, hfe hittar du i transistorns datablad.
Transistorn måste bottna ordentligt.
Samma gäller optokopplarna, du får titta på nånting som kallas CTR, vilket ger dig en uppfattning om hur mycket ström du måste köra genom LEDarna
-
på J2 till 5 skall det sitta en hall effect A1120EUA-T
ben 1 är plus ben 2 är jord ben 3 är signal
alt blev jo lite mera krångligt med opto coupler osv
jag har 5 volt på arduino sidan
på sensor sidan och ut på NC från relä har jag 19,5 volt till att dra mina elektromagneter
denna användar jag även som matning till A1120EUA-T och opto coupleren
så J6-1 är matning
J6-2/3 är till magneten
j6-4/5/6 är jord
opto coupleren skulle ha 1,15 volt vid 10 milli. Där av en 1,8K Ohm resistor (hoppas jag har räknat rätt)
är lite osäker på resistoren på A1120EUA-T ben 1 till 3 jag vet inte helt hur jag skall räkna ut den !
vad gör Pulldown resistoren på ingången till arduinoen ?
år jag en 1 eller 0 av det eller er det helt enkelt för att stabilisera spännningen (noll koll)
jag användar mig ut av en 7408 därför att jag inte vill scripta mig ihjäl då jag inte har koll på det heller !
jag kan ändra i en kod men inge göra en selv
det som skall ske är att när alla 4 sensors är aktiverade skickar arduinoen ut en 1 på D10
sen har jag även ett easyvr shield på som skickar ut en 1 på D11 om röststyrningen godkänner namn och password
jag tyckte det var enklast att fiksa det med en and gate
jag hoppas trissan klarar jobbet men jag får vel kolla lite på de värden du beskrev
det var inte helt enkelt det här !
Tack för hjælpen så här långt
Mvh
Thomas
ben 1 är plus ben 2 är jord ben 3 är signal
alt blev jo lite mera krångligt med opto coupler osv
jag har 5 volt på arduino sidan
på sensor sidan och ut på NC från relä har jag 19,5 volt till att dra mina elektromagneter
denna användar jag även som matning till A1120EUA-T och opto coupleren
så J6-1 är matning
J6-2/3 är till magneten
j6-4/5/6 är jord
opto coupleren skulle ha 1,15 volt vid 10 milli. Där av en 1,8K Ohm resistor (hoppas jag har räknat rätt)
är lite osäker på resistoren på A1120EUA-T ben 1 till 3 jag vet inte helt hur jag skall räkna ut den !
vad gör Pulldown resistoren på ingången till arduinoen ?
år jag en 1 eller 0 av det eller er det helt enkelt för att stabilisera spännningen (noll koll)
jag användar mig ut av en 7408 därför att jag inte vill scripta mig ihjäl då jag inte har koll på det heller !
jag kan ändra i en kod men inge göra en selv
det som skall ske är att när alla 4 sensors är aktiverade skickar arduinoen ut en 1 på D10
sen har jag även ett easyvr shield på som skickar ut en 1 på D11 om röststyrningen godkänner namn och password
jag tyckte det var enklast att fiksa det med en and gate
jag hoppas trissan klarar jobbet men jag får vel kolla lite på de värden du beskrev
det var inte helt enkelt det här !
Tack för hjælpen så här långt
Mvh
Thomas
Senast redigerad av BlueScreenTT 20 september 2015, 10:14:15, redigerad totalt 1 gång.
Men den är ju inte ansluten till någon +Matning, enbart konding till GND, och ett motstånd till signal????ben 1 är plus ben 2 är jord ben 3 är signal
Pulldownen gör att det garanterat blir en nolla när optokopplarna inte leder (de leder alltid lite, vilket kan vara tillräckligt för processorns ingångar.
Samma gäller pulldown till din AND-krets, de ser till att det garanterat blir en nolla till AND-grinden.
Saken är att processorerna i 99,99% startar upp med alla portar som ingångar, vilket betyder att ingångarna på AND-kretsen kommer att flyta och slumpmässigt kan dra reläet, tills dess att programmet kommit igång och ställt in alla IOn rätt.
Så för att göra det riktigt PULLUP eller PULLDOWN på alla ingångar och utgångar, beroende på vad standardläget skall vara.
En del processorer har detta inbyggt och man kan vid behov slå på det, MEN det tar en stund innan programmet kommit så långt, och då kan det ske konstigheter när man spänningsätter det hela och processorn börjar snurra.
Sedan skall du lägga en 100n kondensator över matningen på din AND-krets, så nära 5V-benet som möjligt och kort ledning till GND
-
klart att ben 1 på sensorene och opton skall ha + från J6-1
Jag var trött i går !
Tack för tipsen
får se om jag får till det
Jag var trött i går !

Tack för tipsen
får se om jag får till det
-
som jag fattar diagrammet (vill att det skall fungera)
så skall out på sensoren driva opto coupleren hela tiden så länge sensoren inte är aktiverad och därmed lägga en 1'a(5V) på D2, D3, D4 och D5
när jag aktiverar en sensor skall denna kortsluta out med jord och spänningen på outsidan går från matnings spänning till 0V och optocoupleren blir inaktiv
men jag får inte rigtigt till det med resistoren paralelt över + och out på sensoren tilsammans med resistoren före opto coupleren !
tanken var att jag skulle mata optocoupleren med 1,15 volt og den skulle få 10milli amp därav en resistor på 1,8K
resistoren paralelt över sensoren är vel en pullup eller ?
men det blir jo 2 resistors i serie så jag får vel inte det önskade resultat eller ?
när jag räknar ligger det 6 volt över paralel resistoren och 13 volt över den före opto coupleren
hur får jag till mina spänninger där ?
varför kan jag inte se stift 7 och 14 i diagrammet ? skit svårt att sätta dit en konding när jag inte kan ansluta den till noget
anyways her er ett opdaterat diagram
ser det rätt ut med de ändringer du föreslog?
Mvh
Thomas
så skall out på sensoren driva opto coupleren hela tiden så länge sensoren inte är aktiverad och därmed lägga en 1'a(5V) på D2, D3, D4 och D5
när jag aktiverar en sensor skall denna kortsluta out med jord och spänningen på outsidan går från matnings spänning till 0V och optocoupleren blir inaktiv
men jag får inte rigtigt till det med resistoren paralelt över + och out på sensoren tilsammans med resistoren före opto coupleren !
tanken var att jag skulle mata optocoupleren med 1,15 volt og den skulle få 10milli amp därav en resistor på 1,8K
resistoren paralelt över sensoren är vel en pullup eller ?
men det blir jo 2 resistors i serie så jag får vel inte det önskade resultat eller ?
när jag räknar ligger det 6 volt över paralel resistoren och 13 volt över den före opto coupleren
hur får jag till mina spänninger där ?
varför kan jag inte se stift 7 och 14 i diagrammet ? skit svårt att sätta dit en konding när jag inte kan ansluta den till noget

anyways her er ett opdaterat diagram
ser det rätt ut med de ändringer du föreslog?
Mvh
Thomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Väldigt rörigt schema, försök att hålla GND nertill och plus upptill.
Jag tror dina hallswitchar har öppen kollektor men optokopplarna är anslutna till GND, det går inte ihop sig så bra.
Vänd på optokopplarna och anslut anoden till plus.
För övrigt varför har du optokopplarna? Om du bygger in hallgivarna så har du ju galvaniskt skillt där.
Är man rädd att panga elektroniken med statisk el eller dyl så är det lättare att skydda en uP ingång än en optokopplare.
Protte
Jag tror dina hallswitchar har öppen kollektor men optokopplarna är anslutna till GND, det går inte ihop sig så bra.
Vänd på optokopplarna och anslut anoden till plus.
För övrigt varför har du optokopplarna? Om du bygger in hallgivarna så har du ju galvaniskt skillt där.
Är man rädd att panga elektroniken med statisk el eller dyl så är det lättare att skydda en uP ingång än en optokopplare.
Protte
-
jag användar opto för att jag följar goda råd i tråden !
jobbar på ett prydligare schema
jobbar på ett prydligare schema
BlueScreenTT Du har verkligen vuxit i hur du presenterar och ritar ditt projekt.
Verkligen intressant läsning.

Verkligen intressant läsning.
Ja, tänk om alla vore lika läraktiga och villiga till att ta till sig.
Nu väntar vi bara på ett lite tydligare schema med Vdd upptil och Vss/GND nedtill, samt "punkter" där två ledare förbinds med varandra.
Jo, Blåskärmen, anledningen till att du inte ser pinne 7 och pinne 14 är för att de är definerade som Vss resp Vdd dvs GND och +5V följaktligen synd de inte (personligen gillar jag inte det otyget att definera komponenter på det sättet, blir väldigt lätt fel), dock måste du kolla i nätlistan att de verkligen är förbundna med samma nät som du har ritat, är de inte det måste du döpa om dina GND och +5V nät till de nätnamn som är definerade för dina komponenters matningar.
Nu väntar vi bara på ett lite tydligare schema med Vdd upptil och Vss/GND nedtill, samt "punkter" där två ledare förbinds med varandra.
Jo, Blåskärmen, anledningen till att du inte ser pinne 7 och pinne 14 är för att de är definerade som Vss resp Vdd dvs GND och +5V följaktligen synd de inte (personligen gillar jag inte det otyget att definera komponenter på det sättet, blir väldigt lätt fel), dock måste du kolla i nätlistan att de verkligen är förbundna med samma nät som du har ritat, är de inte det måste du döpa om dina GND och +5V nät till de nätnamn som är definerade för dina komponenters matningar.