Siemens 810M frågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DAP

Re: Siemens 810M frågor

Inlägg av DAP »

DW skrev:Jag hade lite bråttom med all info därav ingen ordning på torpet alls på texten :D

Om Jag fattat rätt så har bara GA3 drip Feed.
Jag har inte ens kopplat in det själv. 30kb har räckt gott o väl till mina jobb som oftast inte är så stora.
Visst jag har gjort några saker som varit på ~500kb men de har jag nog aldrig kört.
Oftast så hämtar jag de delar som behövs i andra program o kopplar ihop, lite klipp o klistra metoden.
Min skärm är grön monokrom. Jag tyckte skärmen var trött när jag köpte den men så fann jag ett nytt rör
på ebay -och det ligger i dvala än i väntan på den stora katod a strofen men de går tydligen i 100 000h.
Kan du inte ta ett kort på din panel?

GA3 i min storebro, den andra är en Emco o de har egna grejor. Vet inte om de köper viss info o sen spikar ihop deras hyss.
Många Emco maskiner har ju utbytbara tastaturer (knappsatser- tangentbord) så även i mitt fall.
Dock har jag ingen annan tastatur till 120 maskinen men till E.Concept 155 turn har jag både Siemens 840T och Fanuc 21.
Varje omgång går nog lös på en 50kkr.
Vet inte om jag skrev men det finns mycket litteratur om sinumerik 810 på nätet.
Även Siemens har öppna bibliotek som endast någon vetenskapsman har förstått uppbyggnaden i.
Där är allt fritt o kopiera om kraften är kvar när man väl hittat vad man sökte....

Det finns en kille från samhället Storebro som har fullständig koll på allt i dessa system.
Jag haft han här 2 ggr för att repa skador efter att åskan var här på kort besök.
Lasse är namnet men jag får kolla om han vill ha sin firma med här på EF.
Han är proffsig o billig. Vet att han ofta är på Parker i Falköping o lagar grejor åt vår vän Evaldos.
Ingen fara.
Då var det som jag hade läst på nätet iallafall.
Och jag var och tittade men kunde inte se någon ettikett någonstans bak på panelen.
Så jag antar att det är en GA1 eftersom panelen är brun.

Som Gotis skriver så är det den kille du med nämner från Storebro som har varit och pillat igång maskinen en gång innan.
Jag skall ta och spänningssätta den så får vi se om den är död eller parametrarna är kanske kvar med lite tur.
Men fortfarande så kan jag inte köra Drip Feed och det är ett stort minus.
Någon som har koll på Siemens 802 C systemen?
Man kanske skulle slänga bort det gamla och sätta dit en ny sån och köra med det.

Många tankar och ideer.

Tack
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Finns det ingen remsläsare som man kan "dripfeeda" genom?

De flesta äldre CNC-system brukar ha något "tapemode" eller liknande.
Det borde vara möjligt att använda detta.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-där har du nog rätt säter.
Har en svag aning om att någon nämnt detta men jag har ingen så minnet släppte väl det.
Rekommenderar åter att slå en signal till Lasse, vet inte han det så finns inte frågan ens :)

(skickade precis ett mail till DAP ang adress osv.)
persa

Inlägg av persa »

Det är nog tyvärr kört med drip feed på den styrningen. Den är för ny för att ha remsläsare och tape mode (Siemens 8 var nog den sista Siemensstyrningen med detta). Sedan kom Siemens med drip feed (på Tyska "Blockweises Nachladen") som option på Siemens 810M GA3. Styrningar däremellan som tidigare 810- och 850-system har ingen lösning för detta
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Går det inte att köra tapemode via bandspelaren?
Hur löste man annars problemet med stora program?
persa

Inlägg av persa »

Vad jag fattat finns det ingen bra lösning för detta med dessa styrningar. Man får föra över så mycket som får plats i det begränsade minnet. Köra detta. Radera. Och sedan in med ny portion ...

Det är ju inte för inte som Heidenhain är mycket större än Siemens på maskiner med verktygsmakare som målgrupp
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jag förstår att du är frustrerad men jag känner väldigt få personer som gillar Heidenhain.
Bosch skall vi inte ens tala om -nä, det gör vi inte :evil:
Personligen har jag inget emot det eftersom jag aldrig sett det ens i drift. Men är det inte till att se i backspegeln.
Vi snackar ju styrsystem som är gjorda troligen före 1990. Mitt är gjort -92/93 GA3.
Sen vet jag inte hur svårt det är att handha Heidenhain jämfört med Siemens 810, för där vill jag påstå att det är
förvånansvärt enkelt att komma igång med. Jag har ju ett Fanuc 0M som visserligen bara haft igång ett par gånger
men den som gjorde menyhanteringen jobbade nog ensam. Jag fattar nada :humm:
Men visst om Heidenhain nu var framsynta redan då med drip feed så kan jag förstå att de var omtycka för det.

Var ute på en auktion och tittade på en stor fräsmaskin med en revolver med 24 verktyg, en japansk Mori-Seiki vill jag minnas
och den hade ett Yasnack LX3 (Yaskawa Yasnac LX-3) .
Jag hade bråttom så fort in med 3-fasen, skummade panelen och jag ljuger inte att
efter 15 minuter så hade jag kört alla funktioner på maskinen. Så fiffigt enkelt det var uppbyggt :tumupp:

Nu snurrade jag iväg som vanligt men jag ville bara ge min syn på saken oavsett DF eller inte.
gotis

Inlägg av gotis »

Jag hade nog bytt ut till Mach3 så slipper du drippa överhuvudtaget, billigt och väldigt adaptivt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

väldigt adaptivt
Vad menas med det?
gotis

Inlägg av gotis »

möjligheterna med att skriva macron och egna hmi tex. möjligheterna att bygga ut maskinen med tex verktygsväxling.
denna maskinen har en hydraulisk dragstång så det är ganska enkelt.

detta tror jag blir mycket svårare med andra styrsystem, och framför allt dyrare.
Skriv svar