Ingen fara.DW skrev:Jag hade lite bråttom med all info därav ingen ordning på torpet alls på texten![]()
Om Jag fattat rätt så har bara GA3 drip Feed.
Jag har inte ens kopplat in det själv. 30kb har räckt gott o väl till mina jobb som oftast inte är så stora.
Visst jag har gjort några saker som varit på ~500kb men de har jag nog aldrig kört.
Oftast så hämtar jag de delar som behövs i andra program o kopplar ihop, lite klipp o klistra metoden.
Min skärm är grön monokrom. Jag tyckte skärmen var trött när jag köpte den men så fann jag ett nytt rör
på ebay -och det ligger i dvala än i väntan på den stora katod a strofen men de går tydligen i 100 000h.
Kan du inte ta ett kort på din panel?
GA3 i min storebro, den andra är en Emco o de har egna grejor. Vet inte om de köper viss info o sen spikar ihop deras hyss.
Många Emco maskiner har ju utbytbara tastaturer (knappsatser- tangentbord) så även i mitt fall.
Dock har jag ingen annan tastatur till 120 maskinen men till E.Concept 155 turn har jag både Siemens 840T och Fanuc 21.
Varje omgång går nog lös på en 50kkr.
Vet inte om jag skrev men det finns mycket litteratur om sinumerik 810 på nätet.
Även Siemens har öppna bibliotek som endast någon vetenskapsman har förstått uppbyggnaden i.
Där är allt fritt o kopiera om kraften är kvar när man väl hittat vad man sökte....
Det finns en kille från samhället Storebro som har fullständig koll på allt i dessa system.
Jag haft han här 2 ggr för att repa skador efter att åskan var här på kort besök.
Lasse är namnet men jag får kolla om han vill ha sin firma med här på EF.
Han är proffsig o billig. Vet att han ofta är på Parker i Falköping o lagar grejor åt vår vän Evaldos.
Då var det som jag hade läst på nätet iallafall.
Och jag var och tittade men kunde inte se någon ettikett någonstans bak på panelen.
Så jag antar att det är en GA1 eftersom panelen är brun.
Som Gotis skriver så är det den kille du med nämner från Storebro som har varit och pillat igång maskinen en gång innan.
Jag skall ta och spänningssätta den så får vi se om den är död eller parametrarna är kanske kvar med lite tur.
Men fortfarande så kan jag inte köra Drip Feed och det är ett stort minus.
Någon som har koll på Siemens 802 C systemen?
Man kanske skulle slänga bort det gamla och sätta dit en ny sån och köra med det.
Många tankar och ideer.
Tack