Dags för nästa etapp på min Opti BF20L

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Dags för nästa etapp på min Opti BF20L

Inlägg av H.O »

i min drivare som liknar dessa så är DC bussen över 500v, gissar att man får högre spänning om man likriktar 400v AC ?
Jo, men motorns märkspänning är fortfarande effektivvärdet, inte toppspänningen på den genererade kurvformen ut ur drivsteget. Och som sagt, du kommer tappa ett antal volt över omformaren eftersom den genererar utsignlen med PWM och sannolikt inte kan "modulera" till 100%.
perra_e

Inlägg av perra_e »

H.O skrev:Motorn på bilden är ju specad till 9000rpm så det ska den klara men den har ju en varvtalskonstant på 58.5V/1000rpm så för att nå 9000rpm måste den (motorn alltså) matas med 9*58.5=526.5V men du har bara 400V vilket gör att max varvtal blir 400/58.6*1000 = 6825rpm. Sen tappar du lite spänning över omformaren och lite över motorns resistans (hur hög är den?) (ju mer du belastar motorn desto mer spänning tappar du över den) så 6000rpm är nog ett rimligt antagande med den spänningen.
Om man bara räknar på förluster i motorerna ser det ut så här:
Lilla har 8,4 Ohm och max 8A -> 5680rpm vid full belastning.
Stora har 3,9 Ohm och max 12,4A -> 6000rpm vid full belastning.
Bra gissat där !!!
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

H.O skrev:
i min drivare som liknar dessa så är DC bussen över 500v, gissar att man får högre spänning om man likriktar 400v AC ?
Jo, men motorns märkspänning är fortfarande effektivvärdet, inte toppspänningen på den genererade kurvformen ut ur drivsteget. Och som sagt, du kommer tappa ett antal volt över omformaren eftersom den genererar utsignlen med PWM och sannolikt inte kan "modulera" till 100%.
Att man kan tappa lite spänning på utgående kan säkert stämma och säkert även att PWM modulering kan ställa till det till viss del men inga stora mängder?.
Det enda jag kan referera till är mitt eget servosteg där jag vet att när man är uppkopplad mot drivaren så visar den DC spänningen en bit över 500VDC

Med din formel fast med högre spänning på bussen 520/58.6*1000 = 8873rpm (precis som du beräknade fast med 526v)
Och då drivsteget klarar upp till 500V AC in så bör det inte vara några problem att nå 9000rpm då utmatad DC spänning lär öka.

Det jag vill tillföra till diskussionen är att DC spänningen blir hög i drivstegen när de körs på 400V AC, varför kan jag inte förklara.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag ställde en fråga om varvtalet på spindeln från Skyfire om den verkligen klarar 8000rpm då liknande spindlar på Alibaba klarar 6000rpm. Fick detta svar:

This spindle is not some off the shelf spindle. It is specifically designed for us by a huge spindle manufacturer who makes spindles for most commercial CNC machining centers. It is rated for 8K rpm and holds it tolerances for run-out and dynamic vibration to 8K.

Då denna spindel är den billigaste jag hittat och jag får säkerheten via Paypal så gör jag en beställning där ifrån trots allt.
Deras spindel väger 2kg mer än Alibab-spindlarna med så någon skillnad är det.
Har fått priset 795 USD med frakt via DHL så man får ju rätt omgående svar på om dom tänker leverera eller ej.

Nu håller jag tummarna för detta :)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Fast han använder samma bilder som alla andra försäljare :)

Nej det är nog lungt om det är så lätt att häva köp via paypal minns inte vad jag betalade med.

Endel skriver ju ut att man kan varva 6000rpm med kinalager och 8000rpm med japanska lager så det kan vara förklaringen till att den kan varva 8000rpm med 4 lager.
H.O

Inlägg av H.O »

Det jag vill tillföra till diskussionen är att DC spänningen blir hög i drivstegen när de körs på 400V AC, varför kan jag inte förklara.
Den blir högre för att det i princip är toppvärdet på inkommande spänning som "sparas" i kondensatorbanken. 230VAC in DC-led = 320VDC. 400VAC in, DC-led= 560VDC.

Jo visst, men återigen: Den på motorn stämplade märkspänningen (och varvtalskonstanten) är ju angivet i AC (eftersom det är en AC-motor) och då anges ju effektivvärdet.

Om du har en frekvensomformare som matas med 400VAC så kan ju inte den mata ut MER än 400VAC, samma sak med ett AC-servo. Sen såg för ett tag sedan jag nyligen att Grantie Devices hade nått "trick" som gjorde att det gick att köra lite fortare/få ut lite högre spänning. Om fler tillverkare gör det eller inte kan jag inte svara på men Granite Devices är den första jag personligen hört talas om.

Just Grantie Devices Argon kan ge ut 88% av vad den får in. Matar du med 230VAC kan du inte få ut mer än 200VAC. Andra tillverkare har säkert andra siffror men det är sällan 100%.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har kikat en del på linuxcnc + Mesa-kort nu. Ser väldigt kraftfullt ut. Börjar faktiskt bli lite sugen att testa.
Har haft en del hängningar i Mach3 och det kan man kanske komma från med linuxcnc. Kanske även med Kflop + Mach3 i och för sig.

På servona sitter det inbygda encodrar, men det finns också "Absolute Encoder Emulation" i SSI Format på drivstegen.
Kan kanske användas till att positionera spindeln för ATC + att få en "closed loop"? Har bara skummat på ytan ännu vad det innebär. Vad jag kan se verkar det vara en fördel att ansluta servonas encodrar till drivenheterna i alla fall, och då vore det bra att kunna utnyttja "Encoder Emulation". Linuxcnc skall ha stöd för SSI men jag har inte hittat motsvarande stöd på Kflop.

Det är MYCKET att försöka sätta sig in i :)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu är beställningen på spindeln lagd.
"Thank you for your order, money has been received and I will get the spindle on the way to the address you list below. Once I have the tracking number I will send it you right away."

Så långt inga konstigheter. Håller tummarna som sagt var. :)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu har jag också bestämt mig för att köra Linuxcnc. En utmaning men det känns som rätt väg.

Detta tror jag att det blir från Mesa:
7I80HD-16 Ethernet Anything I/O card , 149usd
7I33TA Quad Analog servo interface, 79usd
HD-DB ADAPT, 20usd - Till H.O's servosystem. Går via 25-polig kabel idag från ett printerkort i PC'n

-- Expantion via RS-422
7I44 Eight Channel RS-422/485 interface/ RJ45 Breakout, 69usd
7I84 Isolated remote field I/O card 32IN/16OUT, 79usd - Går ju lätt att komplettera med fler om det behövs

--option för pendant. Har gjort en egen idag med PoKeys till Mach3 och detta kortet verkar ha ungefär samma funktionalitet.
7I73 Pendant/control panel interface, 49usd

3 st AIO CABLE 15usd st

Någon som ser något allvarligt fel???
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jo, Linux :badgrin:

Skämt åtsido, det blir fm bra med LinuxCNC.

Själv kommer jag fm att släppa Mach3 framöver och gå helt in för KMotionCNC på både fräs som svarv.
Kommer med en säljestråd under kvällen, ska gå ett snäpp högre från de 1.5kW AC servo motorerna jag har liggandes.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har funderat en hel del på hur man skulle kunna öka längden på y-axeln. Har 160 mm mellan ändlägena idag och skulle vilja ha lite till. Vore dess utom bra att fixa det innan man gör ett nytt fäste till en ny spindel .

Hittade en film med en enkel, men kanske inte den mest stabila lösningen genom "överhäng" på y-axeln.

Frågan är hur mycket överhäng man kan ha. Går det mäta på något sätt eller fins det någon best praxis?

Bästa lösningen är väl troligen med skenor + att man gör ett stödblock under det som sticker ut i så fall, men det är en del jobb + pengar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du skriver ju svaret själv på sista raden, allt annat blir ett rackeltackel.
H.O

Inlägg av H.O »

Antar att du sett Anders Wallins minst sagt uppgraderade BF20? Om inte kan du kolla upp den.

PS: Hur funkar servo-systemet förresten?
perra_e

Inlägg av perra_e »

@H.O: Jo den har jag sett MASSOR av ggr. :)
Servona funkar riktigt bra. Lite surr i z-axel ibland när fräsen står still men i övrigt perfekt! Får ut 4000 mm/min stabilt. Dom går ju köra klart snabbare än så men det går för trögt utan skenor så servona får för mycket eftersläpning så maskinen stoppar.

@tecno: Jag tycker också det verkar vanskligt. Dålig idé med andra ord.

Det är 5 år sedan man byggde fräsen nu och dom gamla investeringarna känns avskrivna så det finns helt klart en ny budget.
Har ju ett fint servosystem och fina kulskruvar idag så det hade varit kul att kunna utnyttja dom till fullo. Känns dock svårt att använda befintligt bord utan det måste nog bli nytt rätt av i så fall.

Har hittat ett bord som verkar ok att utgå ifrån för 350 EUR. http://www.vakuumtisch.de/index.php?pag ... t&info=629

Edit:
Kollade lite på det befintliga bordet och det borde faktiskt gå att använda med en del bearbetning. Hmmm, får ta mig en allvarlig funderare på detta och se om jag kan hitta någon som kan hjälpa till med ett sådant jobb. Har inte tillgång till maskiner själv för att klara det.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det kommer troligen ordna sig med maskinhjälp så jag jobbar vidare på spåret att byta till linjärlager.

Fråga: Finns det någon som har erfarenhet av linjärlager från Kina. Det finns "Hiwin" på eBay från Kina, vilket torde vara kopior när man ser till priset. Har letat runt lite och det verkar som att det är ok prylar för hobbybruk. Alternativ är att köpa begagnade. Har ni några tips här eller finns det t.o.m någon som har något liggandes?

För x+y- axel känns det som att det skulle räcka med 15mm skena då det inte är tal om några stora vridkrafter utan det mesta är väl rakt uppifrån och från sidan. Synpunkter här?

Skall titta på linjärlager för z med, men här känns det som att man skall gå upp på åtminstone 20mm.
Tacksam för stöd i val av linjärlager.

Exempel på Hiwin från Kina: http://www.ebay.com/itm/201393881406?_t ... 1438.l2649

--Per
Skriv svar