Detektera och automatpejla störsändare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Detektera och automatpejla störsändare?

Inlägg av netrunner »

Bild

Bild

Bild
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den där skylten är ju mer erkännande av brott än avskräckande... En hundägare har ett strikt ansvar för vad hunden gör och man får inte bruka mer våld än vad nöden kräver mot en inkräktare. Ska man ha en vakthund som hugger folk så ska området vara inhägnat så obehöriga inte kan råka komma in där av misstag.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Visst ägaren måste ersätta tjuvens kostnader för ett söndertuggat ben om han blir fälld i domstol. Nu är det en lång väg dit och fallet kan mycket väl bli nerlagt på vägen. Tex är det ganska dumdristigt att mucka gräl med galen hund. Hur kan tjuven bevisa att det var exakt den hunden som bet? Kan tjuven bevisa vem hundens ägare är? osv osv...

Även om man måste betala är nog många helt ok med det.

Efter att tjuven har fått sin ersättning så har han i alla fall ett söndertuggat ben.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ägaren riskerar t.o.m. fängelse för vållande av kroppsskada eller misshandel (om hunden skadar nån räknas det som att ägaren har gjort det).

Kan åklagaren dessutom påvisa att hundägaren uppsåtligen har skapat situationen (istället för att se till att hunden inte biter folk) så finns det troligen fler brottsrubriceringar.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nerre skrev:Ska man ha en vakthund som hugger folk så ska området vara inhägnat så obehöriga inte kan råka komma in där av misstag.
Det är väl inte sagt att hunden måste hugga.
Den kan mycket väl bara hindra tjuven från att gå ut ur fastigheten.
qx5

Inlägg av qx5 »

Biker skrev:Qx5 är som Sverige 7 år gamla och bor på skyddade boenden och spammar..som vanligt mot socialbidrag..haha.. :mrgreen:
Vad fan menar du med den kommentaren?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om en tjuv går in i på en tomt där det är tydligt skyltat att det finns vakthund och tomtägaren tidigare är ostraffad så kommer det inte att bli fängelse. Pengar till böter kan man samla in från grannar eller starta en insamling på internet. Så det behöver inte bli dyrt.

Om det är inbrott i ens hem får man använda allt våld som krävs för att få ut en inkräktare.

Men allt detta förutsätter att man blir fälld i domstol. Dvs att tjuven ringer efter polisen.
qx5

Inlägg av qx5 »

Jonyverse skrev:Jag har sett såna sändare säljas någonstans.
En gissning är att det sänds ett bredbandigt brus.

Det är ganska lätt att konstruera en detektormottagare, men vanliga mobiler är aningen vanligare än störsändare så den skulle väl reagera hela tiden på dessa och basstationer i närheten.
Tänkte att om signalen från störsändare skiljer sig tillräckligt från t.ex basstationer och t.ex tändstift i motorer så bör det gå att skilja de åt? GPS systemet fungerar dessutom under brusgolvet om jag minns rätt så även den aspekten borde vara lösbar. Tänkte mest om någon haft chansen att studera flera störsändare med oscilloskop.
Nerre skrev:Hur många drönare tror du det behövs för att täcka hela Sverige? En sån där störsändare lär inte gå att detektera på längre avstånd än nån kilometer (då har dess signal hamnat under bakgrundsbruset från alla legitima sändare).
Räcker med att täcka det område som man berörs av :P
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Dock är det så att inhägnat område har ingen betydelse.

Lag om tillsyn av hundar och katter, har TILLOCHMED ett undantag för polishundar, vakthundar (altså sådana hundar som används av väktare) och militärhundar, för annars hade dem fått betala skadestånd och eventuellt fått stå för brott dessa hundar gör ändå. Och militärhundar är ju alltid på inhägnad och skyddsklassat område.

så i praktiken är det olagligt att använda en hund i nödvärn eller nöd. En polishund, vakthund eller militärhund som attackerar gör det också i nödvärn för att skydda eller ingripa mot brott, men lagen är sådan skriven att man får inte ha "egen" vakthund utan det måste vara tjänstehund. Hundar ska vara så uppfostrade att de inte biter en inbrottstjuv som bryter sig in. Går inte de, då skall de hållas kopplade och/eller med munkorg. Om hunden rivs så skall även tasskydd användas.

Fanns någon artikel där en hade gått in med kofot in i ett område med "varning för hunden"-skylt, blev hundbiten och hundägaren fick sedan betala skadestånd.

Det är så svensk lag ser ut. Bara att acceptera, och gilla läget. Ogillar man inbrottstjuvar så finns det alltid telefoner och det välkända fina numret "112" att använda. Inte så svårt att få tag på en telefon.
Men man kan träna en hund på att skrämma istället, dvs bara skälla, men alltid typ hålla sig 0.5 m från inbrottstjuven och inte röra den, och alltid ignorera inbrottstjuven om den inte följer hundens "uppmaningar".
Senast redigerad av sebastiannielsen 3 september 2015, 19:26:41, redigerad totalt 1 gång.
Castor

Inlägg av Castor »

Jag tar gärna lite böter för att slippa att någon rotar runt i mina prylar. Dessutom, om personen hotar eller angriper dig ska det nog mycket till innan du blir fälld för att hunden hjälper till att avvärja.

Att våra lagar skyddar fel personer är ju uppenbart, lagstiftande församlingen saknar tydligen kontakt med verkligheten i detta fall likaväl som i många andra. Straffrabatt när man begått många brott, det borde vara tvärtom högre straff.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vem behöver hundar...
Bild

Elakare fåglar har jag aldrig stött på varken förr eller senare... :D
(skötte också sådana när jag var liten, minns höll på och tränade mycket med honom (även om jag inte slog honom) men han slutade aldrig helt att försöka bitas när han ansåg att någonting inte passade honom... När han var riktigt vresig så högg han så det sjöng i burkallret och när det var någon han inte gillade så klättrade han ofta långt och lade ned mycket möda på att försöka komma åt att bitas (kanske var jag för fri mot honom, men jag får intrycket att det inte hjälper åt andra håller heller med dessa)... :)
Höll på att garva brallorna av mig när jag läste första stycket här:
https://www.flashback.org/t2053769
Senast redigerad av Mizzarrogh 3 september 2015, 18:59:11, redigerad totalt 1 gång.
qx5

Inlägg av qx5 »

"Innanför denna dörr bor min BLODhund *voff*voff*" ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Innanför denna dörr bor ett moln av friflygande nymfparakiter... :mrgreen:
qx5

Inlägg av qx5 »

*Spelar Hitchcocks fåglarna* :P
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Med nymfparakiter skulle det bli läskigt på riktigt ju... Nu kommer jag att ha seriösa mardrömmar... Bit för bit sakta ihjälbiten med dendär näbben... (Gör ont som f*n kan jag intyga, vass som en kökskniv i underkanten, dessutom tre sylvassa skärsylar på den, minns att han inte hade några särskilda problem att bita genom huden om han var väldigt arg... (antagligen om någon inkräktade på hans privata alfahanne territorium..) :eek2: :foliehatt: :foliehatt:
Skriv svar