Jag är ingen expert på fordonselektronik men har förstått så mycket att det största problemet är otäcka spänningsspikar som dödar elektroniken.
Vore inte det smidigaste en sådan där switchregulator jag föreslog som iofs bara tål 18V på ingången och sedan hänga ett ordentligt skydd på matningsledningen?
Originalregulatorn tål, om jag minns rätt, 38V på ingången som jag tycker verkar dåligt tilltaget. Det finns alltså förmodligen någon typ av skydd redan i original.
PT78ST105H DC/DC Converter
- lillahuset
- Gått bort
Re: PT78ST105H DC/DC Converter
Det är det som är det fina med switchade regulatorer, dom klarar sig ofta utan kylfläns just för att dom har hög verkningsgrad... Exempelvis det kort jag länkade till klarar 3A (enligt annonsen förvisso). Storleken på kortet är för övrigt 22*17*4 mmgylto skrev:Utrymmet är 22*22*7 mm så det är lite trångt så du PeterH får gärna CADa ett eget motsvarande kort med en LM2596 och kylfläns

Aha, såg måttet på kortet men såg ingen LM2596 på bilden så jag trodde den och kylfläns tillkom utöver kortet 

Sitter "spikskydd" på matningen så det brukar klara sej för det. Lite för högt att köra 24V på "R-78Bxx-1.5(L)" som är gjord för 18V, räcker kanske att sätta en 7812:a före?lillahuset skrev:Jag är ingen expert på fordonselektronik men har förstått så mycket att det största problemet är otäcka spänningsspikar som dödar elektroniken.
Vore inte det smidigaste en sådan där switchregulator jag föreslog som iofs bara tål 18V på ingången och sedan hänga ett ordentligt skydd på matningsledningen?
Originalregulatorn tål, om jag minns rätt, 38V på ingången som jag tycker verkar dåligt tilltaget. Det finns alltså förmodligen någon typ av skydd redan i original.
Nu löste det sej för denna gången i alla fall, hade tur och hittade en fungerande PT78ST105H på ett annat kort, men det måste lösas på ett eller annat vis, inte sista gången antar jag. Tack för alla svar, glad för fler förslag eller om någon ev hittar någon PT78ST105H