3D printer version 2(CoreXY)

Berätta om dina pågående projekt.
Anders Olsson

Re: 3D printer version 2(CoreXY)

Inlägg av Anders Olsson »

Bonehead skrev:Intressant att höra! Jag har bara hört att det ska vara en fördel med 'hel-metall' men inte heller gjort någon vidare djupdykning heller.
Hur hög temp klarar teflonet?
Nej, det är tvärt om. Ska du bara köra högtemperaturplaster som ABS och liknande så funkar helmetall fint.
PLA och flexibla plaster däremot har en förmåga att kladda och skapa en massa friktion och teflon är ett sätt att hantera det.

I princip kan man använda teflon upp till 260 grader, men erfarenheten från Ultimaker är att det degraderar med tiden vid dessa temperaturer.
Håller man sig runt 210 grader för att skriva ut PLA så degraderar det inte alls på samma sätt, men kan förstöras på andra sätt med tiden, så teflonbaserade lösningar kan kräva underhåll då och då.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Dags att skriva lite innan jag glömmer att jag gjort...

Efter en hel del kalibrering av det mesta så börjar jag nu få ordning på utskrifterna.
Jag har justerat om extrudern och släppt på fjädrarna något, nu kan jag utan problem köra 4-5mm retraction @ 40mm/s utan att tråden slits sönder.

Såg även lite tips på nätet om att ha ytterst lite rapsolja i bowden-röret, även det förbättrade en hel del.

Slutligen bytte jag gängstången till Z som var rätt skev, nu är jag helt av med alla sorters osymmetriska lagerskillnader!
Istället har jag dock fått den typiska Z-wobbel linjerna, troligtvis kan jag justera bort det men inte hunnit så långt.

Dock så har jag, kanske inte helt nödvändigt, beställt en kulskruv.
Både för att kunna lita på att höjden blir så exakt som möjligt och få bättre hastighet på Z-axeln.
I samband med det montaget kommer jag bygga om Z-axeln eftersom det stör mig att den inte är särskilt stadig, jag misstänker att vissa defekter beror på att bädden rör sig när stegmotorerna gör snabba vändningar.

Lite bilder på dagsläget.
Ljusramp monterad ovanför skrivaren, blir lite väl mörkt när solen gått ner då det är hyllplan strax ovanför.
20150821_171527.jpg
Extrafläkt ovanför RAMPS kortet, drivarna är speccade 1A utan kylning och 2 med kylfläns så tänkte att en fläkt kan inte skada..
20150821_171545.jpg
Lite samma tänk här eftersom jag redan haft sönder en stegmotor, får bra mycket bättre luftflöde över stegmotorn nu.
Fick även göra en snabblösning för att hålla fast bowden slangen, gängorna slets ur extrudern när det tog stopp i hotend, bra tryck i stegmotorn i alla fall! :lol:
20150821_171537.jpg
Förutom ränderna, som ser värre ut än dom är, är jag riktigt nöjd.
20150821_171100.jpg
Bridging gick rätt okej trots väldigt hög temperatur(225c) och dålig kylfläkt.
20150821_171108.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Ett litet tips: Skaffa en fläktkåpa som den här typ http://www.thingiverse.com/thing:174247 så blir kylningen mycket effektivare. Skapar en skiva av kylluft som hamnar där den behövs dvs översta lagret samt att nozzeln är skyddad.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Jepp! Det är på g. :)
Edit: Heatblocket är tejpat med kapton så det borde klara sig.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Känns som det börjar bli ordning och reda på detta nu! :D

Dom vita är efter senaste kalibrering/justeringen.
Pysslat med både acceleration, retraction och temperaturer hit och dit.
Även minskat spänningen på matarens fjädrar, det verkar som "för hårt" spänt ger mer grepp men tyvärr även ökar risken för att köra sönder tråden för att den biter sig in för djupt.
20150823_183237.jpg
Förbättringen i lager syns tydligt från det gröna, detta är fortfarande utan "korrekt" fläktmunstycke.
Vita delarna kommer direkt från skrivaren utan modifikationer utöver borrning av centrumhålen då dom blev någon tiondels millimeter för små.
20150824_180126.jpg
Nästan klar med den ovan men kommer vänta med att montera den då den gamla mataren äntligen funkar, över förväntan till och med.
(och nej, själva designen av mataren är inget jag är stolt över men man måste börja nånstans. :lol: )
skygizmo

Inlägg av skygizmo »

Hej vilket slicer program använder du till din corexy? Försöker få Cure att fungera med corexy skrivare men hittar ingen vettig som passar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hur skulle slicer spela in i att det är just en CoreXY-skrivare tänker du? Vad är det som inte fungerar med Cura?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Lite som Meduza är inne på så kan du använda vilken slicer som helst till en Corexy, det är mjukvaran/firmware på ditt styrkort som har kontroll över om det är corexy rörelser eller inte.
skygizmo

Inlägg av skygizmo »

Hej , försöker att lägga till skrivare i cura, men vilken skrivare ska man lägga till som använder corexy modell.
Hittar inget om custom skrivare
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Under menyn "Machine" så väljer du "Add new machine", i nästa steg väljer du "Other (Ec: RepRap, MakerBot, Witbox)", i nästa steg väljer du "Cutom...", sen fyller du i namnet på din printer, din maskins storlek i X, Y, Z, nozzle size and om du har heated bed, tryck "Finish" och så har du lagt till din skrivare?
2016-05-15 12_15_50-Cura - 15.04.4-RC6.png
2016-05-15 12_16_01-Configuration Wizard.png
2016-05-15 12_16_08-Configuration Wizard.png
2016-05-15 12_21_54-Configuration Wizard.png
Sen vill du nog även öppna menyn "Machine Settings" och justera ett par parametrar till innan du börjar använda det hela.
2016-05-15 12_22_20-Cura - 15.04.4-RC6.png
Ingenstans i denna process så behöver Cura veta att det är just en CoreXY-baserad skrivare, för den delen tar ditt styrkort hand om.
skygizmo

Inlägg av skygizmo »

Hej , om jag trycker på lägga till maskin och väljer annan , så finns inte custom med i min version tyvärr.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Vilken version av Cura kör du med?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om du använder Cura 2.x så lägg ner med det genast och gå tillbaka till version 15.04.5, som du kan ladda ner här: http://software.ultimaker.com

V2 är fortfarande i beta och där är inte "add machine" wizarden klar ännu, utan där får du editera json-filer manuellt för att lägga till custom-skrivare.
skygizmo

Inlägg av skygizmo »

hej jag kör mac och 15.04.5
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kan du ta en skärmbild på hur det ser ut i menyn efter att ha valt "other" ?
Skriv svar