Dags att skriva lite innan jag glömmer att jag gjort...
Efter en hel del kalibrering av det mesta så börjar jag nu få ordning på utskrifterna.
Jag har justerat om extrudern och släppt på fjädrarna något, nu kan jag utan problem köra 4-5mm retraction @ 40mm/s utan att tråden slits sönder.
Såg även lite tips på nätet om att ha ytterst lite rapsolja i bowden-röret, även det förbättrade en hel del.
Slutligen bytte jag gängstången till Z som var rätt skev, nu är jag helt av med alla sorters osymmetriska lagerskillnader!
Istället har jag dock fått den typiska Z-wobbel linjerna, troligtvis kan jag justera bort det men inte hunnit så långt.
Dock så har jag, kanske inte helt nödvändigt, beställt en kulskruv.
Både för att kunna lita på att höjden blir så exakt som möjligt och få bättre hastighet på Z-axeln.
I samband med det montaget kommer jag bygga om Z-axeln eftersom det stör mig att den inte är särskilt stadig, jag misstänker att vissa defekter beror på att bädden rör sig när stegmotorerna gör snabba vändningar.
Lite bilder på dagsläget.
Ljusramp monterad ovanför skrivaren, blir lite väl mörkt när solen gått ner då det är hyllplan strax ovanför.
20150821_171527.jpg
Extrafläkt ovanför RAMPS kortet, drivarna är speccade 1A utan kylning och 2 med kylfläns så tänkte att en fläkt kan inte skada..
20150821_171545.jpg
Lite samma tänk här eftersom jag redan haft sönder en stegmotor, får bra mycket bättre luftflöde över stegmotorn nu.
Fick även göra en snabblösning för att hålla fast bowden slangen, gängorna slets ur extrudern när det tog stopp i hotend, bra tryck i stegmotorn i alla fall!
20150821_171537.jpg
Förutom ränderna, som ser värre ut än dom är, är jag riktigt nöjd.
20150821_171100.jpg
Bridging gick rätt okej trots väldigt hög temperatur(225c) och dålig kylfläkt.
20150821_171108.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.