Datorfläktfråga 4 pin pwm till 3 pin med pwm?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Datorfläktfråga 4 pin pwm till 3 pin med pwm?

Inlägg av MadModder »

Fördelen med den där är att fläkten inte får en upphackad PWM:ad spänning som med den enkla varianten du funderar på, utan en någorlunda jämn och fin spänning. Vilket kan göra att det blir lite tystare, beroende på vilken frekvens moderkortet petar ut på PWM.

Men kör på den enkla först och se vad du tycker. Är du nöjd så är det bra. Är du inte nöjd, prova bygg den avancerade. :)

Undrar om det hjälper mot eventuellt magiskt rökutsläpp, som Tekko snackar om, att sätta ett relativt högohmigt motstånd tvärs över transistorn så man inte bryter GND helt tvärt, utan bara "lite grann"? :humm:
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jag kör ju PWM just nu på alla fläktarna, det enda problem som jag märker av just nu är att varvtalet som moderkortet registrerar är ca 100 000 rpm vilket är helt fel. Skulle även ett motstånd hjälpa här?

Varvtalsignalen går direkt till moderkortet medans + går till PWM och jord går till jord.

Jag bygger den enkla till att börja med eftersom det redan fungerar bra att styra med PWM.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag vet faktiskt inte om motstånd hjälper. Det var bara en fundering. Har inte provat någon gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

stoffe skrev:Sänker denna spänningen där PWM-signalen från moderkortet styr transistorn eller skickar den vidare PWM-signalen direkt till matningen av fläktarna?
Bild
Den saften verkar inte riktigt bra, som Skalman skulle sagt. Tach-signalen har väl ändå GND som referens - då kommer den ju drabbas av grava störningar när fläktens GND switchas. Om det där "fungerar" så beror det nog mer på tur än skicklighet, så att säga.

För inte är väl +12V referens för TACH?!?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är en open collector-utgång från en NPN-trissa, så det är GND-pulser man får ut, och där emellan flytande. Det sitter alltså en pullup på moderkortet.
Så det spelar ingen roll hur man gör. Vare sig man bryter GND eller +12V får man ingen GND ut från TACH undertiden.

Det var därför jag funderade på att pulsa +12V istället som vanligt, och sätta ett motstånd tvärs över. Ett motstånd stort nog att fläkten inte kan fungera med det, men litet nog så att tacho-trissan kanske kan hålla öppet.
Skriv svar