Det som fungerar på ett ställe behöver ju inte fungera på ett annat ställe. Har du sådana böjar på rören att de samlar mycket vatten så kommer det inte att fungera om du inte kan öppna på de lägsta ställena. I mitt fall så kanske jag inte skulle behöva blåsa om jag lyckats hitta och tömma alla låga punkter i systemet. Nu misstänker jag att jag inte har rätt lutning på alla dolda ställen så jag vill int chansa utan tryckluft. Lite vattenrester i rören gör det ju inget om det finns och fryser, det är ju när det finns så mycket att det måste expandera mot rörväggarna som det blir problematiskt.AndLi skrev:Saltvatten låter meckigt, sen ska man lyckas spola rent allt med..
Sen har vi alltså en som tycker att det funkar med tryckluft och en som anser att det inte bör funka.
.
Olja på vattenlås lägger ju sig bara ovanpå och förhindrar ju inte att det fryser under. Fast fungerar ju bra för att förhindra dålig lukt. Hur reagerar bakterierna i trekammarbrunnen på oljan kan man ju vara fundersam på? Se upp med backventiler, de finns garanterat så att pumpen inte tappar vatten. I varmvattenberedarna brukar de finnas också.
Tanken i toastolarna brukar vara ett problem enligt kompisen. Det behövs inte mycket vatten kvar i botten på tanken för att det ska expandera och trycka sönder porslinet. Så han rekommenderar lite glykol när du tömmer tanken.