Tömma jaktstugas vattenrör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Tömma jaktstugas vattenrör

Inlägg av Mindmapper »

AndLi skrev:Saltvatten låter meckigt, sen ska man lyckas spola rent allt med..

Sen har vi alltså en som tycker att det funkar med tryckluft och en som anser att det inte bör funka.

.
Det som fungerar på ett ställe behöver ju inte fungera på ett annat ställe. Har du sådana böjar på rören att de samlar mycket vatten så kommer det inte att fungera om du inte kan öppna på de lägsta ställena. I mitt fall så kanske jag inte skulle behöva blåsa om jag lyckats hitta och tömma alla låga punkter i systemet. Nu misstänker jag att jag inte har rätt lutning på alla dolda ställen så jag vill int chansa utan tryckluft. Lite vattenrester i rören gör det ju inget om det finns och fryser, det är ju när det finns så mycket att det måste expandera mot rörväggarna som det blir problematiskt.

Olja på vattenlås lägger ju sig bara ovanpå och förhindrar ju inte att det fryser under. Fast fungerar ju bra för att förhindra dålig lukt. Hur reagerar bakterierna i trekammarbrunnen på oljan kan man ju vara fundersam på? Se upp med backventiler, de finns garanterat så att pumpen inte tappar vatten. I varmvattenberedarna brukar de finnas också.

Tanken i toastolarna brukar vara ett problem enligt kompisen. Det behövs inte mycket vatten kvar i botten på tanken för att det ska expandera och trycka sönder porslinet. Så han rekommenderar lite glykol när du tömmer tanken.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

rikkitikkitavi skrev:Ta glycerol som är ogiftigt och lättnedbrytbart.
Låter som det kan gå åt en del om man vill säkerställa att det inte ska frysa, 60% lösning verkar ge -40. Iof verkar det inte bli hårt utan gummiaktigt även vid andra blandningar..
Man vill ju hitta en annan inköpsväg än apoteket som tar +50kr för 300 ml..

Får se om jag hittar någon färgbutik i Kiruna som har en större flaska..

seroster:
Ser ju lovande ut, frågan är ut tort det blir i rören, misstänker att det kommer bli droppar kvar som sakta men säkert kommer rinna mot lägsta punkten och stanna där och riskera att frysa. Men det är ju bättre med nästan tomma rör än halvfulla...

protte:
Tur jag tänkte köra in luften vid pumpen då, då blir det rätt riktning genom allt...

Mindmapper:
Jag har massor av lägsta punkter, badrummet matas från vinden tex. Snyggt med dolda rör, men kanske inte så optimalt i detta läget.
Oljan bör väl inte bli de mängder så det märks i förhållande till allt man häller ut i ett normalt kök?
Bakterierna i trekammarbrunnen suger väll slamtömmar ändå upp en gång om året?
Men det känns inte som olja är någon bra ide, den hindrar som du säger säkert bara dålig lukt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du har nån slags vattenfilter på bilden. Det verkar väl dumt att blåsa tryckluft genom det filtret, oavsett riktning? Det verkar ju också vara ett lämpligt ställe att tömma ur rätt mycket av vattnet på?

Kolla om det går att köpa ett extra skal till vattenfiltret och i så fall kan du kanske bara ansluta en tryckluftnippel på det skalet, och sen ta bort ordinarie skal och filtret och sen trycka in tryckluft där?

Vad gäller PEM-slangen så är det värt att veta att de har tydligen bytt godstjocklek nån gång för en massa år sen, så om slangen är gammal så funkar t.ex. PRK-kopplingar bra men däremot kan det tydligen bli strul med de riktigt bra kopplingarna som funkar på ungefär samma sätt som klämring/stödhylsa på kopparrör.
JostyKid

Inlägg av JostyKid »

Glycol, glycos, nästa blir väl socker eller sirap om man vill vara miljövänlig. När man gör glass så har man runt 20% socker så håller den sig krämig i frysen - 18C. Kanske kan öka på mängden socker så fryser det aldrig, går ju att fylla rören med också, smakar smaskens när man spolar rent dem.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu har det mekats rör..
vayten.jpg
Den tänkta ombyggnationen gick som smort, men den befintliga kranen som satt efter pumpen hade börjat läcka vid vredet.
Så jag plockade helt enkelt bort den, systemet är så litet och det finns nu en fin avtappningskran i botten.
Det var då problemen började, såg filtret och tänkte, det ser ut som att det är dags att byta.

Bort var inga problem att få det, men inte fan slöt det tätt när det nya kommit på plats.
Handkraft stod det i databladet, okej, men jag tycker muttern bottnar. Tittade ännu en gång på den stora oring som ska täta, lyfte lite och därunder låg det ett halvt grustag! Sköljt rent det (vilket är klurigt när vattnet är avstängt...) och se det håller tätt.

Men nu har det börjat läcka mer från kläm-kopplingen på väg in i filtret istället, lossar den och befriar den från teflontejpen! (varför ha rörtejp på en klämringskoppling?) och drog åt den igen. Blev nästan värre, drog lite till, hjälpte inte. Kanske behövs tejpen? Ska lossa den, hmm röret roterar med muttern, inte bra. Lossar andra ändan så röret inte ska bli vridet i alla fall. Hmm varför är röret helt loss nu? Gängan ut ur vattenfiltret hade gått av!

Brottsytan såg inte färsk ut, så jag misstänker att den har blivit utmattad med tiden då vattenfilter och större delen av rörinstallationen har hängt i denna!
Kopplingen i andra ändan såg inte heller bra ut, så det blev en natt utan vatten och frukostgröt på älvvatten :)

Hittade en konsol och kopplingar som passade på Classe och Coop. Så nu sitter filtret på väggen istället, men nu är ju frågan om jag inte borde haft en flexibel slang från pump till vägg? Fast pumpen startar ju mjukt och fint, och det bör vara mindre belastningar nu än innan i alla fall!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar