Nu är man väl kontrollerad? US in a nutshell!
Re: Nu är man väl kontrollerad? US in a nutshell!
@netrunner
Förstår inte riktigt kopplingen mellan exportkontroll och lögner i rysk media? Ämnet ligger nog närmre nuvarande diskussion i Jävla onödig tråd..
Förstår inte riktigt kopplingen mellan exportkontroll och lögner i rysk media? Ämnet ligger nog närmre nuvarande diskussion i Jävla onödig tråd..
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Usch ja, jag vill inte vara skyldig till vare sig svart jord import eller misssil avfyrning!
Så, som gissats helt rätt är de detta order contains 2x DEV-13219: RFduino – Dev Kit.
Så, som gissats helt rätt är de detta order contains 2x DEV-13219: RFduino – Dev Kit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- lillahuset
- Gått bort
Henry: Inte om man skrattar ihjäl sig.
Men i det här fallet var det ju en viss humor.
För ett tiotal år sedan ville jag köpa accelerometrar från ett japanskt företag. Jag fick en blankett att fylla i som jag returnerade ifylld. Knäpp tyst. Jag mailade japanerna. Knäpp tyst. Igen. Knäpp tyst. Vet inte vad det var som avslöjade mina terroristiska böjelser...
I mitt förra företag, i mitten av åttiotalet, jagade vi iväg en anställd hos vår största kund till USAs ambassad för att ansöka om exporttillstånd för DSPer till Saudi Arabien. Det var både elakt och kul. Formellt korrekt men förmodligen onödigt.
Men i det här fallet var det ju en viss humor.
För ett tiotal år sedan ville jag köpa accelerometrar från ett japanskt företag. Jag fick en blankett att fylla i som jag returnerade ifylld. Knäpp tyst. Jag mailade japanerna. Knäpp tyst. Igen. Knäpp tyst. Vet inte vad det var som avslöjade mina terroristiska böjelser...
I mitt förra företag, i mitten av åttiotalet, jagade vi iväg en anställd hos vår största kund till USAs ambassad för att ansöka om exporttillstånd för DSPer till Saudi Arabien. Det var både elakt och kul. Formellt korrekt men förmodligen onödigt.
För 3--4 år sen, i jobbet, lade jag en order på några högst ordinära komponenter hos Digikey (tror jag, kan ha varit Mouser eller RS) och vi fick vi en sån fråga. Det handlade om lite motstånd, nån standard LCD-display och några kondingar. Jag tog inte så allvarligt på förfrågan, så under "How will the parts be used?" svarade jag nåt i stil med
"The displays will display, the capacitors will have the capacity and the resistors will resist."
Gick inte så bra; nån humorlös befattningshavare underkände svaret. Jag fick rätta in mig mig i ledet och fylla i en mer formell deklaration. Det orsakade nån dags försening.
De bästa svaren hittar man som bekant alltid i efterhand, men får jag ett sånt mail igen ska jag svara
"The parts won’t be used at all -- we’ve found another vendor. Please cancel the order."
"The displays will display, the capacitors will have the capacity and the resistors will resist."
Gick inte så bra; nån humorlös befattningshavare underkände svaret. Jag fick rätta in mig mig i ledet och fylla i en mer formell deklaration. Det orsakade nån dags försening.
De bästa svaren hittar man som bekant alltid i efterhand, men får jag ett sånt mail igen ska jag svara
"The parts won’t be used at all -- we’ve found another vendor. Please cancel the order."
- lillahuset
- Gått bort
De börjar inse själva att de förlorar en heldel affärer på de här reglerna. Jag har fattat det som att de ska försöka rensa ut sådant som inte har någon skyddsvärd teknik.
elabbe: Förslaget om MIL-spec tandkräm var ärligt, det bör väl finnas? Sen skojade jag lite om myterna krig den svagt paranoida rubriken på tråden. Man ska inte tro på allt som står i media. Om det finns ca 6000 spioner i Sverige bara från Ryssland så tror jag inte att man får så mycket uppmärksamhet för att man köper mil-spec elektronikkomponenter, även om det troligen är så att dom måste fråga på grund av regler.
Hela frågan kring "är jag övervakad eller registrerad?" är lite överdriven då faktiskt finns ett mycket stort antal hot mot demokratin / samhället (inrikes/utrikes) och knappast resurser för att övervaka en lite del av det.
Hela frågan kring "är jag övervakad eller registrerad?" är lite överdriven då faktiskt finns ett mycket stort antal hot mot demokratin / samhället (inrikes/utrikes) och knappast resurser för att övervaka en lite del av det.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
När jag startade tråden var det med viss Ironi.
Det är klart att jag är "Känd och Kartlagd" Därav min länk till Wikileaks!
Men det sorgliga är ju att jag för en produkt som kostar några tjugor, skall svara på formulär, betala Tull 90:- och Postens avgift 125:- för att förtulla det hela så några hundra spänn slinker den vägen.
Nä, det blir ChinaOrder nästa gång!
Men det sorgliga är ju att jag för en produkt som kostar några tjugor, skall svara på formulär, betala Tull 90:- och Postens avgift 125:- för att förtulla det hela så några hundra spänn slinker den vägen.
Jo men när de kommer på att fler och fler tar saker från China så lär de hitta på nån avgift där också... förr eller senare!
- SeniorLemuren
Jah hittar bara denna på ebay och den var inte så billig där heller, ~230 kr inkl frakt. Däremot finner jag ingen USB enhet till den på ebay. Jag är lite intresserad av denna modul till ett speciellt projekt. Men det blir lite kostsamt. Jag tänkte testa med en Pro Mini Enhancement 3.3V or 5V adjustable 16MHz MEGA328P ihop med en JY-MCU HC-06 Slave Bluetooth Serial Port Transeiver Baseboard Mini module Pris totalt 36 kr. Det blir lite större men jag har inga problem med det i mitt planerade projekt.Lasp skrev:När jag startade tråden var det med viss Ironi.
-
I USA har de en regel om patent som ger de federala alla rättigheter till patentet om de finner patentet ifråga är av nationellt intresse.