Digitalbox

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Digitalbox

Inlägg av mrfrenzy »

Dom har en variant med HDCP: http://www.kabelbutiken.com/signalomvan ... e-product1
Utan HDCP blir det ingen bild precis som TomasL säger.

Boxermottaggaren dekrypterar dvb-t signalen med hjälp av rullande nycklar från abbonentkortet. Sedan dekomprimeras mpeg4 - strömmen till rådata. Denna data krypteras med en publik nyckel innan den skickas till TVn.
Väl skyddat inne i TVn finns en privat nyckel som kan dekryptera datat och visa på skärmen.

Dessa nycklar omgärdas av fina NDA, men tillverkarna av omvandlare får tag på nycklar och bygger x antal tusen enheter. Dom fungerar något år innan nyckeln i fråga blivit återkallad.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad jag fattar har krypteringen blivit knäckt i alla versioner utom den sista, som knappt stöds av något än....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Inte knäcka, men väl läckta nycklar, och som sagt, dessa läckta nycklar återkallas emellanåt, och då slutar det hela fungera.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det som borde vara billigast och som garanterat ger bäst bildkvalitet är väl att leta på loppisar efter en Boxer-box som har SCART-utgång. Den har nästan garanterat riktig analog RGB med "576i"-signal och alla sändningar som inte är HD behöver inte konverteras åt något håll.

Mig veterligen finns det väl inget programinnehåll som endast sänds via HD-kanaler så det kan kanske kvitta att det bara är SD-kanaler som kan tas emot med en gammal box.

Om vi däremot pratar om tillbehör som kostar 700:- eller liknande så verkar det ärligt talat direkt dumt att inte istället lägga lite mer pengar på en helt ny TV. Fast jag skulle prova HDMI->DVI-adapter först.
Chaf

Inlägg av Chaf »

Hej
Tompa74
Ville meddela att den fungerar. :happy:
M.v.h
Chaf

http://www.kabelbutiken.com/hdmi-till-s ... cgodRjIMyw
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Trevligt, inte för att vara sådan men det är sällan jag ger råd och tips taget på antaganden, jag är mer praktiker än teoretiker, dvs, jag vill gärna prova teorin innan jag håller med eller för den delen yppar mig till andra hur det ligger till med saker och ting. :)
Skriv svar