Ska elfa flytta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CosSinSum

Re: Ska elfa flytta?

Inlägg av CosSinSum »

Elfa och vilket lager? Aja, blir inte mycket att flytta iaf. :lol:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Humulus skrev:Då blir det väl inte så många fler Elfa-reor...
Men om de inte är helt tappade bakom en sten så bör de rimligtvis köra en megarea i samband med flytten, väl?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Pågår kontinuerlig utförsäljning på nätet och butiken i Solna finns kvar, inklusive rea (och meckar) bord. Inte många andra idag som erbjuder dig att direkt löda i dina nyköpta komponenter själv på plats :)
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

prototypen skrev:<<Förändringen ska inte påverka leveranstiderna. Beställer man före 17:00 ska komponenterna komma nästa dag, precis som det fungerar nu.>>
Jag brukade cykla till Elfa-butiken i Solna och få komponenterna samma dag annars.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag brukar beställa och hämta det tämligen omgående över disk där på lagret. Har dock inte varit där snabbare än på 30 minuter. Men det är det snart slut med. :evil:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Findecanor skrev:
prototypen skrev:<<Förändringen ska inte påverka leveranstiderna. Beställer man före 17:00 ska komponenterna komma nästa dag, precis som det fungerar nu.>>
Jag brukade cykla till Elfa-butiken i Solna och få komponenterna samma dag annars.

Jo jag kan nog också cyckla dit, tar nog minst en vecka.........

Protte
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Jo, visst är man lite bortskämd här nere i Fjollträsk...

Men den underförstådda poängen jag ville få fram är att kunders möjligheter att handla på ett bekvämt vis kan vara en större tillgång för företaget än man tror. Om skillnaden i bekvämlighet och tid minskar mellan Elfa i Sverige och t.ex. företag i Tyskland så förändras konkurrensen till att bli mer på pris, och där ligger Elfa ofta i lä (för såna grejor som jag har handlat i alla fall)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

För mig i Umeå så är ALLA leverantörer lika "bekväma", ELFA är för närvarande 1 dag snabbare.
DigiKey tar väl tre dagar men har oftast allt på lager.

Protte
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Och jag som trodde Elfa dött sotdöden. Men evolutionens kvarnar mal väl långsammare än förväntat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De hade faktiskt högre omsättning 2014 än 2013. Och löner till styrelse och VD 1,4 miljoner mer än både 2012 och 2013. :humm:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag tror inte jag känner någon som handlar på Elfa nuförtiden.
Trist, förr var ju "elfa-nummer" standard i komponentlistor. I allafall i mina kretsar.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

ELFA lyckas hela tiden vinna ramavtal med staten: http://www.avropa.se/ramavtal/ramavtals ... mponenter/
Det innebär att statliga organisationer så som statliga Universitet, försvaret, osv MÅSTE handla från ELFA när ramavtal finns. Så där har du några trogna kunder :roll:

Jag och många andra har alltså inget val de perioder när dessa avtal är giltiga, om ELFA har sakerna och de finns med i avtalet.
Friheten när avtalen inte är giltiga är något man längtar efter.

Hade ramavtalet inte funnits så hade det blivit både snabbare och avsevärt mycket billigare åtminstone för min arbetsgivare, men så fungerar staten.
Jag misstänker för övrigt nästan korruption i detta fallet med tanke på hur konstigt de specificerar kraven på leverantörerna vid upphandlingen.
Det ska bli intressant att se om man lyckas skriva upphandlingen så ELFA vinner igen nu när lagret flyttar utomlands. I förra upphandlingen vet jag att åtminstone en av ELFAs största konkurrenter var med.
qx5

Inlägg av qx5 »

Få med tiden det tar att leverera och att sluttid för leverans uppfylls så kanske avtalet blir lite bättre. Annars får du väl specifiera lite udda komponenter så de måste tas från en annan leverantör?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Tänk att det finns medborgare i vårt fina land som fortfarande tror att vi inte har korruption.
Själv har jag (för länge sedan) blivit erbjuden en jävligt dyr TV om vi köpte monitorer. TVn till mig, monitorer till arbetsgivaren, pengarna till leverantören. Erbjudandet kom via fax och verkade vara ett standarderbjudande.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

lillahuset: var det i rollen av statstjänsteman ? eller möjligen kommun/landsting ?

För om det var i form av ett privat företag är det inte korruption.
Skriv svar