Ska elfa flytta?
Re: Ska elfa flytta?
Men om de inte är helt tappade bakom en sten så bör de rimligtvis köra en megarea i samband med flytten, väl?Humulus skrev:Då blir det väl inte så många fler Elfa-reor...
Pågår kontinuerlig utförsäljning på nätet och butiken i Solna finns kvar, inklusive rea (och meckar) bord. Inte många andra idag som erbjuder dig att direkt löda i dina nyköpta komponenter själv på plats 

-
Jag brukade cykla till Elfa-butiken i Solna och få komponenterna samma dag annars.prototypen skrev:<<Förändringen ska inte påverka leveranstiderna. Beställer man före 17:00 ska komponenterna komma nästa dag, precis som det fungerar nu.>>
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag brukar beställa och hämta det tämligen omgående över disk där på lagret. Har dock inte varit där snabbare än på 30 minuter. Men det är det snart slut med. 

- prototypen
Findecanor skrev:Jag brukade cykla till Elfa-butiken i Solna och få komponenterna samma dag annars.prototypen skrev:<<Förändringen ska inte påverka leveranstiderna. Beställer man före 17:00 ska komponenterna komma nästa dag, precis som det fungerar nu.>>
Jo jag kan nog också cyckla dit, tar nog minst en vecka.........
Protte
-
Jo, visst är man lite bortskämd här nere i Fjollträsk...
Men den underförstådda poängen jag ville få fram är att kunders möjligheter att handla på ett bekvämt vis kan vara en större tillgång för företaget än man tror. Om skillnaden i bekvämlighet och tid minskar mellan Elfa i Sverige och t.ex. företag i Tyskland så förändras konkurrensen till att bli mer på pris, och där ligger Elfa ofta i lä (för såna grejor som jag har handlat i alla fall)
Men den underförstådda poängen jag ville få fram är att kunders möjligheter att handla på ett bekvämt vis kan vara en större tillgång för företaget än man tror. Om skillnaden i bekvämlighet och tid minskar mellan Elfa i Sverige och t.ex. företag i Tyskland så förändras konkurrensen till att bli mer på pris, och där ligger Elfa ofta i lä (för såna grejor som jag har handlat i alla fall)
- prototypen
För mig i Umeå så är ALLA leverantörer lika "bekväma", ELFA är för närvarande 1 dag snabbare.
DigiKey tar väl tre dagar men har oftast allt på lager.
Protte
DigiKey tar väl tre dagar men har oftast allt på lager.
Protte
- lillahuset
- Gått bort
Och jag som trodde Elfa dött sotdöden. Men evolutionens kvarnar mal väl långsammare än förväntat.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
De hade faktiskt högre omsättning 2014 än 2013. Och löner till styrelse och VD 1,4 miljoner mer än både 2012 och 2013. 

- lillahuset
- Gått bort
Jag tror inte jag känner någon som handlar på Elfa nuförtiden.
Trist, förr var ju "elfa-nummer" standard i komponentlistor. I allafall i mina kretsar.
Trist, förr var ju "elfa-nummer" standard i komponentlistor. I allafall i mina kretsar.
-
ELFA lyckas hela tiden vinna ramavtal med staten: http://www.avropa.se/ramavtal/ramavtals ... mponenter/
Det innebär att statliga organisationer så som statliga Universitet, försvaret, osv MÅSTE handla från ELFA när ramavtal finns. Så där har du några trogna kunder
Jag och många andra har alltså inget val de perioder när dessa avtal är giltiga, om ELFA har sakerna och de finns med i avtalet.
Friheten när avtalen inte är giltiga är något man längtar efter.
Hade ramavtalet inte funnits så hade det blivit både snabbare och avsevärt mycket billigare åtminstone för min arbetsgivare, men så fungerar staten.
Jag misstänker för övrigt nästan korruption i detta fallet med tanke på hur konstigt de specificerar kraven på leverantörerna vid upphandlingen.
Det ska bli intressant att se om man lyckas skriva upphandlingen så ELFA vinner igen nu när lagret flyttar utomlands. I förra upphandlingen vet jag att åtminstone en av ELFAs största konkurrenter var med.
Det innebär att statliga organisationer så som statliga Universitet, försvaret, osv MÅSTE handla från ELFA när ramavtal finns. Så där har du några trogna kunder

Jag och många andra har alltså inget val de perioder när dessa avtal är giltiga, om ELFA har sakerna och de finns med i avtalet.
Friheten när avtalen inte är giltiga är något man längtar efter.
Hade ramavtalet inte funnits så hade det blivit både snabbare och avsevärt mycket billigare åtminstone för min arbetsgivare, men så fungerar staten.
Jag misstänker för övrigt nästan korruption i detta fallet med tanke på hur konstigt de specificerar kraven på leverantörerna vid upphandlingen.
Det ska bli intressant att se om man lyckas skriva upphandlingen så ELFA vinner igen nu när lagret flyttar utomlands. I förra upphandlingen vet jag att åtminstone en av ELFAs största konkurrenter var med.
Få med tiden det tar att leverera och att sluttid för leverans uppfylls så kanske avtalet blir lite bättre. Annars får du väl specifiera lite udda komponenter så de måste tas från en annan leverantör?
- lillahuset
- Gått bort
Tänk att det finns medborgare i vårt fina land som fortfarande tror att vi inte har korruption.
Själv har jag (för länge sedan) blivit erbjuden en jävligt dyr TV om vi köpte monitorer. TVn till mig, monitorer till arbetsgivaren, pengarna till leverantören. Erbjudandet kom via fax och verkade vara ett standarderbjudande.
Själv har jag (för länge sedan) blivit erbjuden en jävligt dyr TV om vi köpte monitorer. TVn till mig, monitorer till arbetsgivaren, pengarna till leverantören. Erbjudandet kom via fax och verkade vara ett standarderbjudande.
lillahuset: var det i rollen av statstjänsteman ? eller möjligen kommun/landsting ?
För om det var i form av ett privat företag är det inte korruption.
För om det var i form av ett privat företag är det inte korruption.