Stängselaggregat - bygga själv?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre

Re: Stängselaggregat - bygga själv?

Inlägg av Nerre »

xxargs skrev: När det gäller hjärtproblem/stilleståndsrisk av elstötsknäpp med begränsad energimängd som dåtidens elaggregat (de skulle ju gå veckor på ett enda batteri) så är barnen oftast mindre känsliga än vuxna och ännu värre - om de vuxna är lite till åren och har hjärtproblem.
Nu är det såvitt jag förstått inte hjärtstillestånd som är den främsta orsaken till dödsfall av elstängsel utan att ström genom ryggraden slår ut andningsreflexen. Det är därför det har kommit en massa nya krav de senaste 10 åren.
Nu vet jag inte hur dagens apparater är - men förmodligen har kravet på att de skall vara självrensande
Nej, däremot ska de klara av att ge en "kyss" även om gräs etc lastar ner. Det är därför man provar dem med en last som är 500 ohm parallellt med en kapacitans upp till 200 nF.

Den energi som skulle behövas för att göra dem självrensande skulle vara helt livsfarlig.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

att bränna av torrt gräs, nja kanske inte så poppis en torrsommar( även om resistansen är större)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Hmm... med dom impedansvärdena låter det som man redan gjort 'trade' mot någons risk för liv 'by design' om man har det kravet att det fortfarande skall kunna ge en kyss med den impedansen...

En induktions-knäppsbaserad högspänningsdel av rimlig storlek (typ tändspole) som man hade förr skulle aldrig kunna göra en sådan 'kyss' med den lasten eftersom strömmen inte ökar även om resistansen går mot noll vilket skulle innebära att den självdesarmerar sig till tämligen lågspända pulser om någon snurrar in sig i elstängslet och hamnar på backen - men en tändtransformatorlösning skulle fortfarande kunna leverera detta höga ström (men i kortare pulser) och vara lika livshotande som innan eftersom en konding teoretiskt inte har någon strömbegränsning om den kortsluts medans en induktans är just en strömgenerator som behåller strömmen när den kortsluts...

---

Nu är det många år sedan men är ganska säker på att 'självrensning' av enstaka växtdelar mot tråd var i försäljningsargumenten i samband med elstängsel - men det kanske avsåg att tråden fortfarande var 'het' även om det låg emot enstaka grässtrån...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

visst var dom självrensande. hadde ju ett större bondeagg som rådjursmotare runt tomten
(tog stort agg för att det var inte mycket dyrare, men lättare att sälja senare)

den dödade växligheten där det kom emot, men det tog ett tag innan växterna dog
Nerre

Inlägg av Nerre »

xxargs skrev:Hmm... med dom impedansvärdena låter det som man redan gjort 'trade' mot någons risk för liv 'by design' om man har det kravet att det fortfarande skall kunna ge en kyss med den impedansen...
Standarden har ju tagits fram av myndigheter och tillverkare tillsammans, från början var kraven låga, men eftersom tillverkarna ville att aggregaten just skulle funka även om det låg gräs emot dem så började de trixa och kraven blev strängare just för att de inte skulle blir för farliga.

Men ja, elstängselapparater ÄR farliga, det är därför det finns lagkrav på hur man sätter upp och skyltar elstängsel.

Även taggtrådsstängsel är farliga.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jan Almqvist,
inget ont riktat mot dej personligen utan en upplysning hur andra kan drabbas.

Olagligt och ett helvete för alla radioamatörer som finns inom åtskilliga km från tråden.
Min hobby som fd radioamatör på kortvågsbanden blev totalförstörd för att hästägarnas hobby var viktigare än min.
Jag påtalade detta för de som hade djuren och några blev fly förbannade för jag hade hitte på
På den tiden hade jag en flinta radio i bilen som hade Kv-band. På dagen fanns inte så många hörbara stationer
vilket var bra i mitt fall. Jag åkte iväg till en avlägsen hästägare och påtalade just att OM möjligt hålla gräset kort eller bara ha el i hagen någon vecka i början av säsongen.
Förbannad som hen var så vändes frågorna om varför det var från deras hage som klicken kom.

Jag visade min radio i bilen och där hördes ett klick varje sekund. Nu går vi till din störsändare o stänger av den.
Därefter går vi tillbaka o hör på min radio.
Plötsligt inser ägaren av denna grej att det stör rätt rejält. Jag förmedlade hur andra gjort med elen och visst både hästen och jag blev nöjda.
Så jag rekomenderar alla som störs av olagliga sändare att kontakta Telia radio i Göteborg/Tokholm osv.
Det finns bara en som får störa i fredstid och det är militären. Möjligen har fångvården fått möjlighet att göra detta
väldigt lokalt på cellphone frekvenserna men endast inom deras fysiska område.

Så måna om dina grannar och köp istället en godkänd för de skall tydligen vara betydligt bättre i dessa avseenden än de äldre aggregaten. Som tur är så gillar åskan dessa trafon så livstiden är begränsad kan man säga :tumupp:
För den oinvigde så är det svårt att köra telegrafi när s-metern går upp i 20dB över S9 varje sekund.

Ett tag var så förbannad att jag hade funderingar på om man kunde "förmedla" dessa störningar så att alla TV mottagare i byn fick samma problem. Då hade problemet löst sej samma vecka.
Bästa tiden hade Särskilt varit under sportextra :D
Skriv svar