Rengöra TFT-skärm med etanol (T-Röd) utan skada?
Re: Rengöra TFT-skärm med etanol (T-Röd) utan skada?
Jag tror att det finns en del bilglasreparatörer som har någon metod att reparera stenskott, istället för att byta hela rutan. Den metoden kanske går att ta till även på en platt-TV? (Jag vet inget om den metoden, men borde läsa på just på grund av att jag råkat ut för stenskott)
Det jag såg en gång så används epoxi som sugs in i sprickan medelst en liten grej som skapar ett vakuum över stenskottet. När det varit vakuum en tid så öppnar de en ventil till epoxin som då trycks in i alla skrymslen och vrår så man i bästa fall inte ser något alls av stenskottet. Sedan slipar de bort ev överskott så att rutan blir jämn och så att det inte blir något brytningsfel.
Det är var jag sett från USA så jag vet inte om samma förfarande används i Sverige men ser väl ingen direkt anledning att de inte skulle.
Det är var jag sett från USA så jag vet inte om samma förfarande används i Sverige men ser väl ingen direkt anledning att de inte skulle.
Testade att göra rent hela skärmen med denatuerad etanol och gick alldeles utmärkt utan rödfilm eller imma. Det kanske dock inte skall upprepas för ofta, men duger för enstaka gånger.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag fick ett stenskott lagat på det sättet. Man ser stenskottet fortfarande en aning, men rutan kommer inte att spricka.Henry skrev:Det jag såg en gång så används epoxi som sugs in i sprickan medelst en liten grej som skapar ett vakuum över stenskottet. När det varit vakuum en tid så öppnar de en ventil till epoxin som då trycks in i alla skrymslen och vrår så man i bästa fall inte ser något alls av stenskottet. Sedan slipar de bort ev överskott så att rutan blir jämn och så att det inte blir något brytningsfel.
Det där är väldigt gammalt , man har vakuum på ena sidan rutan och suger epoxi från andra sidan.Henry skrev:Det jag såg en gång så används epoxi som sugs in i sprickan medelst en liten grej som skapar ett vakuum över stenskottet. När det varit vakuum en tid så öppnar de en ventil till epoxin som då trycks in i alla skrymslen och vrår så man i bästa fall inte ser något alls av stenskottet. Sedan slipar de bort ev överskott så att rutan blir jämn och så att det inte blir något brytningsfel.
Får ni stenskott så gör det direkt , lite nödvändigt så inte skit åker ned i sprickan - försäkringsbolaget tar hela kostnaden
om rutbyte ingår normalt.
Blir mycket billigare för alla parter
Jag har låtit fixa stenskott i mina bilrutor flera gånger.
Lagningen utförs av en kille som brukar stå utanför ICA/COOP i Åmål under fredagarna och lagningen tar ca fem minuter.
Han pendlar tydligen runt mellan olika städer under olika dagar.
Han borrar/slipar ur skadan, sätter på en liten manuell vakuumpump under nån minut, och sen i med lagningsmassa.
Lagningsmassan läggs i från samma håll, ej från baksidan, vilket är omöjligt eftersom rutan är laminerad av två skivor.
Därefter lyser han med en UV-lampa nån minut och skrapar därefter rent med ett rakblad.
Syftet är att förhindra att sprickan växer.
Lagningen kostar 100:- och man uppger sitt försäkringsbolag som betalar resten (till honom).
Efteråt syns lagningen som en ca 1-2 mm genomskinlig fläck, inte osynlig men nästan, betydligt mindre än den ursprungliga skadan.
Det är alltså inte en lagning som skall vara osynlig och återställa glaset utan är till för att förhindra att sprickan växer.
Lagningen utförs av en kille som brukar stå utanför ICA/COOP i Åmål under fredagarna och lagningen tar ca fem minuter.
Han pendlar tydligen runt mellan olika städer under olika dagar.
Han borrar/slipar ur skadan, sätter på en liten manuell vakuumpump under nån minut, och sen i med lagningsmassa.
Lagningsmassan läggs i från samma håll, ej från baksidan, vilket är omöjligt eftersom rutan är laminerad av två skivor.
Därefter lyser han med en UV-lampa nån minut och skrapar därefter rent med ett rakblad.
Syftet är att förhindra att sprickan växer.
Lagningen kostar 100:- och man uppger sitt försäkringsbolag som betalar resten (till honom).
Efteråt syns lagningen som en ca 1-2 mm genomskinlig fläck, inte osynlig men nästan, betydligt mindre än den ursprungliga skadan.
Det är alltså inte en lagning som skall vara osynlig och återställa glaset utan är till för att förhindra att sprickan växer.
Aha. Tack för infon!
Då blir det svårt på en plattskärm om man inte ska demontera den på något sätt...
Bonusfrågan är då vad bilprovningen säger om en sådan lagning - får den finnas på platser där de annars inte godkänner ett stenskott? Eller är syftet egentligen i stort sett bara att undvika att en spricka vandrar iväg och blir större?
Då blir det svårt på en plattskärm om man inte ska demontera den på något sätt...
Bonusfrågan är då vad bilprovningen säger om en sådan lagning - får den finnas på platser där de annars inte godkänner ett stenskott? Eller är syftet egentligen i stort sett bara att undvika att en spricka vandrar iväg och blir större?
Bilprovningen säger ungefär att du skall ha fri sikt genom rutan inom ett område som ett A4 eller två framför trynet.
Har du skador i rutan i siktområdet gäller följande:
Har du inga andra anmärkningar på bilen går den igen med en "1:a", d.v.s. rutan skall vara fixad till nästa besiktning.
Har du andra anmärkningar blir det en "2:a" och du har en månad på dig att fixa rutan.
Detta gällde för några år sedan, det kan vara andra regler nu sedan avregleringen.
Som skador räknas sprickor som vuxit och drar iväg, inte små stenskott, lagade eller olagade.
Har du skador i rutan i siktområdet gäller följande:
Har du inga andra anmärkningar på bilen går den igen med en "1:a", d.v.s. rutan skall vara fixad till nästa besiktning.
Har du andra anmärkningar blir det en "2:a" och du har en månad på dig att fixa rutan.
Detta gällde för några år sedan, det kan vara andra regler nu sedan avregleringen.
Som skador räknas sprickor som vuxit och drar iväg, inte små stenskott, lagade eller olagade.
Aha, tack för infon! Då klarar jag mig nog vid nästa besiktning om inget oväntat händer. 

Kan förresten återrapportera att skärmens bildyta klarat etanolbehandlingen utan problem, fortfarande. En viss pytteimmig effekt kunde ses i avslaget tillstånd. Men inget syns ny övh men ren som attan är den.