24 -> 6v (30w) dimmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman

Re: 24 -> 6v (30w) dimmer

Inlägg av E Kafeman »

Varför inte skaffa en lampa anpassad till matningsspänningen?
Det är inget fel på PWM men för buck-reglering krävs ett LC-filter och spänningsåterkoppling.
Driva vanliga glödlampor via PWM-kretsar är bra sätt att korta livslängden på glödlampan pga ripple-strömmen.
Ett sätt att tvärsom öka livslängden på lampan är att köra med mjukstart vilket man kan få med ett fåtal extra komponenter.
Jag har byggt ett antal sådana där mjukstarten dokumenterat väsentligt minskade lampåtgången. Mjukstarten bestod i att man under första påslags-sekunden sakta ökar till önskad driveffekt.
Spänningsregulatorer för mindre projekt skulle jag aldrig lägga ner tid på att bygga.
Det blir dyrare än att köpa färdigt.
Qualmos

Inlägg av Qualmos »

Hej igen..

Jag köpte komponenterna (irf540 som mosfet) och kopplade på. Lampan tände ej.
Efter undersökning så märkte jag att jag hade gjort schemat efter en transistor och bytte den mot mosfet (i simulatorn).
Efter att ha ändrat på värdena (Threshold voltage & Beta) så tändes lampan igen.

Så nu till frågorna: Hur förhåller jag mig till threshold och beta. Jag menar att det är ju ganska enkelt att sitta och ändra
värden i en simulator. men eftersom värdena är konstanta i en IRF540 så måste jag väl ändra något annat i kretsen.
Jag har försökt att göra just detta men når inget resultat.

Jag har försökt att läsa av databladet för denna mosfet men har kört fast.
Jag tror ju att jag förstår kretsen, men kanske inte detaljerade parametrar hos transistorn/555-timern.

Nu bifogar jag en bild på mitt board med den senaste kopplingen jag gjorde(bilden togs utifrån orginalschemat med transistorn).
Det är lampan som syns längst bak i bilden.

/Något otydliga frågor, men det de är också svåra att formulera. / tack på förhand.
Foto 2015-05-02 20 53 38.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Att byta transistor mot en MOS i denna koppling ska inte vara några problem, inga värden behöver ändras för att få det att fungera, nada.

MEN vad jag kan se så har du IRF transistorn felkopplad, det ska vara gate (ingång) till vänster, i mitten drain till lampan och höger så sitter source som ska till GND/minus.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är pinnarna 2 och 6 anslutna till kondensatorn/potentiometern?
Är pinne 8 ( Vcc ) anslutna till plus via ett motstånd? Så ska det inte vara.

Protte
Qualmos

24 -> 6v (30w) dimmer

Inlägg av Qualmos »

Hej. Tack för svar. Hade missat både kondingen och felkopplad mosfet.

Anledningen till mostånd på VCC är att dc-källa är på 24v och jag tar ned spänningen till ca 10v

Skall testa att korregera detta idag.
Qualmos

Inlägg av Qualmos »

E Kafeman skrev:Varför inte skaffa en lampa anpassad till matningsspänningen?
Det enkla svaret är att jag vill lära mig själva kunskapen bakom dimmern.

Om jag bränner lampor så får det ingå i projektet.

Om det blir dyrare än att köpa färdigt är också ok.

Jag vill tillämpa DMX protokoll i förlängningen. Då måste jag förstå hur kretsen fungerar.

Men tack för din omtanke. Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men pinne 4 matar du med 24 volt?

Det KAN fungera med motstånd men sätt då dit en mycket större glättningskondensator för när 555 går från så drar 1 kΩ motståndet (kopplat till pinne 7 ) ganska mycket ström. Om du istället driver dioder + potentiometer från utgången (pinne 3 ) så får du en jämnare strömförbrukning

Du BORDE ha en spänningsregulator till 555, en femma för en 7812 är en enkel lösning.

Protte

PS Qualmos, en sund inställning till färdigt :tumupp:
Qualmos

Inlägg av Qualmos »

Du BORDE ha en spänningsregulator till 555, en femma för en 7812 är en enkel lösning.
Tack för svar. Jag följde rådet och kom upp med det här schemat. Ser detta bättre ut?
Skärmklipp 2015-05-04 13.52.28.png

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sätt en kondensator på ingången och en på utgången på 7812.
Håll reda på vad som är in och ut på 7812, på din ritning är det åt "fel håll"

Nästa vadsomhelst duger från 0,1 µF till 10 µF, jag sätter utan att tänka 10 µF.
Avkopplingen på pinne 5 är i 99% av fallen onödig så flytta den till Vcc i stället.

Sedan har du fel symbol för MOS transistorn.
Simuleringen ser för bedrövlig ut, skulle det vara så där i verkligheten så brinner transistorn upp.

Protte
Qualmos

Inlägg av Qualmos »

Jag testade den senaste kretsen med en 7812 och kopplade rätt denna gång. Och Hoppla!!! Det funkade.

Nu till resultatet: Min krockodilkabel som satt på batteri minus började ryka och plasten smälte. Kan vara dålig kabel.
Lampan dimrade fint men gick aldrig riktigt ner till 0.
Irf540 blev ju extremt het precis som Protte nämnde i tidigare inlägg.
Men jag är väldigt glad över krestens lilla framsteg.

Så nu vill jag lära mig mer om mosfeten och simulatorn.
Jag måste förstå varför mosfeten briner upp och varför simulatorn simulerar fel som tidigare nämts.

IRF540
Jag förstår ju att det flyter för mycket ström över den, och hur gör jag för att minska den utan att jag
påverkar dimningen av lampan?

Jag har noterat att pulsvågen ändrar karaktär då jag ändrar Threshold och Beta på Mosfeten, men i verkligheten är
ju detta inte möjligt. så vad är det jag skall ändra i kretsen?

Simulator:
I tidigare inlägg så påpekades ju Simulatorfel.
Vad är det jag skall söka/titta efter i simulatorn så att frekvens blir rätt. Vilken frekvens är det som jag förväntar mig?
Om jag skall klaga på simulatorer hos utdelaren, vad är det då jag skall påpeka?

Övrigt:
Finn det någon som rekommenderar någon simulator? jag använder Mac. Jag har bara testat Yenka och Iciruit.

tack på förhand /Fredrik
Skriv svar