Rejält inslag om tillgång till internet i hela landet i SVT

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Rejält inslag om tillgång till internet i hela landet i

Inlägg av Glenn »

Ja, det är ju så jäkla slött, speciellt på jobbet..
bbk_resultat.jpg
:)

(Fast det är iofs rätt kassa siffror, vi har betydligt fetare lina, men tyvärr bara gigabitkort i min workstation)

Jag bor väl typ 10-11 mil från stockholm och kan maximalt få 8/1Mbit ADSL, från telia, ingen annan kan leverera mer än 4Mbit, det suger,
dyrt satan är det också om man jämför med fibern jag hade när jag bodde i lägenhet och körde 100Mbit, men kunde få gigabit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
qx5

Inlägg av qx5 »

"Nu öppnar han för att samhället betalar statliga telefonmaster" (SVT)

Anar att de stora mobiltelefonoperatörerna kan tjäna sig en hacka? Hur står sig detta mot att sponsra byalag? Finns väl risk att dessa miljarder slutar som vinst hos mobiloperatörer istället för utbyggnad.

Är 3G eller 4G bäst när det gäller långa distanser med besvärlig terräng?
qx5

Inlägg av qx5 »

Glenn skrev:Jag bor väl typ 10-11 mil från stockholm och kan maximalt få 8/1Mbit ADSL, från telia, ingen annan kan leverera mer än 4Mbit, det suger,
dyrt satan är det också om man jämför med fibern jag hade när jag bodde i lägenhet och körde 100Mbit, men kunde få gigabit.
Hur långt från telefonstationen bor du? eller iaf mobilmast med 3G/4G? Närmaste point-of-presence för någon ISP?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fågelvägen är det inte så läångt (förutsatt att jag tillhör den stationen) men enligt telias mätning är det långt, så långt att dom inte ens var säkra på att 8Mbit skulle funka (men det gör det, jag får typ 7.8Mbit ner eller liknande när jag mäter)

tele2 har skruvat upp en 4G-mast väldigt nära, men dom har ju begränsning på hur mycket man får ladda ner, jag har haft deras 4G-modem hemma på prov ett tag.

Jag har inte forskat så mycket på fiber, men enl grannen (som bott här mycket längre än jag) ville inte ens dom lokala fiberföretagen tala om vad det skulle kosta "för dyrt", men det lokala fjärrvärmebolaget(?) har tydligen en fiber som går längs med "stora vägen" typ 100m från mej, men det finns väl ingen kopplingspunkt kan man tänka.
qx5

Inlägg av qx5 »

Du får väl sätta upp ett trädass utanför telefonstationen och hävda att du behöver ADSL dit eller helst VDSL (50 Mbit/s).

Med mobilmaster kanske man kan fråga om man får ansluta sig till mastens backbone som i stort sett är en PoP för mobiloperatören.

När det gäller fiber så får du väl fråga fjärrvärmebolaget? det vore iaf snabbt gjort. Annars är det väl till att hitta vart närmaste PoP finns som man kan koppla in sig i.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Sunet... Stockholms universitet har väl 4st 10Gb linor in till sig som kan fungera som en 40Gb lina.
Men jag har för mig att bredbandskollen inte har mer än 10Gb in så...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

I Spanien betalar man 600kr för att få 4Mbit eller 8Mbit.

Då ska man vara glad över om man får något alls.

Kompenserat för lönenivåerna så skulle det motsvara 2000kr / månaden här i sverigen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det var vid förra valet då SVT pressenterade...

OK. Var det inte ett inslag för ett par dagar sedan som diskuterades?
Vem var det som du syftade på i det aktuella inslaget?
qx5

Inlägg av qx5 »

netrunner skrev:I Spanien betalar man 600kr för att få 4Mbit eller 8Mbit.

Men så är väl deras ekonomiska utveckling därefter?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Bor i fd Tele2-hus, numera Bredbandsbolaget. Dock kollar vi i föreningen på alternativet att dra in Skanovafiber och då öppet nät så man själv har en del frihet vad gäller leverantör.

Annars där jag jobbar vilket är knappt en mil utanför Norrköping finns det knappt mobiltäckning vilket gjorde att företaget satte upp en egen Teliamast. Så klaga på internet känns som en bagatell mot att mobilen inte fungerar tillfredsställande så nära Sveriges 10e största tätort.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Klas-Kenny skrev: Var jag vill komma är att den moderna, uppkopplade människan inte vill behöva vänta på sin film, då hjälper det inte om streamingleverantörerna tillåter nerladdning i förväg. Tycka vad man vill om det, men sådan är verkligheten.
Ska man ta häst och vagn till bion då på små upptrampade skogsvägar?

Jag tycker ju inte att det är fel att utnyttja ny infrastruktur, och internet är en ny infrastruktur.
qx5

Inlägg av qx5 »

Den moderna, uppkopplade människan som varken är rik eller är tekniskt kunnig får väl finna sig i att vara fånge i storstaden.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det någon som vet vad telia tag för månadsavgift för deras så kallade "öppen fiber". Jag har sett någon uppgift om att det är mer än vad andra nätägare tar. Men hur mycket?

Det känns inte vettigt att bygga upp oreglerade monopol på den här marknaden. Elnäten får ju mycket kritik trots reglering.

För övrigt, vad gör den här tråden i idebanken?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Telia tar ingen "månadsavgift", när man betalat inkopplingen så är det fritt att välja vilken levernatör man vill utan att någonsin betala en krona till Telia. Däremot får antagligen den leverantör du väljer betala en summa till Telia för att låna deras fiber, så indirekt är det väl en månadsavgift. Däremot behöver man inte betala något ytterligare om man väljer att inte utnyttja fibern.

Innan vi skrev på räknade jag lite på kostnaden för TV+bredband. Om vi skulle byta vår 8 Mbit ADSL och vårt Viasat TV-abonnemang till 100/10 Mbit + motsvarande IP-TV abonnemang skulle installationskostnaden vara avräknad på 5 år.

Vad jag kan se verkar utbudet av leverantörer på öppen fiber vara ungefär samma som på stadsnätet i Göteborg där vi bodde för drygt ett år sedan.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

netrunner skrev:I Spanien betalar man 600kr för att få 4Mbit eller 8Mbit.

Kompenserat för lönenivåerna så skulle det motsvara 2000kr / månaden här i sverigen.
Är det så stor löneskillnad mellan Sverige och Spanien?
Skriv svar