Styra LEDs via Serieporten.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GFEF

Styra LEDs via Serieporten.

Inlägg av GFEF »

Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Ifall jag bygger denna, kan jag då styra 16 transistorer om jag vill? Det var så jag fattade det i alla fall.
http://www.geocities.com/fishziblu/lpt16io.html

Sedan programerar jag väll multiplex i datorn? Finns delarna på elfa? Hittade inte IC kretsarna
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Även om det är ganska lätt att få en LED ansluten till parallellporten att blinka, så tycker jag att du ska använda serieporten istället. Det finns inget standardiserat sätt att prata "fritt" med parallellporten i Windows, och det finns inget sätt alls att göra det med bra koll på timingen. En muxad LED-display direkt på parallellporten är dömd att misslyckas. Dessutom är parallellporten på väg att försvinna (det är iofs serieporten också, men där finns ju ersättare i form av USB t.ex.).

Du frågade efter schema på multiplex på serieporten, men detta är egentligen lite fel tänkt - projektet kommer att bestå av två delar: dels att få mikrokontrollern att prata med datorn över serieporten, och dels att driva/styra LEDarna med mikrokontrollern. Det finns många scheman över multiplex av LED-displayer m.h.a. en mikrokontroller - använd Google!

Arvid
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag håller med: strunta i paralellporten!

Serieporten finns fortfarande och du ska dela upp grejen i att överföra data och att styra lysdioderna.

Hur du sedan gör är inte så viktigt men enklast blir det med en form av mikroprocessor (=MCU) som kommunicerar med PC'n och som tolkar signalerna på rätt sätt.

Så börja med MCU'n, leka, blinka och lär dig, senare kan du öka på med matriser, kommunikation osv.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Dessutom...

En integrerad utvecklingsmiljö för AVR (assemblator & simulator) finns att hämta gratis från tillverkaren Atmel: http://www.atmel.com/dyn/products/tools ... ol_id=2725

Programmerare finns att köpa från t.ex. http://www.lawicel-shop.se/shop/ (från 129:- + moms). Man bygger först kretskortet inkl kontroller och sen programmerar man kontrollern medan den sitter på sitt kort (ISP - "Inline Serial Programming"). På så sätt är det lätt att ändra koden och testa sig fram.

Arvid
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det går till och med o programmera AVR med skrivarporten och bara fyra motstånd.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Beställ Datormagazin nummer 1/2005 med kretskort sedan går du till elfa och handlar komponeterna.

Sedan är det "bara" att skriva sin egen kod till MCU kretsen för att den ska
bete sig som du vill. 8)
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

själva projektet från tidningen hittar man här:
http://www.ctrldesign.com/microcoder/pr ... /meter.php
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Okay vi säger så här, jag vill börja lära mig proramera microcontrollers. Vad behöver jag? En progranerare, en dator, en microcontroller. Något mer? Finns det någon bra hemsida som man kan lära sig programera MCU eller skall man damma av sitt bibliotekskort och sticka till bibblan och låna en bok? Eller skall man köpa någon? Vilken typ av MCU skall man börja att lära sig? Vilken har man mäst nytta av senare?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

A, följ länkarn från DeeJayPA och mig, så får du tagi i allt för att starta upp.
B, Ladda ner PDF filen om MCU kretsen
C, Kolla sodjan hemsida om MCU kretsar
D, Bestäm dig för vilket språk du vill programmera din krets med
mikroBasic, mikroC, mikroPascal eller ASM med MPLAB IDE detta har koll på sodjan !
E, Ställ ditaljerade frågor här på forumet
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kunde bara inte låta bli:

>ASM med MPLAB IDE detta har koll på sodjan !

Så kan det gå om man programmerar för mycket...
Jag ska nog sluta programmera innan MikroBasic börjar styra över mig. :shock:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om man sak styra fler än 8 lysdioder så kan det vara frestande att skaffa fler paralleportar. Då kan det vara jobit att hitta för PCI.

Men det finns för USB oxå. Är man lätt optimistisk så kan man gissa att den kommer att uppträda som om den var en vanlig paralleport. Men det gör den inte altså. Den funkar inte att använda för att styra lysdioder.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rörande programmeringsspråk: Välj ASM och/eller C. BASIC är dött och rörigt om programmet blir bara lite stort, C används oerhört mycket även i andra sammanhang och har den struktur som finns i andra högnivåspråk av värde.
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

lgrfbs skrev:A, följ länkarn från DeeJayPA och mig, så får du tagi i allt för att starta upp.
B, Ladda ner PDF filen om MCU kretsen
C, Kolla sodjan hemsida om MCU kretsar
D, Bestäm dig för vilket språk du vill programmera din krets med
mikroBasic, mikroC, mikroPascal eller ASM med MPLAB IDE detta har koll på sodjan !
E, Ställ ditaljerade frågor här på forumet
Är det inte bättre om man köper en programerare och lite komponenter så kan man variera sina kretsar? Isåfall vilken, hyffsat billig, programerare skall jag ha, framför allt vilken sorts av MCU tycker ni är enklast att lära sig, vilken finns det mest/bäst info om på internet?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Passade det inte med ICSP programmeraren + mätaren som DMZ har? (Allt sitter på samma kretskort)
Den klarar alla PIC kretsar med ICSP

Tja, vill du ha en färdigt för PIC, kolla då denna: ICD2

Sen har du ett gäng programmerar här för både PIC & AVR

Eller de som electrokit her under menyn Byggsatser / Mikroprocessor

Förklarning:
ICSP (In-Circuit Serial Programming)
Skriv svar