Hur får jag fram 14,4v?
Re: Hur får jag fram 14,4v?
Jag har nog bestämt mig för att skaffa ett labbagg trots allt. kollade på kjell och dom hade ju ett antal.
Någon med invändningar och tips om ett som inte kostar skjortan?
Räcker det med ett som endast går att reglera spänningen på eller ska man kunna reglera strömmen också?
Någon med invändningar och tips om ett som inte kostar skjortan?
Räcker det med ett som endast går att reglera spänningen på eller ska man kunna reglera strömmen också?
Strömbegränsning/reglering är lika viktig som att kunna reglera spänningen - det är detta som gör det till en labbaggregat - inte en strömkälla som bränner sönder grejor i tid och otid - tex. hur skall du ladda en NiMh-batteri med 500 mA konstantström om du inte har strömreglering, för spänningen varierar ganska mycket under laddfasen ???
om du skall prova någon transistorkrets och den inte tål mer än 100 mA så ställer man aggregatet strömgräns till max 100 mA vilket gör att man inte bränner trissan med för hög ström om man kopplar lite galet. etc. etc. etc..
om du skall prova någon transistorkrets och den inte tål mer än 100 mA så ställer man aggregatet strömgräns till max 100 mA vilket gör att man inte bränner trissan med för hög ström om man kopplar lite galet. etc. etc. etc..
Jag har en sådan och duger åt mig, lite tråkigt med bara en kanal. Drygt att ladda batterier med å. Över 1,5A tycker jag den blir för varm efter ett par minuter.
Edit: kan tillägga att jag bytte till 10 varvs pottar. Mycket bättre efter det.
Edit: kan tillägga att jag bytte till 10 varvs pottar. Mycket bättre efter det.
Ne kommer inte ihåg, men sitter lite udda pottar där så var inte helt lätt att hitta tror de är 6,8K på dom. Ska kolla lite senare.
Utgår, står det.
Generellt sett är ett labbaggregat väldigt trevligt att ha. Man kan testa alla möjliga prylar eftersom man kan ratta in valfri spänning. Man kan ladda blybatterier, NiMh-batterier och t.o.m. Li-jon om man är lite försiktig.
Man kan ställa strömbegränsningen så att saker inte brinner upp om man kopplat tokigt. Jag köpte ett på Kjell för många år sedan
som klarar ca 0-30V och 0-3A det gav jag runt en tusenlapp för, det är väl inte världens bästa, men har funkat bra för mig.
Edit: Mitt har utgått och detta verkar närmast: http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... gat-p44801
MVH: Mikael
Man kan ställa strömbegränsningen så att saker inte brinner upp om man kopplat tokigt. Jag köpte ett på Kjell för många år sedan
som klarar ca 0-30V och 0-3A det gav jag runt en tusenlapp för, det är väl inte världens bästa, men har funkat bra för mig.
Edit: Mitt har utgått och detta verkar närmast: http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... gat-p44801
MVH: Mikael
- lillahuset
- Gått bort
Ett labbagregat är en så enkel produkt att det är svårt att skapa ett som inte duger för den absoluta majoriteten av användare.
Vissa användare har naturligtvis speciella krav.
Vissa användare har naturligtvis speciella krav.
Kan man kanske bygga ett eget utan ett gammalt agg från en dator?
Ja det kan man kolla på lm317 adjusteble powersupply. Men gammalt nätagg betyder ju gamla kondingar mm.
Det är alltid trevligt att bygga labbagg. själv. LM317 fungerar utmärkt. Du kanske har en passande trafo och andra tillhörande komp. Den har en max inspänning på 40 volt vilket betyder att du vid 1,5 A. kan ta ut upp till ca. 25-30 V. Titta på Elfa där finns LM317.
I bilar finns inte strömbegränsning, förutom en säkring på typ 10A (trög, tror jag).
Från början var du ute efter att testa att utrustning klarar spänningen i en bil. Ett hemmabyggt labbagg med LM317 kommer inte kunna simulera det som händer med din utrustning om den inte tål 15-16V från i bilen, eftersom att LM317 inte ger tillräcklig ström.
Bygg gärna ett labbagg med hjälp av en transformator (trafo) och LM317 för att göra snälla tester. Men sen behövs något annat för elaka tester.
Ett enkelt skydd för utrustningen skulle kunna bestå av en snabb glasrörssäkring samt biffig transientskyddsdiod.
Från början var du ute efter att testa att utrustning klarar spänningen i en bil. Ett hemmabyggt labbagg med LM317 kommer inte kunna simulera det som händer med din utrustning om den inte tål 15-16V från i bilen, eftersom att LM317 inte ger tillräcklig ström.
Bygg gärna ett labbagg med hjälp av en transformator (trafo) och LM317 för att göra snälla tester. Men sen behövs något annat för elaka tester.
Ett enkelt skydd för utrustningen skulle kunna bestå av en snabb glasrörssäkring samt biffig transientskyddsdiod.