Någon som har denna lödstation, duger den?

xxargs

Re: Någon som har denna lödstation, duger den?

Inlägg av xxargs »

Skall man lära sig att löda på riktigt så behöver man bra grejor - och temperturstyrt är fasen det minsta man kan begära, när man kan det och vet hur en lödning skall se ut - då kan man nöja sig med allt sämre prylar, att börja med sämsta möjliga prylar som nybörjare (vilket tyvärr är den vanligaste vägen) är inte rätt väg och det tar längre tid innan man når en viss kvalitetsnivå sas.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Sami skrev:Hej,

Syftar på denna lödstation: http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... 8-w-p40065

Någon som har den? Är den bra? Är den värd priset?
Frågorna som ställs är:
1. duger den?
2 är den bra?
3. är den värd priset?
4 är de någon som har den?

Fråga nr 1 kan inte besvaras utan mer information. Duger till vadå?
Fråga nr 2 och fråga nr 3 hänger ihop. Jag skulle vilja påstå att den är bra för det priset.
Fråga nr 4. Jag har en och har använt den i många år utan problem. Jag har lött ihop otaliga kretskort med den. Det enda problem jag haft är att effekten ibland har varit för dålig när det gällt att löda lite större areor.

Att det inte går att ställa in effekten är i sig inget större problem med den låga maxeffekten. Effektregulatorn lade av på min station efter något år. Jag kopplade därför förbi den och matade den med 230V hela tiden, även det gick bra om man inte glömde att dra ur kontakten när man gjorde längre uppehåll i lödningen.

En nackdel är att spetsarna får kortare livslängd än på en riktig temperaturreglerad station men man får ju en hel sats lödspetsar för samma pengar som för en spets till t.ex en Weller. En annan liten nackdel är den korta stela kabeln till lödpennan.

För en tid sedan hade jag turen att mycket billigt komma över en Weller WSD81 (Jag behövde högre effekt för en del grövre lödningar), så jag kan ju därför jämföra egenskaperna. De stora skillnaderna är den mjukare kabeln till lödpennan, den större effekten (80W) samt att lödspetsarna inte så lätt blir oxiderade och förstörda samt att den slår av sig själv om man glömmer det. När det gäller att löda på t.ex kretskort ser jag inga större fördelar i själva lödningsprocessen.

Slutligen håller jag inte med xxargs om att man alltid behöver de bästa verktygen för att lära sig. Jag har aldrig börjat med dyra verktyg oavsett vad jag tänkt mig att tillverka och vad jag åstadkommit med mina billiga Biltemaverkyg finns det åtskilliga exempel på här på forumet. :)
johano

Inlägg av johano »

Jag har också en sån station och för mitt lilla hobbylödande har den funkat alldeles utmärkt.
Jag tycker den är helt klart prisvärd!

/johan
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Har haft en liknande och den funkade väl dugligt. Bytte den senare till en temperaturreglerad istället men mina första år så funkade den prima.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

> En nackdel är att spetsarna får kortare livslängd än på en riktig temperaturreglerad station men man får ju en hel sats lödspetsar för samma pengar som för en spets till t.ex en Weller.

Tja, nästan, men en av fördelarna med Weller är ju just att lödspetsarna är tokbilliga och håller i en evighet, beror väl på vilken penna man har men jag har köpt flera stycken till elfadyrpriser vilket var 50:-/styck inkl moms, och efterssom dom i praktiken är outslitliga om man inte misshadlar dom så, hur många behöver man egentligen ?

Annars håller jag med om att man inte behöver proffsgrejer för att lära sej, klart att det är trevligt, men jag gissar att dom flesta här har lärt sej med nån oreglerad gammal lödpenna en gång i tiden, så även jag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, GePe oreglerade 25W pennor när det begav sig, därefter Adocola (tror jag det hette), med opläterade kopparspetsar, innan man investerade stort i en Weller TCP.

Numera Weller WXD och WSD81.

Så vill man lära sig, tror jag det är bättre med oreglerade stationer/pennor.

Så den duger säkert jättebra.

Det enda jag har märkt på billiga stationer/pennor är att handtagen kan bli mycket varma samt naturligtvis som andra påpekat, styv kabel.

Sedan kanske man inte ger sig på 0.4 pitch tqfp med en sådan.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag skulle säga att man blir nog bättre på att löda om man lyckas lära sig att löda med en halvdålig lödkolv.

Oavsett hur exakt temperaturreglering lödkolven har så behöver man ändå ha en känsla för hur varmt själva lödstället är, och det varierar givetvis bland annat beroende på hur länge lödkolven vidrört lödstället. Med andra ord så varierar temperaturen ändå även med en riktigt bra lödkolv. Ska man klara något annat än "standardlödningen" (given kort tid för att löda fast ett ben på hålmonterad komponent på annat än jordplan) så är det nog bra att ha lite erfarenhet av en sämre lödkolv.
Skriv svar