Jan Almqvist: Jag kommunicerar via rätt USBport på datorn (Com1)
Jan Almqvist skrev:Eller att det man ska kommunicera med är väldigt kinkigt när det gäller timing.
Exempel: Tål inte paus mellan tecken, kräver paus mellan tecken, använder handskakningsignaler på speciellt sätt, etc etc.
Det är en givare för 90-100% metan, EX-klassad. I princip alla EX-givare är förbannat kinkiga.
Nerre skrev:Sitter det en 9-polig eller 25-polig D-SUB som serieport så kan man nog räkna med att det är korrekta RS-232-nivåer på porten. OCH att porten klarar av att kommunicera asynkront med och utan handskakning.
Så är det problem nånstans på grund av att det är USB-ansluten serieport så beror det i 99% av fallen på "dåligt" skriven programvara på datorn.
Kan man få tag på vettig programvara någonstans då?
matsadona skrev:Kan inte svara i detalj, men vet att kommunikationen under programmering är väldigt kritiskt i realtid och inte klarar några störningar.
Pga ovanstående problematik är det inte ovanligt att det körs på gamla sunkiga Toughbooks, som inte direkt är några prestanda monster.
Nästan rätt, gamla är en Probook, nya är en Elitebook.
Kulla skrev:Nu vet jag inte vilken interface använder du från datorn till givare, men eftersom det funkade förut med RS232 då antar jag att det är USB->RS232 så borde inte gå att ändra baud rate till 9600?
Jag kör 9600baud (som givaren vill ha) genom min USB-RS232 dongel.