Nya Raspberry PI 2 är ute

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Nya Raspberry PI 2 är ute

Inlägg av LHelge »

Jag som precis tänkte köpa en B+, jäkla tur att det inte blivit av än. Skrivit upp mig för Windows 10 med, ska bli intressant! Som utvecklare viftar jag mycket mer på svansen av att få använda Visual Studio än Windows. Vilket operativ som ligger i botten är inte så intressant, det är hur man programmerar den som är det viktiga. Koda Python i vi har sin charm, men det går inte upp mot .NET i Visual Studio.
qx5

Inlägg av qx5 »

The tail is wagging the dog ;)
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Jag slog till på en 2:a, lite lagom tillfälle då det har hänt något med min gamla Raspberry Pi som jag använder till webserver och hemautomation. Den har rullat i något år nu så en nyinstallation och uppfräschning skulle inte sitta fel :)

Det ska bli spännande att se om RS Online håller sin dagen-efter-leverans :humm:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Denna har gbit ethernet och är fortfarande snabbare än rpi 2. Har själv en C1:a, kostar 35usd.
http://www.hardkernel.com/main/products ... 1578608433
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Zkronk skrev:Jag slog till på en 2:a, lite lagom tillfälle då det har hänt något med min gamla Raspberry Pi som jag använder till webserver och hemautomation. Den har rullat i något år nu så en nyinstallation och uppfräschning skulle inte sitta fel :)

Det ska bli spännande att se om RS Online håller sin dagen-efter-leverans :humm:
Min är skickat igår så vi får se om jag får den idag
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Om det är en Raspberry med SATA man är ute efter så kan ju (bortsett från priset) en BananaPi vara intressant. Vet dock inte om det går att använda det istället för minneskort.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Micke_s: Jag antar att du beställde från Korea. Var det smidigt? Vad kör du för OS? När jag tittade igår på deras nedladdningssida verkade Debian vara dumpat av dem.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Kulla skrev:Min är skickat igår så vi får se om jag får den idag
Hmm, jag fick en orderbekräftelse för en timme sedan och där står det att de extra sakerna jag beställde ska levereras i morgon (4:e), och Raspberry Pi'n den 14:e..

Så mycket för dagen-efter-leverans, trots att jag stannade hemma idag för att vänta på paketbudet :(
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Den stora fördelen med raspberry pi jämfört med odroid, banana pi och så vidare är communityt för raspberry pi. Det finns alltid någon som provat det man tänkt göra på sin raspberry pi så man kan ta lärdom av andras erfarenheter. Som jag förstått det kommer den nya version 2 vara bakåtkompatibel så man kan enkelt uppgradera.

Windows 10 är inte min grej riktigt men det gör ju inte prylen sämre att man kan välja Windows 10 som alternativ till Linux om man är lagd åt det hållet. Har själv lite svårt att förstå varför man skulle vilja köra Windows på den men det finns säkert tillämpningar för det också.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jo RPi har helt klart fördelar som community och att det går att köpa den över disk på flera ställen i stan. Beaglebone har också en livaktig community men inte av RPis kaliber.

Det enda som talar för Odroid är prestanda.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Zkronk skrev:
Kulla skrev:Min är skickat igår så vi får se om jag får den idag
Hmm, jag fick en orderbekräftelse för en timme sedan och där står det att de extra sakerna jag beställde ska levereras i morgon (4:e), och Raspberry Pi'n den 14:e..

Så mycket för dagen-efter-leverans, trots att jag stannade hemma idag för att vänta på paketbudet :(
Jag fick mina idag.
IMG_5707.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jag har oxå köpt en odroiden C1. Tog 9 dagar från Korea till min brevlåda. Kör Ubuntu på den funkar fint men inte hunnit göra något roligt med den än. Man ska kunna köra gipo pinnarna med wiringPi men har inte börjat med det än på min. Men annars trevlig maskin snabb och så.
Användarvisningsbild
Berrabongo

Inlägg av Berrabongo »

Har kört BPI i några projekt. Tycker den är lite svajig och funkar så där med Lubuntu, något bättre med
Rasbian. Rpi har funkat bra i ett par år nu. Kommer antagligen välja någon snabbare framöver.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

lillahuset: Det var smidigt, min levererades väldigt snabbt. Frakten var rimlig.

Den kör ubuntu 14.04. Köpte deras färdiga micro-sd kort, står Xubuntu dock på hemsidan.
X är XLDE

Väldigt nöjd med Odroid C1:an.
Senast redigerad av Micke_s 3 februari 2015, 17:52:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Trevligt! Kanske dags att slå till...
Skriv svar