Dimma dioder? Hur?
-
Egentligen lite offtopic eftersom grundfrågan handlade om hur man skulle dra ner ljuset, men eftersom Ni pratade om att minska ljuset när det är ljusare och inte slockna när en bil lyser på det... Varför då inte helt enkelt använda sig av samma princip som fördröjd innebelysning på bilen, en konding som laddas ur, så kan man sätta LDRn var som helst, kvittar hur mycket trafik det är...
Bara en liten fundering där...
Bara en liten fundering där...
Du skriver inte vad du har för ström i dioderna, men drar man till lite så gissar jag på 60mA per motstånd. 16*60mA = 800 mA = en del.
En lösning i lösningsrymden av alla oändliga anatlet lösningar är att använda TL494 (PWM från elfa) att driva en extern mosfet t.ex IRF530 (oxo från elfa). TL494 har bara open collector utgång, men kör du pwm'en tillräckligt långsamt så kan du ha pull up på gaten och låta TL494 pulsa ner gaten. För att dimma kan du koppla in en vridpot på nån av de inbygda opamparna i TL494.
Jag vet inte hur mkt du kan om elektronik men du kan ju kika i databladet för TL494 och återkomma om det är nån oklarhet
Komponentlista: IRF530, TL494, Vridpot, kabel in i bilen (om du vill ha vridpotten inne), ett fåtal motstånd och kondningar för att ställa pwm frekvens m.m.
En lösning i lösningsrymden av alla oändliga anatlet lösningar är att använda TL494 (PWM från elfa) att driva en extern mosfet t.ex IRF530 (oxo från elfa). TL494 har bara open collector utgång, men kör du pwm'en tillräckligt långsamt så kan du ha pull up på gaten och låta TL494 pulsa ner gaten. För att dimma kan du koppla in en vridpot på nån av de inbygda opamparna i TL494.
Jag vet inte hur mkt du kan om elektronik men du kan ju kika i databladet för TL494 och återkomma om det är nån oklarhet
Komponentlista: IRF530, TL494, Vridpot, kabel in i bilen (om du vill ha vridpotten inne), ett fåtal motstånd och kondningar för att ställa pwm frekvens m.m.
Jag har inte hållt på med sånt har småpill... Annars är jag utblildad bilelektrikerpagge skrev:Du skriver inte vad du har för ström i dioderna, men drar man till lite så gissar jag på 60mA per motstånd. 16*60mA = 800 mA = en del.

Det är ingen som är sugen på att göra en kopplingsskiss

Jag funderar på att bygga bakljusen med dioder, gissar på att 300 hundra per sida räcker... Och då måste man ju kunna köra dem i två effekter så att säga. Bromsljus och vanligt ljus, skulle man kunna lösa det på samma sätt?
Bild på bakljusen... Helröda givetvis

Jaha, då var det mkt mindre än jag gissade då.
Då kan du om du vill skippa Q1 och R3.
Varje utgångstransistor på TL494 klarar 250mA. Paralellkopplar du dom så blir det följdaktligen 500mA.
Ta bort Q1 och R3, och där R3 satt stoppar du dina lysdioder istället.
Vill du modda styrningen så är det Spänningen in på ben 16 som bestämmer intensiteten. Sätt in en spänning där mellan 0 och Vref (5.1V) så får du hela dimmerskalan.
Edit: Fast det kanske inte var frågan, om du kopplar som på bilden klarar kretsen det mosfeten klarar dvs 15A.
Byter du ut irf530 mot den tre kronor dyrarew IRF540 klarar den 33A istället :). Dock bör väl tilläggas att vid 33A blir värmen 0.05*33^2/2=27W = Hyffsad kylfläns.
Skulle gissa att du klarar 1W utan kylfläns.
P=R*I^2/2 => sqrt(2P/R)=I=4.5A vid P = 1W. och Rson=0.1Ohm dvs Irf530.
6.3A vid Rson=0.05 dvs irf540.
Då kan du om du vill skippa Q1 och R3.
Varje utgångstransistor på TL494 klarar 250mA. Paralellkopplar du dom så blir det följdaktligen 500mA.
Ta bort Q1 och R3, och där R3 satt stoppar du dina lysdioder istället.
Vill du modda styrningen så är det Spänningen in på ben 16 som bestämmer intensiteten. Sätt in en spänning där mellan 0 och Vref (5.1V) så får du hela dimmerskalan.
Edit: Fast det kanske inte var frågan, om du kopplar som på bilden klarar kretsen det mosfeten klarar dvs 15A.
Byter du ut irf530 mot den tre kronor dyrarew IRF540 klarar den 33A istället :). Dock bör väl tilläggas att vid 33A blir värmen 0.05*33^2/2=27W = Hyffsad kylfläns.
Skulle gissa att du klarar 1W utan kylfläns.
P=R*I^2/2 => sqrt(2P/R)=I=4.5A vid P = 1W. och Rson=0.1Ohm dvs Irf530.
6.3A vid Rson=0.05 dvs irf540.
300 hundra... det är alltså 30.000 då ?Runn_WS7 skrev: Jag funderar på att bygga bakljusen med dioder, gissar på att 300 hundra per sida räcker... Och då måste man ju kunna köra dem i två effekter så att säga. Bromsljus och vanligt ljus, skulle man kunna lösa det på samma sätt?
blir inte det svårt att få plats med

nej men seriöst så borde det räcka med 300 dioder och ja det går att lösa med
att ha bromsljus/vanligt ljus i samma om det bara handlar om två olika styrkor.
Det är rent av jättenkelt om du kör med en snygg pwm-lösning som den nedan, koppla så att den har en spänning hela tiden på ben 16 och sedan höjs den när bromsljuset ska tändas, tillexempel 3v in normalt sett och 5v när det ska vara bromsljus.
Detta med att ge olika spänningar går sedan att lösa på massa olika sätt

Haha, Jag skrev väl lite för snabbt där. Ja 300 borde räcka för att fylla ut ljuset.Meduza skrev: 300 hundra... det är alltså 30.000 då ?
blir inte det svårt att få plats med
nej men seriöst så borde det räcka med 300 dioder och ja det går att lösa med
att ha bromsljus/vanligt ljus i samma om det bara handlar om två olika styrkor.
Det är rent av jättenkelt om du kör med en snygg pwm-lösning som den nedan, koppla så att den har en spänning hela tiden på ben 16 och sedan höjs den när bromsljuset ska tändas, tillexempel 3v in normalt sett och 5v när det ska vara bromsljus.
Detta med att ge olika spänningar går sedan att lösa på massa olika sätt
Med risk för att låta tjatig, Men jag är nyfiken... Nämn ett enkelt sätt att få ner spänningen ifrån 12 till 3.

En annan fråga om man nu vill ha kretsen ljuskänslig kopplar man in LDR (någon som har en länk till en som passar för ändamålet) i serie med Vridpotten va

Tack för svaren

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det finns lite olika sätt att få ner strömmen från 12v till 3v. Det lättaste är nästan en LM317T spänningsregulator. Den kan ge en utspänning mellan 1.2v och upp till tre volt under inspänningen.
Har inget schema för tillfället, men någon annan kanske har?
LDR-motstånd börjar bli lite knepigt att få tag i. Hittade två olika på Kjell.com:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0303&path=
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0304&path=
Tyvärr är de inte särskillt inkapslade, men det går att ordna. För några år sedan beställde jag en lite större modell från ClasOhlson som hade en liten metallram och glaslock, men jag har inte sett den på nätet...
Har inget schema för tillfället, men någon annan kanske har?
LDR-motstånd börjar bli lite knepigt att få tag i. Hittade två olika på Kjell.com:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0303&path=
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0304&path=
Tyvärr är de inte särskillt inkapslade, men det går att ordna. För några år sedan beställde jag en lite större modell från ClasOhlson som hade en liten metallram och glaslock, men jag har inte sett den på nätet...
Enklast är nog att använda två motstånd för att spänningsdela ner referensspännignen på 5.1V som TL494 ger. Det är det vridpotten gör just nu.Runn_WS7 skrev:
Med risk för att låta tjatig, Men jag är nyfiken... Nämn ett enkelt sätt att få ner spänningen ifrån 12 till 3.![]()
Vad för slags signal får du ifrån bilen när du skall tända/släcka bromsljusen? Är det en kontakt som sluts/bryts, eller är det nån sladd som blir 0 eller 12V eller nåt annat?
En kabel som får 12volt, samma kabel till blinkers och broms... 3 lampor som tänds i tre stegpagge skrev:Enklast är nog att använda två motstånd för att spänningsdela ner referensspännignen på 5.1V som TL494 ger. Det är det vridpotten gör just nu.Runn_WS7 skrev:
Med risk för att låta tjatig, Men jag är nyfiken... Nämn ett enkelt sätt att få ner spänningen ifrån 12 till 3.![]()
Vad för slags signal får du ifrån bilen när du skall tända/släcka bromsljusen? Är det en kontakt som sluts/bryts, eller är det nån sladd som blir 0 eller 12V eller nåt annat?

Varningsblinkers...