Dags för UV-låda, men funderingar!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Dags för UV-låda, men funderingar!

Inlägg av toffie »

Över ett år senare! Jag har fortfarande inte byggt ihop lådan.. Har haft allt trä hemma i nästan ett år men ändå har jag inte haft orken att bygga ihop lådan! Galet vad tiden går fort :shock:

Jaja.. Nu har jag däremot byggt ihop lådan, eller ja.. är på väg :D Riktigt skoj och än så länge går det riktigt bra, måste däremot iväg och köpa lite EK imorgon då det passar bättre i anslutningarna på ballasten och på lysrörshållarna.. En miss mot den "mjuka" kabel jag tänkt mig.. Men det är ju lätt ordnat :D

Däremot tänkte jag höra med er, när jag för flera år sen köpte lysrören så köpte jag även ett apparatuttag med inbyggd säkringshållare och strömbrytare, det skulle ju vara gött att använda dessa, men jag har ingen direkt aning om vad för säkring jag ska använda mig av.. Har tittat på datablad för mina ballaster men "förstår" inte riktigt om de är 30W eller om det bara är vad de kan leverera till lysrören..

Databladet för mina Helvar L30A-P 230V
http://www.helvar.com/sites/default/fil ... _lamps.pdf

Om det nu är 30W som ballasterna drar så är det ju 130mA per ballast, det är ju ingenting!? Inte för att jag tänkt mig att de ska dra 5A styck, men jag har ingen aning faktiskt! Förmodar att det ska vara någorlunda trög säkring på grund av uppstartsströmmen för ballasterna och tändarna.. De går väl varmt innan lysrören tänt? Iofs kanske inte så märkbart när rören är oanvända men iaf..

Om det är 130mA per ballast, om jag nu förstått det rätt.. Så borde ju en säkring på 300mA bli bra? Om jag vill vara säker på att styrelektroniken för timern får tillräckligt med ström också, kanske det går bra att gå upp till 400-500mA? Aldrig jobbat med avsäkring förut, allt sådant brukar vara färdigt på det jag jobbar med som styrelektriker..

Lite bilder kommer upp i tråden allt eftersom jag får in bilderna på datorn.. :D

Tack på förhand!
RoPa

Inlägg av RoPa »

T1A 250V, Trög En Amper kommer bli bra.
Om du är orolig för fel i styrningen så ska det täckas av avsäkring av lågspänningen inte av nätspänningen.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Sweet! Då provar jag med det!

Fick nog hjärnsläpp, vet inte riktigt vad jag tänkte på :P Tack för hjälpen!
Skriv svar