Hur mycket effekt vågar man köra i det här motståndet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur mycket effekt vågar man köra i det här motståndet?

Inlägg av Mindmapper »

Josasp skrev:Många gånger har jag haft problem med överhettande datorer och ingen kylpasta tillgänglig.
Då brukar det fungera bra att göra ren ytorna från gammal torkad pasta fungera bättre.

Ingen pasta bättre än usel pasta.
Framförallt bättre än för mycket pasta oavsett om den är usel eller bra!
Xoffis
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Hur mycket effekt vågar man köra i det här motståndet?

Inlägg av Xoffis »

Och sedan ryser jag lite av tanken på att blanda aluminium och koppar på det sättet! ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30158
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur mycket effekt vågar man köra i det här motståndet?

Inlägg av MadModder »

I vilket fall ska man passa sig för att överbelasta dessa aluminiummotstånd. De agerar lätt som små rörbomber, alternativt kanoner.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur mycket effekt vågar man köra i det här motståndet?

Inlägg av xxargs »

Mindmapper skrev:
Josasp skrev:Många gånger har jag haft problem med överhettande datorer och ingen kylpasta tillgänglig.
Då brukar det fungera bra att göra ren ytorna från gammal torkad pasta fungera bättre.

Ingen pasta bättre än usel pasta.
Framförallt bättre än för mycket pasta oavsett om den är usel eller bra!
Det är tyvärr väldigt vanligt att man kladdar på ungefär som smör på macka

Pastan - om man tycker att man måste använda det övh, skall vara så tunn att det fyller ut ojämheterna i ytan med topparna i ojämnheten fortfarande metallblanka så att de ligger dikt an mot den kylande ytans metallytan - det kommer ändå vara de 80% värmen som går igenom dessa metallblanka kontaktpunkter i kylsystemet...

Med andra ord skall man ha pasta så är det så tunt lager att det knappt syns och har man pasta för att det är delar av mm glipa att fylla i den kylande ytan ut så har man problem av annat slag och man kanske skall fundera på att slipa in grejorna mot varandra först på något sätt...

Hade ett fall med en RF-trissa som det visade sig att det var mindre än 1 mm^2 foot print som 8 Watt värme skulle ut utan att kislet själv skulle bli för varm och berodde på att tillverkarne hade satt kiselbiten inne i kapseln på för tunn kopparplatta och värmen, som i pyramidform, inte hade hunnit sprida ut sig på större ytan innan det skulle över på kretskort och sedan kylas genom kretskortet mot den kylande underlaget (så bygger man idag trots att det är galet i mina ögon - allt för den heliga produktionskostnaden...) - där lärde jag mig den fatala effekten av kylpasta, att fylla viahål med lödtenn hjälper inte alls utan det enda som fungerar är så mycket koppar det bara gick mha. tätpackade viahål, microviahål etc. (då det är kopparröret i vian som transporterar värmen) under transistorn samt bra ytjämhet och presstyck mot en underliggande aluminumlådan - förstås helt utan pasta! - Då all form av pasta och även försöka med mycket tunna lager resulterade i högre temperatur på trissan...

Metallkontakten på ytornas ojämnhet som möter den motstående kylande ytan - även om dessa är mikroskopiskt små är livsviktig för värmeöverföringen - brer man en lager pasta, aldrig så tunt så lyfter man bort denna metallkontakt (precis som olja håller isär ytorna i ett lager) och man försämrat värmeledningöverföring med kanske en faktor 10 och även om pastan får mellanrummen i skrovligheten att börja leda i jämförelse när de var luftfyllda så är det inge garanti alls att överledande kapaciteten vid en given temperaturdifferens att större yta med mycket lägre värmeledningsförmåga tillsammans kan överträffa värmeledningsförmågan som metallpunkterna som låg emot varandra när man inte använde pasta

I allra flesta fall så är det sämre värmeöveledning som resultat med pasta om inte ytorna är väldigt dåligt maskinbearbetade och väldigt dålig passning och väldigt montage-beroende av den som utför jobbet då dessa har tendens att smacka på väldigt mycket pasta på ytorna (i tron att överskottet lätt pressas ut efter kanterna när det pressas ihop med skruvförband eller olika fjäderspännen) att det efteråt kan vara uppemot mm avstånd mellan ytorna som skall överföra värme

Varför då överhuvudtaget använda väl värmeledande koppar och aluminium om man förstör värmetransporten med ett lager närmast frigolit som kallas kylpasta mellan ytorna...

Det är bara silver som överstiger koppar i värmeledningsförmåga, därefter kommer aluminium - lödtenn ligger typ 12 ggr under kopparens värmeledningsförmåga vilket gör att lödtennsfylld viahål bidrar med bara enstaka procent bättre värmeöverföring i jämförelse om viahålet inte är fylld...
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Hur mycket effekt vågar man köra i det här motståndet?

Inlägg av ElectricNooB »

Håller med MadModder! Dessa motstånd kan vara direkt farliga då de kan skjuta ut ändarna. Så överbelasta inte!
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Hur mycket effekt vågar man köra i det här motståndet?

Inlägg av Tekko »

Jag har då överbelastat dessa så att alumiumkroppen vart nära att smälta helt utan problem, har endast en gång råkat ut för en utskjuten ände, men det ansåg jag vara pga vattenånga då jag antog att vatten hade läkt in i resistorn då den låg i ett glas vatten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16894
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur mycket effekt vågar man köra i det här motståndet?

Inlägg av grym »

har även jag överlastat dom och det är sällan dom exploderande bekymrerna, en eller båda ändrar poppar ut lite lagom monthe pythonaktigt och avger en viss lukt
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur mycket effekt vågar man köra i det här motståndet?

Inlägg av MiaM »

Jag instämmer i varningarna.

Jag har varit med om ett motstånd av den typen som small såpass att smällen gjorde ett märke i metallchassiet 1-2dm från motståndet.
Skriv svar