DC motor
Re: DC motor
Testa ett servo?
Så det går inte bara koppla på en adapter som med:
http://www.aliexpress.com/item/PWM-DC-M ... 75202.html
Och sedan koppla motorn på kontrollen?
Så det går inte bara koppla på en adapter som med:
http://www.aliexpress.com/item/PWM-DC-M ... 75202.html
Och sedan koppla motorn på kontrollen?
Ja att det funkar, rör sej som det ska...
www.homofaciens.de/bilder/technik/servos_013g.jpg
Men vi behöver ju inte blanda in några servon här.
Den där styr DC-motorer.
Ska man driva borstlös motor kallas det för BLDC.
www.homofaciens.de/bilder/technik/servos_013g.jpg
Men vi behöver ju inte blanda in några servon här.
Den där styr DC-motorer.
Ska man driva borstlös motor kallas det för BLDC.
Hehe, nä bäst att inte förvirra mig 
"Turnigy Servo Tester" = BLDC med andra ord?
Tusen tack för hjälpen, det är väldigt uppskattat! Jag ska ta och beställa delarna du länkat till.

"Turnigy Servo Tester" = BLDC med andra ord?
Tusen tack för hjälpen, det är väldigt uppskattat! Jag ska ta och beställa delarna du länkat till.
Risken kanske finns... 
Nej, det är motorstyrning/ESC som ska vara BLDC (om man har en borstlös motor - BLDC).
Servotestare, ESC (och servo) använder samma signal/kommunicerar på samma sätt. Det är en digital signal som används, pulsbreddsmodulering (PWM), skillnad mot att variera spänningen, analog signal.
Normalt styrs ju ESC från en sändare/radiostyrning, via en mottagare. Men man kan byta ut radiostyrningen mot en servotestare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Servo_control

Nej, det är motorstyrning/ESC som ska vara BLDC (om man har en borstlös motor - BLDC).
Servotestare, ESC (och servo) använder samma signal/kommunicerar på samma sätt. Det är en digital signal som används, pulsbreddsmodulering (PWM), skillnad mot att variera spänningen, analog signal.
Normalt styrs ju ESC från en sändare/radiostyrning, via en mottagare. Men man kan byta ut radiostyrningen mot en servotestare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Servo_control
Hej (igen)
Är lite konfundersam över hur motor och styrning ska kopplas ihop.
Det finns en 'in' ingång på styrningen, och jag antar att det är där 5v adaptern ska kopplas på. Men vad ska då den röda och svarta sladden användas till som sitter på kretsen innan motorn?
Undrar även om (någon vet) vad typen av kontakt heter som ska användas mellan styrningen och adaptern? Det ser ut att vara samma kontakt som kommer från motorn.
Är lite konfundersam över hur motor och styrning ska kopplas ihop.
Det finns en 'in' ingång på styrningen, och jag antar att det är där 5v adaptern ska kopplas på. Men vad ska då den röda och svarta sladden användas till som sitter på kretsen innan motorn?
Undrar även om (någon vet) vad typen av kontakt heter som ska användas mellan styrningen och adaptern? Det ser ut att vara samma kontakt som kommer från motorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den röda och svarta kabeln på fartreglaget (ESC) kopplas till batteriet (plus och minus), det är strömförsörjningen.
(Futaba- eller) JR-kontakten...

Från ESC kopplas in på out på servotestaren.
Är inte riktigt säker på vad du menar med adaptern...
(Futaba- eller) JR-kontakten...

Från ESC kopplas in på out på servotestaren.
Är inte riktigt säker på vad du menar med adaptern...
Tanken är att driva detta med en vanliga vägg-adapter, inte med batteri.
Jag behöver alltså ha strömförsörjning till både motor och servotestaren?
JR ser mest rätt ut, men jag vet inte. Kontakten ser inte exakt ut som på bilden. Bifogar närbild.
Jag behöver alltså ha strömförsörjning till både motor och servotestaren?
JR ser mest rätt ut, men jag vet inte. Kontakten ser inte exakt ut som på bilden. Bifogar närbild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej, bara strömförsörjning till ESC.
Du kan även behöva kalibrera ESC, ändlägena samt neutralläge.
Du kan även behöva kalibrera ESC, ändlägena samt neutralläge.
Okej
Jag försöker starta motorn med en adapter, men undrar om den är fel. Jag uppfattade det som det var en 5v adapter som behövdes. På den står det +5v 2.0A 10w. När jag kopplar på den så hör jag bara ett högfrekvent pipande men inget händer.
Jag försöker starta motorn med en adapter, men undrar om den är fel. Jag uppfattade det som det var en 5v adapter som behövdes. På den står det +5v 2.0A 10w. När jag kopplar på den så hör jag bara ett högfrekvent pipande men inget händer.
Motorstyrningen brukar mata 5V till radiomotagare, eller i ditt fall servotestaren.
Jag hade dock inte servotestaren inkopplad när jag provade köra igång motorn.. Kopplade bara på adaptern direkt på röd/svar för att se vad som skulle hända. Det går kanske inte göra så?
Då gör den förhoppningsvis inget alls. Får man radiobortfall på ett RC fordon vill man inte ha full gas som default.
Okej, nej det är iofs förståeligt
Satte kontakten i OUT och kopplade in allt, då 'cyklar' lysdioderna mellan manuell neutral och auto men inget händer med motorn.
Trycker på 'select' men inget händer. Håller jag inne knappen så stannar blinkandet på neutral men motorn står fortfarande still.
Satte kontakten i OUT och kopplade in allt, då 'cyklar' lysdioderna mellan manuell neutral och auto men inget händer med motorn.
Trycker på 'select' men inget händer. Håller jag inne knappen så stannar blinkandet på neutral men motorn står fortfarande still.