lond skrev:Annars får du bygga dig ett eget USB-styrt uttag med hjälp av en FTDI-kabel, transistor & ett relä.
Det jobbiga är väl egentligen att få till en snygg lösning på uttagen.
Att de där Utronix-prylarna kostar pengar beror väl delvis på att det dels kostar en slant att köpa panelmonterade envägs schuko-uttag, och dels att det kostar att göra en panel med hål för varje uttag och rätt mekanik för att fästa dem. (Jag har för mig att den där typen av uttag skruvas fast på sin baksida, så det behövs ett stadigt fäste bakom dem)
Kan väl lägga till en anekdot: För typ 25 år sen så byggde jag och ett par kompisar ljud-ljus-grejer och byggde vid ett tillfälle med sånadär panelmonterade uttag som jag lyckats surplus-fynda. Vi byggde i trä, och praktiska studier visar att man ska inte köra maxvarv på borrmaskinen när man borrar hål med lagom diameter för locken på de där panelmonterade uttagen
Det var btw sånt jobb att göra monteringen av dessa uttag snyggt så när en burk med sådana uttag skrotades och vi behövde en radda sådana uttag i en annan burk så byggde vi helt enkelt in den gamla burkens uttagsdel som en del av hela den nya burken. Om nån skruvat isär så hade det varit helt uppenbart eftersom gamla delen var gjord i spånskiva och nya i plywood