3-fas MIG

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802

Re: 3-fas MIG

Inlägg av 1802 »

Jag vill veta villka av lindninga som kopplas in vid läge 1-7. Tänkte först binärt 001 010 011 osv, blir 7 steg plus nollan. En gammal spis borde funka liknande.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

konig7070 skrev:Vredet är inte binärt på något vis
Varför skulle det inte vara det? Det är ett mycket logiskt sätt att lägga upp det på. Inte för att jag vet om det är det, men det är troligt.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

För att det jag fattar som TS menar med binärt är att vid läge 1 är enbart en fas tillkopplad till transformatorn, vid läge två går två faser till transformatorn osv.

Titta på denna bild(stulen från Google bildsök) så ser ni hur brytaren S2 är kopplad Bild

När brytaren står längs till vänster används alla lindningsvarv på primärsidan, vid läge längs till höger är det färre lindningsvarv inkopplade.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men enligt tabellen så är inte faserna lastade jämt. Systemet är visserligen inte binärt, det håller jag med om. Men det påminner starkt om det som TS beskrev.

Lägsta effekten är alla faser inkopplade till lägsta effekten. Sedan en fas till näst lägsta och de andra till lägsta. Sedan två faser på näst lägste och en på lägsta, och så vidare tills alla faser är anslutna till den 4 och högsta effekten.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Det jag fattade TS som var att han menade med binärt var att vid läge 1 var enbart A aktiv, läge 2 var enbart B aktiv, läge 3 var A och B aktiva samtidigt.
Detta skulle då ge dubbletter i effekten då Läge 1(A) ger lika effekt som läge 4(C).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802

Inlägg av 1802 »

Enl exeplet ovan. Är det 4 in och en ut på primären per fas? Borde det inte finnas fler kombinationer tex 1-6-9? Hur många har jag på min med 7 läge? Min gissning är 3.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En första fråga är om svetsen har nolla anslutet till trafon?

Annars är det 400V på primärlindningarna och om du matar dem med 230V - även om du kör in ström på alla tre trafona - så lär du inte få sådär värst festlig uteffekt.

Som andra redan skrivit - fixa trefas!

Jag skulle absolut aldrig råda någon att göra en fuladapter med tre vanliga stickproppar med bara ena pinnen + skyddsjord ansluten och en trefashona, det vore djupt omoraliskt... Om någon ändå mot all inrådan gör en sådan adapter så tänk på att det aktiva stiftet på en urdragen stickpropp är strömförande så länge någon last är ansluten i trefasuttaget...
1802

Inlägg av 1802 »

Om jag först delar med 3 sedan 2 får jag då ungefärlig effekt? Vad blir det i A? Och vad har svetsen för effektläge rätt kopplad med 3-fas? 7 steg.

(190/3)/2 cirka 30A. Lägsta rätt kopplad 25A. Borde göra nått.

Jag rekommenderar jordfelsbrytare. Kommer de lösa ut vid ovan teoretiska(prova inte) koppling?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

sälj den och köp en enfas

du behöver göra så mycket att det inte är lönt att bygga om om det inte finns ett speciellt skäl till att ha just den svetsen
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Du behöver minst 20 volt som bågspänning, börjar du dela ner spänningen med 2 och 3 så får du aldrig någon stabil ljusbåge.
På en MIG så är det inte strömmen man ställer in, det är spänningen och med lite högre spänning så fräser det över mera ström.
På min så är spänningen mellan 16 och 42 volt, "normal" svetsning runt 24 volt i tomgång, min MIG är märkt 315 A.
Ska du köra enfas så får du dessutom inte så fin likström som en 6 pulskopplad trefastransformator-likriktare.

Med enfarenhet av en del av dina trådar så är det lite trollvarning på dig, med en papegojas envishet, ett mantra så upprepar du samma sak och lyssnar inte på övrigas råd och erfarenheter.

Nu HAR du tillgång till trefas, använd den.
Frakta över svetsen till en kompis MED trefasuttag, gör det
Sälj svetsen och köp en enfas leksakssvets som är gjord för enfas, rätt spänning och med en stor drossel, Köp
Meka sönder den här svetsen hitta felet och upptäck att det inte funkar med den transformatorn - drosseln på enfas, men GÖR det då.

Du är som ett barn, kan själv, måste springa och ramla och slå dig trots varningar, måste göra alla misstag själv.
Homo Sapiens har väl kunnat breda ut sig så pga att erfarenheter har kunnat överföras från generation till generation men ibland verkar naturen ha missat.

Protte
1802

Inlägg av 1802 »

Jag kan leja bort svetsjobb också. Men hur kul är det. Trådens avsikt är inte bara att svetsa, utan att lära mig något. Vilket jag redan gjort. Flera frågor kvarstår dock.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En jordfelsbrytare av trefastyp som skyddar hela installationen kommer inte lösa ut om någon mot all inrådan gör ett sådant experiment.

Portabla enfasjordfelsbrytare, och alla andra kopplingar där de olika uttagen skyddas av olika jordfelsbrytare, kommer leda till att jordfelsbrytaren löser ut direkt.

Sidospår: om man skaffar sig tre faser från olika håll och de olika hållen inte är skyddade av jordfelsbrytare, så kan man ansluta de olika faserna in till ingångarna på en trefasjordfelsbrytare.

Men OBS, kolla om din svets också vill ha nolla eller inte. Om så är fallet så får du fixa fram nolla också, och då blir det genast mer noga med vad som är vad. Vänder man fel någon stans till en svets som bara vill ha faser (och skyddsjord) så kommer det bara bli för låg spänning. Vänder man fel på "fel" ställe till en svets (eller annan trefasburk) som även vill ha nolla så kan man få 400V på något som bara vill ha max 230V.
1802

Inlägg av 1802 »

MiaM: Diskussionen om 3-fas via 3 1-fas uttag är helt teoretisk från min sida. Och man får inte glömma att det bara blir 10A (hos mig) (Jag skrev felaktigt 8A innan). Och inte 16A som jag tror är det vanligaste 3-fas.

Jag har 16A 3-fas till elpannan, som nästan aldrig är på. Och 3-fas 10A till tvättmaskin, oanvänd då jag tvättar på 1-fas.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men om du har trefas som slutar i en tvättmaskinsdosa så är det väl absolut enklast att bara ansluta ett lämpligt trefasuttag till tvättmaskinsdosan?

Om det är en "riktig" tvättmaskinsdosa med dragavlastning så ta ett par dm femledare (om du inte är sugen på att köpa så korta av sladden till svetsen - men bara om det är fem- och inte fyrledare) och häng på ett skarvuttag där.
1802

Inlägg av 1802 »

Det svåraste blir nog att få ner bilen i källaren :-) . Skojar bara. Det Sitter en burk på väggen med spak. Jag tror det är motorskydd. Gammalt. Minns inte hur många ledare. Troligtvis 4 utan skyddsjord. Hur mycket drar en 3-fas 190A(ut med runt 25V) MIG-svets per fas?
Skriv svar